Gå til innhold

Dårlig på valg og konsekvenser.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så dårlig på å tenke eller ta hensyn til konsekvenser ved valg. F.eks det å gå å legge seg til normal tid. Drikker veldig  sjeldent,  men når jeg drikker på fest så stopper jeg liksom ikke tidlig for å få en litt bedre dag etterpå. Annet er økonomi, mat (selv om jeg spiser nogenlunde sunt) men jeg vet at jeg blir dårlig av godteri, likevel spiser jeg det. Osv

Jeg vet jo konsekvensene, men klarer liksom ikke helt å begrense meg. Jeg har kptsd, tidvis depresjon og generell angst hvis det er relevant. 

Andre som har hatt det sånn, men klart å snu det? 

Anonymkode: 101e7...615

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er så dårlig på å tenke eller ta hensyn til konsekvenser ved valg. F.eks det å gå å legge seg til normal tid. Drikker veldig  sjeldent,  men når jeg drikker på fest så stopper jeg liksom ikke tidlig for å få en litt bedre dag etterpå. Annet er økonomi, mat (selv om jeg spiser nogenlunde sunt) men jeg vet at jeg blir dårlig av godteri, likevel spiser jeg det. Osv

Jeg vet jo konsekvensene, men klarer liksom ikke helt å begrense meg. Jeg har kptsd, tidvis depresjon og generell angst hvis det er relevant. 

Halve livet mitt der.

Jeg fjerner muligheter. Tok antabus, og fikk dermed totalt kuttet ut drikkingen. Hjelp veldig med angsten.

Gikk inn i rutine med å gå tur. Fjernet alt usunt fra hjemme osv.

Anonymkode: e6280...81f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Halve livet mitt der.

Jeg fjerner muligheter. Tok antabus, og fikk dermed totalt kuttet ut drikkingen. Hjelp veldig med angsten.

Gikk inn i rutine med å gå tur. Fjernet alt usunt fra hjemme osv.

Anonymkode: e6280...81f

Så bra du har funnet noe som fungerer. 

Jeg drikker ca. en gang i året, så har ikke problemer med alkohol, men generelt dårlig å ta med konsekvenser når jeg gjør noe 😬 Skulle ønske jeg var flinkere. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, men jeg har ADD, så det er jo en del av symptomene da😅

😴- Kanskje du sliter litt med «revenge bedtime procrastination»? Hvis man opplever mye stress på dagtid, eller ikke får nok fritid/egentid, så kan man ofte utsette å legge seg for og prøve å ta tilbake kontrollen/tapt tid. 

Du må bare være litt streng med deg selv, og lage en fast rutine før leggetid. Legg vekk mobil en stund før, hvis det kan hjelpe, og heller les eller noe. 

Og hvis du faktisk sliter med mye stress, eller ikke får nok ting til å gjøre ting du liker på dagtid - så bør du jo ta tak i det da, slik at du ikke får det behovet sent på kvelden, istedenfor.

🍻- Kanskje du kan be noen venner om å passe litt på, så du ikke får i deg for mye drikke - bare minne deg litt på det, liksom? Ta med mindre drikke? Lage en liten plan for neste dag, så du har en grunn til å slutte tidligere. 

Kommer jo an på hvorfor du vil endre på det?  Blir du f.eks. veldig dårlig fysisk?, dårlig samvittighet pga. lite produktive dager? - Du må ha en motivasjon, for at det skal bli en varig endring. 

Tenk igjennom hvorfor du trenger endring, og eksperimenter med forskjellige  løsninger, og ting som kan hjelpe. Det er det som har hjulpet meg.

Anonymkode: 483f7...976

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, men jeg har ADD, så det er jo en del av symptomene da😅

😴- Kanskje du sliter litt med «revenge bedtime procrastination»? Hvis man opplever mye stress på dagtid, eller ikke får nok fritid/egentid, så kan man ofte utsette å legge seg for og prøve å ta tilbake kontrollen/tapt tid. 

Du må bare være litt streng med deg selv, og lage en fast rutine før leggetid. Legg vekk mobil en stund før, hvis det kan hjelpe, og heller les eller noe. 

Og hvis du faktisk sliter med mye stress, eller ikke får nok ting til å gjøre ting du liker på dagtid - så bør du jo ta tak i det da, slik at du ikke får det behovet sent på kvelden, istedenfor.

🍻- Kanskje du kan be noen venner om å passe litt på, så du ikke får i deg for mye drikke - bare minne deg litt på det, liksom? Ta med mindre drikke? Lage en liten plan for neste dag, så du har en grunn til å slutte tidligere. 

Kommer jo an på hvorfor du vil endre på det?  Blir du f.eks. veldig dårlig fysisk?, dårlig samvittighet pga. lite produktive dager? - Du må ha en motivasjon, for at det skal bli en varig endring. 

Tenk igjennom hvorfor du trenger endring, og eksperimenter med forskjellige  løsninger, og ting som kan hjelpe. Det er det som har hjulpet meg.

Anonymkode: 483f7...976

Takk for et godt innlegg 😊

Jeg står jo alltid opp tidlig. Leverer minstemann og drar å trener. Men det tar tid før jeg våkner. Hadde jeg bare klart å legge meg litt tidligere så ville morningen vært litt bedre, sikker psyken også. Men på kvelden, da funker hodet mitt maks. Kjempe kreativ. Da våkner jeg og jeg digger den bobla jeg sitter i. Da kan jeg være alene med tingene mine. Mannen min er flink å gi meg egentid når jeg måtte ønske. 

Jeg har mye indre stress. Men ikke ytre stress. 

Jeg er liksom en som alltid er med på ting. En som ikke er vanskelig eller har behov for å være det. Lett å distrahere. Om en venninne av meg spør om jeg vil være med å hoppe i strikk hadde jeg sikkert sagt ja, selv med høydeskrekk og skjønt når jeg stod der å skulle hoppe at dette var en dårlig idé. 

Ang motivasjon har du helt rett i. Det tror jeg må gruble litt på å finne litt indre motivasjon. 

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...