Egenskap Skrevet 27. juni 2022 #1 Del Skrevet 27. juni 2022 kan vi ikke da si det ville være bedre om flyselskap kom i møte med flyteknikere? hvordan i alle dager skal flyselskapene ta igjen det tapte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ItchyBitchySpider Skrevet 27. juni 2022 #2 Del Skrevet 27. juni 2022 Egenskap skrev (5 minutter siden): kan vi ikke da si det ville være bedre om flyselskap kom i møte med flyteknikere? hvordan i alle dager skal flyselskapene ta igjen det tapte? Og hva skal de betale de sinnssyke lønningene med da? De har jo ikke råd til å betale dem 17 prosent ekstra, nå som de allerede er på randen av konkurs. Da måtte de ha nedbemannet og drevet enda mer råkjør på de flyteknikere som var igjen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 27. juni 2022 #3 Del Skrevet 27. juni 2022 Egenskap skrev (2 timer siden): kan vi ikke da si det ville være bedre om flyselskap kom i møte med flyteknikere? hvordan i alle dager skal flyselskapene ta igjen det tapte? Lufthansa for eksempel refunderte ikke billetter for reiser som ikke ble til på grunn av koronastengt Europa i 2020. Det er da også en måte å stjele penger fra kundene fra. 17% lønnsøkning er urealistisk, uansett hvordan man ser på det. Så her må flyteknikerne besinne seg. Med lønn på 700-800 i året kan man ikke kreve 17% lønnsøkning. Hadde de krevd 5 da alle andre fikk 3, så kunne jeg forstå det bedre. Men 17 - de vet selv at det ikke går an. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daraya Skrevet 27. juni 2022 #4 Del Skrevet 27. juni 2022 Jeg syns at de ikke tjener spesielt bra, kommer opp til 700k fordi de hovedsaklig jobber senkveld og natt. 17% er kanskje litt mye men jeg syns ikke noe om frontfagmodellen. Og Norge har flere ganger blitt angrepet for å ha veldig lav terskel for å avbryte streik med begrunnelse om fare for liv og helse. I praksis har sykepleiere ikke noe streikerett i Norge. Da er det tvungen lønnsnemnd etter et halvt døgn og som kjent kan avgjørelsen fra nemnden ikke påklages noe sted. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 27. juni 2022 #5 Del Skrevet 27. juni 2022 Daraya skrev (2 timer siden): Jeg syns at de ikke tjener spesielt bra, kommer opp til 700k fordi de hovedsaklig jobber senkveld og natt. 17% er kanskje litt mye men jeg syns ikke noe om frontfagmodellen. Og Norge har flere ganger blitt angrepet for å ha veldig lav terskel for å avbryte streik med begrunnelse om fare for liv og helse. I praksis har sykepleiere ikke noe streikerett i Norge. Da er det tvungen lønnsnemnd etter et halvt døgn og som kjent kan avgjørelsen fra nemnden ikke påklages noe sted. På dagtid er flyene i bruk. Det er på natta de står på bakken og kan repareres og vedlikeholdes. Det er opplagt at store deler av arbeidstiden foregår på natta. Det er utvilsomt utmattende for helsen, men likevel - 17% økning er utopisk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daraya Skrevet 27. juni 2022 #6 Del Skrevet 27. juni 2022 Drizzt skrev (53 minutter siden): På dagtid er flyene i bruk. Det er på natta de står på bakken og kan repareres og vedlikeholdes. Det er opplagt at store deler av arbeidstiden foregår på natta. Det er utvilsomt utmattende for helsen, men likevel - 17% økning er utopisk. Jeg vet hvorfor de jobber på natten. Endrer ikke faktum at natt er ubekvem arbeidstid og at tilleggene er det som får lønna opp til 700-800k. Uten ville det vært hvor mye, 600-650 kanskje? Jeg håper de klarer hale i land >10%. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Egenskap Skrevet 27. juni 2022 Forfatter #7 Del Skrevet 27. juni 2022 Drizzt skrev (2 timer siden): På dagtid er flyene i bruk. Det er på natta de står på bakken og kan repareres og vedlikeholdes. Det er opplagt at store deler av arbeidstiden foregår på natta. Det er utvilsomt utmattende for helsen, men likevel - 17% økning er utopisk. det sies at forhandlingene som har skjedd foregående år, ja, to til tre tiår så har ikke flyteknikere fått noe stort lønnsøkning, så 17% er det som er i etterslep. Jeg skal iallfall ikke undergrave flyteknikeres viktige rolle i samfunnet, så for min del så bør flyteknikere ha solid økning i inntekt. Er flyteknikere ansatt for flyselskapene eller andre? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs Robinson Skrevet 27. juni 2022 #8 Del Skrevet 27. juni 2022 Egenskap skrev (38 minutter siden): det sies at forhandlingene som har skjedd foregående år, ja, to til tre tiår så har ikke flyteknikere fått noe stort lønnsøkning, så 17% er det som er i etterslep. Jeg skal iallfall ikke undergrave flyteknikeres viktige rolle i samfunnet, så for min del så bør flyteknikere ha solid økning i inntekt. Er flyteknikere ansatt for flyselskapene eller andre? Så når man har 7-800 000 i lønn, som er fagbrevutdannelse, er det helt naturlig med 17 % lønnsøkning i ditt hode? Kontra politi, brannmenn, sykepleiere, som har enda viktigere jobber - med bachelor - og lavere lønn? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daraya Skrevet 27. juni 2022 #9 Del Skrevet 27. juni 2022 Mrs Robinson skrev (41 minutter siden): Så når man har 7-800 000 i lønn, som er fagbrevutdannelse, er det helt naturlig med 17 % lønnsøkning i ditt hode? Kontra politi, brannmenn, sykepleiere, som har enda viktigere jobber - med bachelor - og lavere lønn? Du ser forskjell mellom flyteknikker og politi, brannmenn og sykepleiere? Sistnevnte jobber for det offentlige. Flyteknikker jobber for næringslivet, og en bransje som tjener ganske mye for tiden. De fikk flere ganger høre at det var ikke rom for lønnsøkninger da det gik dårlig (også før korona) så det er helt greit at de får mer en frontfaget nå. Kanskje man burde tenke litt mer fremover også. Flyteknikkere har rekruteringsproblemer og høy gjennomsnittalder. En av faktorene er permanent ubekvem arbeidstid, en del reising og ja, lønnsnivå. Bedre å betale en ordentlig lønn nå enn å stå med altfor få ansatte om noen år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs Robinson Skrevet 28. juni 2022 #10 Del Skrevet 28. juni 2022 Daraya skrev (7 timer siden): Du ser forskjell mellom flyteknikker og politi, brannmenn og sykepleiere? Sistnevnte jobber for det offentlige. Flyteknikker jobber for næringslivet, og en bransje som tjener ganske mye for tiden. De fikk flere ganger høre at det var ikke rom for lønnsøkninger da det gik dårlig (også før korona) så det er helt greit at de får mer en frontfaget nå. Kanskje man burde tenke litt mer fremover også. Flyteknikkere har rekruteringsproblemer og høy gjennomsnittalder. En av faktorene er permanent ubekvem arbeidstid, en del reising og ja, lønnsnivå. Bedre å betale en ordentlig lønn nå enn å stå med altfor få ansatte om noen år. De jobber for det offentlige, har ubekvem arbeidstider og risikoarbeid, og har en betydelig viktigere jobb.. Bl.a sykepleiere har reelt sett ingen streikerett og drittdårlig betalt. Samt får betalt i applaus. Likevel gjøres ikke en dritt for å rekruttere ekstra i denne type yrker. Nei, ingen sympati herfra. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daraya Skrevet 28. juni 2022 #11 Del Skrevet 28. juni 2022 Mrs Robinson skrev (8 minutter siden): De jobber for det offentlige, har ubekvem arbeidstider og risikoarbeid, og har en betydelig viktigere jobb.. Bl.a sykepleiere har reelt sett ingen streikerett og drittdårlig betalt. Samt får betalt i applaus. Likevel gjøres ikke en dritt for å rekruttere ekstra i denne type yrker. Nei, ingen sympati herfra. Når du leser mitt innlegg lengre opp ser du at jeg er kritisk til sykepleiers amputerte streikerett. Det er en uting. Dette sagt mener jeg at det er bra at de som faktisk kan streike og har pressmidler benytter seg av det. Jeg heier på dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ItchyBitchySpider Skrevet 28. juni 2022 #12 Del Skrevet 28. juni 2022 Mrs Robinson skrev (42 minutter siden): De jobber for det offentlige, har ubekvem arbeidstider og risikoarbeid, og har en betydelig viktigere jobb.. Bl.a sykepleiere har reelt sett ingen streikerett og drittdårlig betalt. Samt får betalt i applaus. Likevel gjøres ikke en dritt for å rekruttere ekstra i denne type yrker. Nei, ingen sympati herfra. En annen gruppe er fastleger. Det er fastlegekrise over hele landet, og det gjøres null og niks med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ItchyBitchySpider Skrevet 28. juni 2022 #13 Del Skrevet 28. juni 2022 Daraya skrev (22 minutter siden): Når du leser mitt innlegg lengre opp ser du at jeg er kritisk til sykepleiers amputerte streikerett. Det er en uting. Dette sagt mener jeg at det er bra at de som faktisk kan streike og har pressmidler benytter seg av det. Jeg heier på dem. Og jeg heier ikke på dem som misbruker streikeretten ved å stille urimelige krav. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daraya Skrevet 28. juni 2022 #14 Del Skrevet 28. juni 2022 ItchyBitchySpider skrev (41 minutter siden): Og jeg heier ikke på dem som misbruker streikeretten ved å stille urimelige krav. Misbruke streikeretten? Urimelige krav? De har hatt reallønntap i flere år. Når de er i den posisjonen der de kan kreve å hente det inn igjen er det vel bare bra? At lærere også har hatt reallønntap og ikke klarer hente det inn er ikke flyteknikkeres feil. Da må de streike selv og ikke si ja i fagforeningens uravstemming når de er misfornøyd med resultatet. Men ikke fortvil, Norges regjering er snart på banen igjen med tvungen lønnsnemnd. De drar liv og helse-kortet langt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 28. juni 2022 #15 Del Skrevet 28. juni 2022 Daraya skrev (2 timer siden): Misbruke streikeretten? Urimelige krav? De har hatt reallønntap i flere år. Når de er i den posisjonen der de kan kreve å hente det inn igjen er det vel bare bra? At lærere også har hatt reallønntap og ikke klarer hente det inn er ikke flyteknikkeres feil. Da må de streike selv og ikke si ja i fagforeningens uravstemming når de er misfornøyd med resultatet. Men ikke fortvil, Norges regjering er snart på banen igjen med tvungen lønnsnemnd. De drar liv og helse-kortet langt. Streiken er over. Tvungen lønnsnemnd er faktum. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs Robinson Skrevet 28. juni 2022 #16 Del Skrevet 28. juni 2022 ItchyBitchySpider skrev (11 timer siden): En annen gruppe er fastleger. Det er fastlegekrise over hele landet, og det gjøres null og niks med det. Helt riktig! DA snakker man fare for liv og helse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 28. juni 2022 #17 Del Skrevet 28. juni 2022 Lønnskravet hadde vært helt ok om det var før mars 2020. Nå som selskapene ligger med brukket rygg er det et vanvittig krav. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå