Gjest Lawyam Skrevet 27. juni 2022 #2 Skrevet 27. juni 2022 Er ikke katolikk, men google kan jeg så her fant jeg svar du kan lese https://www.katolsk.no/tro/tema/sakramenter/artikler/solibat
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #3 Skrevet 27. juni 2022 Sølibatet kommer av at presten kan vie seg helt og holdent til Gud og det pastorale arbeidet. Det er det livet er Gud, kirken og menigheten. For oss som er Katolikker så har vi en prest som er helt og holdent viet til menigheten. Jeg tar ikke noe diskusjon om det er rett eller galt (sikkert noen som har mening om det også). Anonymkode: 43ee4...961 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #4 Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sølibatet kommer av at presten kan vie seg helt og holdent til Gud og det pastorale arbeidet. Det er det livet er Gud, kirken og menigheten. For oss som er Katolikker så har vi en prest som er helt og holdent viet til menigheten. Jeg tar ikke noe diskusjon om det er rett eller galt (sikkert noen som har mening om det også). Anonymkode: 43ee4...961 Glemte å si at vi har faktisk et par katolske prester som er gift også her i Norge. De er derimot ikke sokneprester i en menighet , men typ kapellaner. Dette er prester som har konvertert fra Den norske kirke. Men de har fått dispensasjon for dette og har ikke det fulle ansvar for en menighet som en sokneprest. Anonymkode: 43ee4...961 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #5 Skrevet 27. juni 2022 De trenger ikke det, de kan misbruke korguttene for seksuell tilfredstillelse. https://www.bbc.com/news/world-44209971 Anonymkode: 36990...c03 1
Elle Melle Skrevet 27. juni 2022 #6 Skrevet 27. juni 2022 Og så kan man også legge til at det historisk sett har vært bra for kapitalen til kirken at prestene ikke kunne skaffe seg legitime arvinger til kirkens eiendommer. Sånn for lenge siden. Det var jo ikke som om de ikke fikk barn, men barna hadde ingen arverett. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #7 Skrevet 27. juni 2022 Prestenes sølibat er ikke et dogme i den katolske kirke og er derfor noe som kan endres i fremtiden. Foreløpig ønsker man ikke å endre det, fordi kirken anser det for viktig at presten vier sitt liv til kirken og Gud og ikke har forpliktelser overfor barn og kone. Sølibatet anses også som foredlende for sjelen, men dessverre fungerer det jo ikke sånn for alle. Min teori er at homofile menn fra dypt konservative og sterkt troende katolske familier finner redningen i å bli prest. Da slipper de å forklare hvorfor de ikke gifter seg og så tenker de kanskje at de kan klare å leve i sølibat dersom de har fokus på Gud. I tillegg tror jeg dessverre at også pedofile finner veien dit av samme grunn, i tillegg til at ministrantene lokker dem 😥. Overgrepene i den katolske kirke er en skam, men de aller, aller fleste katolske prester er skjønne og dypt religiøse mennesker som vier hele sitt liv til å tjene ikke bare Gud, men også andre mennesker. Anonymkode: d82b5...cee 1
Conal Skrevet 28. juni 2022 #8 Skrevet 28. juni 2022 Det er en form for å styrke ens forhold og kontakt med Gud totalt. Jesus fastet 40 dager i ørkenen. Ganske hardcore måte å realisere Gud. Buddha satt flere år under et tre uten å forlate spottet. Muhammad pleide å tilbringe tiden sin i en hule oppe i et fjell. Moses var også med en hardcore kar. Ramakrisna fastet i 38 dager mens han drev med avanserte pusteteknikker, holdte til slutt nesten å daue. Jeg utkjempet muligens en av de mest mektigste demoner i hele eksistens. Også en andre gang, putta en liten dark-spirit tilbake til helvete hvor han kom fra, etter at han prøvde å utslette meg og ta over hele min bevissthet fra innvendig. Nice try, karen hadde ansikt til å prøve noe sånt og tro han skulle noen gang klare det. Og ja, de eksisterer. Ta hodet ditt opp fra sanda. Men anyway, ca 7 mnd etter den andre demon-killen så oppvåket Gud meg til Han selv, og fikk meg Gud-realisert på ca 1 år. Dette er ikke lek 😉 Sam Harris snakker om dette spiritual shittet etter å tatt noen flein blipp lol... Karen er en baby boy. Kom til pappa baby 😘
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå