AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #1 Del Skrevet 27. juni 2022 Jeg har så mange bøker jeg ikke har lest ennå. Og i gata mi har det kommet en sånn bibliotek boks, der man kan putte leste bøker inn og ta den man vil. Men jeg .... gidder bare ikke? Jeg vet ikke hvordan jeg skal begynne å motivere meg til å lese? Noen som har kommet over dette? Noen tips? Det har bare blitt enklere å sette på en film etter at barnet har lagt seg liksom. Tror ikke jeg har lest en eneste bok som ikke var til henne siden hun ble født Anonymkode: d30d5...5ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #2 Del Skrevet 27. juni 2022 Enig - prøver selv å motivere meg til å gå tilbake til bøkene. Og la den hersens skjermen få hvile. Har alltid vært en lesehest, men etter skjermens inntog i heimen, kombinert med små barn har jeg gradvis droppet å lese bøker, nå er jeg nede på 0 nivå, kanskje 2-4 bøker i året! Og selv de bøkene greier jeg knapt å konsentrere meg med. Før var det beste jeg visste å krype ned i godstolen og bli oppslukt av en god bok. Nå, skrolling på skjerm 😞 - gjenfinner ikke roen jeg hadde før dessverre. Anonymkode: b49bc...916 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #3 Del Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig - prøver selv å motivere meg til å gå tilbake til bøkene. Og la den hersens skjermen få hvile. Har alltid vært en lesehest, men etter skjermens inntog i heimen, kombinert med små barn har jeg gradvis droppet å lese bøker, nå er jeg nede på 0 nivå, kanskje 2-4 bøker i året! Og selv de bøkene greier jeg knapt å konsentrere meg med. Før var det beste jeg visste å krype ned i godstolen og bli oppslukt av en god bok. Nå, skrolling på skjerm 😞 - gjenfinner ikke roen jeg hadde før dessverre. Anonymkode: b49bc...916 Må henge meg på dette. Var en lesehest fra jeg var barn, nå klarer jeg ikke samle meg for å lese en bok. Har lurt på hvorfor. Anonymkode: a24f0...c4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 27. juni 2022 #4 Del Skrevet 27. juni 2022 (endret) Prøvd å bytte sjanger? Jeg leser ikke krim til vanlig, men kan fint ta en krimbok etter en "down". Endret 27. juni 2022 av Majer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 27. juni 2022 #5 Del Skrevet 27. juni 2022 Jeg tyr gjerne til gjenlesing av gamle favoritter når leselysten har forvunnet fullstendig - bøker som ikke krever særlig innsats og tankevirksomhet, men som minner meg på hvorfor jeg liker å lese. 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #6 Del Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Må henge meg på dette. Var en lesehest fra jeg var barn, nå klarer jeg ikke samle meg for å lese en bok. Har lurt på hvorfor. Anonymkode: a24f0...c4b Samme her, hvorfor henger jeg på KG i stedet for å logge av og lese ei bok? Mangel på selvdisiplin? Leser at folks "konsentrasjonsvindu" (attention span) har blitt snevrere og kan nok i stor grad skyldes skjermbruk. Jeg må seriøst ta meg sammen og sette opp regler, slik som man gjør for små barn. Savner lesegleden, må finne den igjen. Takk for meg, jeg logger av i denne stund. Anonymkode: 380c5...399 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 27. juni 2022 #7 Del Skrevet 27. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har så mange bøker jeg ikke har lest ennå. Og i gata mi har det kommet en sånn bibliotek boks, der man kan putte leste bøker inn og ta den man vil. Men jeg .... gidder bare ikke? Jeg vet ikke hvordan jeg skal begynne å motivere meg til å lese? Noen som har kommet over dette? Noen tips? Det har bare blitt enklere å sette på en film etter at barnet har lagt seg liksom. Tror ikke jeg har lest en eneste bok som ikke var til henne siden hun ble født Anonymkode: d30d5...5ec Hva med å lage den en bruker på Goodreads? (Nettside og app). Det kan du lage deg et mål for antall bøker eller antall sider, lage lister, finne tips og lister samt forum. Finn en forfatter du vil bli kjent med, eller en tematikk. (F.eks leste jeg alt av Haruki Murakami i en periode, eller en annen periode da jeg leste mye om traumer og ptsd) Les bøker som er filmatisert - så kan du se filmen eller serien etterpå Bruk lydbok - se om noen av bøkene du har også finnes som lydbok. Les litt og lytt litt om hverandre Begynn smått - hva med bare ti minutter hver kveld. Eller fem? Da blir det ikke et krav og noe stort prosjekt. Og ofte vil du bli sittende litt mer .. Bruk Instagram - følg andre bokfolk og forfattere Og .. HVORFOR? Hvorfor ønsker du å lese mer? Og hvis det er viktig for det, hvorfor gjør du det ikke? (Ikke ment som kritikk, heller ment til å få tankene dine litt i gang ) Endret 27. juni 2022 av Lill3My 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #8 Del Skrevet 30. juni 2022 Jeg skal lese denne nå, og så håper jeg at det hjelper😅 Anonymkode: 02622...e8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #9 Del Skrevet 1. juli 2022 Let etter bøker du virkelig VIL lese? Jeg elsker å lese, har alltid gjort det. Men det er ikke alltid jeg orker alt. I verste baby-perioden, for eksempel, orket jeg ikke lese noe som helst som var inviklet eller komplisert eller som krevde tankevirksomhet. Jeg, som alltid har sett ned på "damebøker", begynte å kose meg med Jojo Moyes o.l. Jeg støtter også forslaget gamle favoritter, bøker du VET at du liker. Vet du hva det er som er bøygen for deg? Anonymkode: 30240...757 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tangent Skrevet 1. juli 2022 #10 Del Skrevet 1. juli 2022 Jeg var skikkelig lesehest, men jeg har knapt lest noe de siste åtte årene med to små barn. Men nå som yngste er fire så merker jeg at lysten kommer tilbake. Er bare litt mindre sliten nå, så da får jeg energi til å konsentrere meg mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #11 Del Skrevet 1. juli 2022 Jeg har forresten holdt leselysten ganske mye ved like ved å høre på lydbøker. Med små barn er det ikke forferdelig mye tid til å sette seg ned og lese, men jeg har stilt leselysten ved å høre på lydbøker. Hører når jeg går på trilletur, tar bussen, jobber i hagen, løper, osv. Anonymkode: 30240...757 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 1. juli 2022 #12 Del Skrevet 1. juli 2022 (endret) Mobilen er virkelig en tidstyv Jeg blir så lett distrahert, så jeg slår av mobilen og legger den vekk når jeg leser, eller er ute i hagen osv. Nå har det blitt helt normalt å gjøre slike ting uten å tenke på å sjekke noe som helst og jeg har mange timer hver dag hvor jeg ikke er på nett. Ellers er det vel å bare lese mye, fortsette selv om det er kjedelig/vanskelig i starten. Jeg blir også ganske inspirert til å lese mer av å lese om bøker/bokanmeldelser, så det bruker jeg en del tid på, men da er jeg på nett da Endret 1. juli 2022 av Rumle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå