Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #1 Skrevet 14. november 2005 Jeg går for tiden et vikariat som IT konsulent, men har fått høre at de gjerne vil tilby meg en fast stilling. Nå har det seg sånn at jeg gjerne vil flytte tilbake til hjembyen min ( har bodd i en mindre by i fire år; lang historie men pga samlivsbrudd og ønske om å flytte hjem) jeg har blitt innkalt til intervju, men må da ta en dag fra jobben ( hjembyen min er ca 70 mil herfra ) hvordan skal jeg løse dette?? ta feriedager i hytt og pine? ( kan jo fort bli flere intervjuer før jeg får et tilbud ) spille med åpne kort? noe som jeg er redd kan skape en sur stemning? Og - når man kalles til intervju i annen by, er det vanlig at firmaet betaler flyreise da? og hvordan finner man ut det- spør dem? eller?
Gjest Dilla Skrevet 15. november 2005 #2 Skrevet 15. november 2005 Her på jobben hos meg hadde vi akkurat et slikt tilfelle. Vi innkalte ei jente til intervju som bodde i en annen kant av landet. Vi betalte da flybillett osv for henne. Jeg ville spurt min arbeidsgiver om å få en fridag til å dra i intervjuet. De har ingen rett til å bli sure av den grunn. Dersom ikke dette går, ville jeg tatt en feriedag.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2005 #3 Skrevet 15. november 2005 Det er bedre å spille med åpne kort og være ærlig. Men bruker du en feriedag, da har de ikke noe med hva du bruker den på... Jeg tror fremtidig arbeidsgiver vil sette mer pris på at du er ærlig og bruker en fridag enn at du later som om du er syk. Du kan vel også få behov for å bruke firmaet du jobber i nå som referanse? Jeg tror de fleste vil ha forståelse for det, og dersom de vil tilby deg fast jobb, så har de nok noe godt å si om deg. Det er vanlig at de som kaller deg inn på intervju betaler reise. (og det er et problem med å bo i en annen by enn der du søker. Mange sparer penger på å kun kalle inn lokale kandidater). Vanligvis avklarer de det når de kaller deg inn til intervju, men mange sier det heller ikke før på selve intervjuet. (mer sånn "forresten, her er reiseregningsskjemaet"). Det er da vanligvis billigste reisemåte som blir dekket, men med 70 mil er det naturlig å ta fly.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2005 #4 Skrevet 15. november 2005 Ville bare si at det er ikke sikkert at de dekker reisen. Jeg bodde i Finnmark og hadde to forskjellige intervju i Oslo-området. og fikk ikke dekket reisen til noen av dem. Dette var hotellbransjen. Ekstra kjipt når man ikke får jobben.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2005 #5 Skrevet 15. november 2005 Dette er noe man selvfølgelig avklarer på telefon/e-post på forhånd før man reiser. I de aller fleste tilfeller dekker arbeidsgiver reiseregningen + diett etter offentlig regulativ. Er det privat sektor pleier man å bruke de samme satsene eller høyere. Svært mange avspaserer en eller to dager i forbindelse med å reise noen timer for å komme seg til intervju for en potensiell ny arbeidsgiver. Når man avsåaserer behøver man jo ingen grunn, man tar bare fri av den kontoen som man har jobbet "for mye" på.
Grooo Skrevet 15. november 2005 #6 Skrevet 15. november 2005 Ville bare si at det er ikke sikkert at de dekker reisen. Jeg bodde i Finnmark og hadde to forskjellige intervju i Oslo-området. og fikk ikke dekket reisen til noen av dem. Dette var hotellbransjen. Ekstra kjipt når man ikke får jobben. ← I Oslo-området er det vel stort sett "mange nok" søkere, så hvis man ikke gidder/har råd til å komme hvis bedriften ikke betaler kaller de bare inn en annen. Andre steder i landet er de gjerne flinkere til å betale for den som skal komme på intervju.
Daria Skrevet 16. november 2005 #7 Skrevet 16. november 2005 Hvis det er langt reisevei og det er problematisk å komme seg avgårde, går det også an å be om å få ta intervju pr telefon istedet. Jeg har søkt jobber over hele landet og har hatt telefonintervju flere ganger, enten fordi de har ønsket det, eller fordi jeg har bedt om det.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2005 #8 Skrevet 16. november 2005 Du har ikke krav på å få utgiftene dekket, men en del arbeidsgivere betaler nok. Tror også det er vanligere å betale reisen jo høyere stillinger du søker på. Har aldri hørt om noen som har fått reise betalt for å komme til intervju som kassemedarbeider på Rimi (men det har sikkert skjedd det også...).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå