AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #1 Skrevet 27. juni 2022 Jeg har nå startet med antidepressiva og venter på virkning, da det ikke skal virke før om 2-4 uker. Tenkte å komme innom kvinneguiden for å høre om deres erfaringer rundt antidepressiva, da jeg er ganske spent selv på hvordan det vil fungere på meg. Nå vet jeg at det er forskjellig fra person til person, men det er likevel spennende å høre hvordan det har fungert på andre. Har dere blitt lykkeligere? Er det en stor forskjell fra måten dere tenker på nå kontra før dere startet på medikamentet? Vil dere kalle dette for "lykkepiller"? Fått bedre selvtillit? Hva med sexlyst? Eller har dere endt opp med å miste følelser? Kjenner på verken glede eller sorg? Anonymkode: ab959...fa6
Gjest Suzanne Skrevet 27. juni 2022 #2 Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har nå startet med antidepressiva og venter på virkning, da det ikke skal virke før om 2-4 uker. Tenkte å komme innom kvinneguiden for å høre om deres erfaringer rundt antidepressiva, da jeg er ganske spent selv på hvordan det vil fungere på meg. Nå vet jeg at det er forskjellig fra person til person, men det er likevel spennende å høre hvordan det har fungert på andre. Har dere blitt lykkeligere? Er det en stor forskjell fra måten dere tenker på nå kontra før dere startet på medikamentet? Vil dere kalle dette for "lykkepiller"? Fått bedre selvtillit? Hva med sexlyst? Eller har dere endt opp med å miste følelser? Kjenner på verken glede eller sorg? Anonymkode: ab959...fa6 Vet ikke hvilket medikament du står på. Det finnes mange forskjellige. Gikk selv på Efexor depot (Venlafaxin). Mistet lysten generelt. Ble helt flat i "formen". Seponerte gradvis etter noen år. Det var helt forferdelig å trappe ned pga store bivirkninger (elektriske støt i hodet). Håper det fungerer for deg.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #3 Skrevet 27. juni 2022 De tok vekk toppene på både glede og sorg, og alle andre følelser. Hadde en dyp depresjon etter et stygt brudd, med selvmordstanker. Hadde ikke lyst å dø, men hadde så vondt hele tiden at det virket enklere å gi opp. Tabelettene hjalp nokk, men ble ganske likegyldig, slet med litt bivirkninger, og for all del ikke glem en, du blir helt rar. Hadde svært livlige drømmer og slet med å skille på drømmer og virkelighet, stokket om på ordene og fikk skjelvinger i hendene et par timer etter jeg tok de. Nå er det noen år siden jeg sluttet på de, men føler de har endret noe, har ikke like sterke følelser lengre, blir ikke like lett rørt o.l, så er mer likegyldig enn før. Nå er jeg heller ikke deprimert, men det jeg mener har hjulpet mest er å slutte på all hormonell prevansjon. Før jeg sluttet på disse hadde jeg hatt en depresjon som var mer eller mindre tilstede siden jeg begynte på de som 14 åring, aldri mer. Anonymkode: f647b...647
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #4 Skrevet 27. juni 2022 Suzanne skrev (1 minutt siden): Vet ikke hvilket medikament du står på. Det finnes mange forskjellige. Gikk selv på Efexor depot (Venlafaxin). Mistet lysten generelt. Ble helt flat i "formen". Seponerte gradvis etter noen år. Det var helt forferdelig å trappe ned pga store bivirkninger (elektriske støt i hodet). Håper det fungerer for deg. Går på Cipralex TS. Anonymkode: ab959...fa6 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #5 Skrevet 27. juni 2022 Forresten mindre sexlyst, selvtilliten var den samme Anonymkode: f647b...647
Hmmmmmm Skrevet 27. juni 2022 #6 Skrevet 27. juni 2022 Går på Cipralex selv. Funker som bare det😁 Det beste som har skjedd meg. Får ikke serie orgasme lengre, men får en vaginalt fortsatt. Men fortsatt verdt det. Jeg er lykkeligere fordi jeg ikke lengre har destruktive tanker. Har gått på det nå i 1,5 år. Tok meg minst tre mnd før hele virkningen kom 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #7 Skrevet 27. juni 2022 Nei, flat og elendig. Er uansett ikke en løsning. For meg var det samtaler, kosthold og skikkelig styrketrening som ga meg et nytt liv. Anonymkode: cd551...fa7
Ænema Skrevet 27. juni 2022 #8 Skrevet 27. juni 2022 ja har hjulpet meg masse. men nå fikk jeg det for tvangstanker med tics , massiv dødsangst, helseangst. indre uro og tankekaos. ikke for depresjon. jeg fikk et nytt liv. men måtte innom flere forskjellige merker før jeg fant et som hjalp. har stått på det i 10 år, og har ikke planer om å slutte. er ulemper med det som dårlig sexlyst, og litt flatere følelsesliv. men det jeg fikk størst problemer med var å skjønne folks fleiper og ironi. samt at jeg ikke tok ting like raskt som før. måtte ofte tenke over hva som ble sagt en stund før jeg tok poenget. dette var et stort problem i begynnelsen, men har bedret seg noe over årene.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #9 Skrevet 27. juni 2022 Ja, men bare riktig medisin. Har prøvd to forskjellige over mange år, byttet til en tredje i januar i år og livet mitt er helt endret til det bedre. Jeg har fortsatt et godt følelsesliv, masse sexlyst (litt for mye 🙈), kanskje litt bedre selvtillit. Slipper bare den konstante følelsen av at alt er håpløst og at jeg er fullstendig mislykket. Dytter liksom de følelsene unna. Har mer kontroll på maten også, det var en positiv "bivirkning" for min del, for jeg har alltid slitt med overspising. Merker det veldig godt når jeg glemmer å ta medisinen. Anonymkode: 271c2...745
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #10 Skrevet 27. juni 2022 Har gått på mange ulike antidepressiva, men da vi endelig fant den riktige etter flere år prøving, så var det redningen for meg. Det dempet det verste så mye at jeg kunne begynne å jobbe med problemene, det er vanskelig når alt er svart og man bare vil dø. Anonymkode: c6bd7...cd7
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #11 Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har dere blitt lykkeligere? Tja, jeg har fått mindre negative tanker Er det en stor forskjell fra måten dere tenker på nå kontra før dere startet på medikamentet? Både og. Før klarte jeg lett å tenke positivt, men den negative tilstanden jeg var i gjorde at de tankene ikke utgjorde noe forskjell. Det svinger derimot litt fra dag til dag avhengig av om det er noe annet negativt som skjer. Vil dere kalle dette for "lykkepiller"? Nei Fått bedre selvtillit? nei Hva med sexlyst? upåvirket Eller har dere endt opp med å miste følelser? Kjenner på verken glede eller sorg? nei Anonymkode: ab959...fa6 Om du ikke gjør det fra før vil jeg anbefale å endre litt på livsstilen og holde deg aktiv og spise sunt, det hjelper på. Anonymkode: bfc90...a4d
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #12 Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Om du ikke gjør det fra før vil jeg anbefale å endre litt på livsstilen og holde deg aktiv og spise sunt, det hjelper på. Anonymkode: bfc90...a4d Ja, tenke så mange som får en pilleboks som kunne løst dette på en annen måte. Sikker på at flertallet ville løst mye med endring av levestil, blant annet fysisk aktivering og kosthold. Anonymkode: cd551...fa7
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #13 Skrevet 27. juni 2022 Ja men følte det ble too much happy Anonymkode: fa9d7...b21
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #14 Skrevet 27. juni 2022 Ja, men jeg er vel egentlig ikke dypt deprimert. Jeg er nedstemt pga. fysisk sykdom. Har gått på Cipralex i mange år, men har byttet til Brintellix. Sistnevnte funker best på meg. Anonymkode: 99580...91d
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #15 Skrevet 27. juni 2022 Antidepressiver gjør deg ikke lykkeligere, de gangene de funker så gjør de deg mer likegyldig. Det kan være positivt om man er langt nede, men å være likegylildig er ikke å være lykkelig. Antidepressiver funket ikke for meg, men jeg har hatt hjelp av medikamenter mot tankekjør. Det gjorde det lettere å sovne. Anonymkode: c7437...06b
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #16 Skrevet 27. juni 2022 Det har hjulpet meg veldig. Mye lettere for meg å håndtere hverdagslivet og det er lettere for meg å gjøre ting som jeg liker. Enten det er en tur i skogen, en joggetur eller å lese en bok. Sosialt er jeg også roligere. Det fjerner ikke sosial angst, men gjør det mer håndterlig. Anonymkode: 16ccc...9dd
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #17 Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, tenke så mange som får en pilleboks som kunne løst dette på en annen måte. Sikker på at flertallet ville løst mye med endring av levestil, blant annet fysisk aktivering og kosthold. Anonymkode: cd551...fa7 Joda, men du må huske på at ved moderat/alvorlig depresjon trenger man gjerne en ekstra krykke for å få det til. Selv har jeg gått rundt med høy angst i mange år helt unødvendig fordi jeg nektet å ta medisiner fordi det er «unaturlig». Anonymkode: bfc90...a4d
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #18 Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Antidepressiver gjør deg ikke lykkeligere, de gangene de funker så gjør de deg mer likegyldig. Det kan være positivt om man er langt nede, men å være likegylildig er ikke å være lykkelig. Antidepressiver funket ikke for meg, men jeg har hatt hjelp av medikamenter mot tankekjør. Det gjorde det lettere å sovne. Anonymkode: c7437...06b Det var nå veldig generaliserende, jeg ble lykkeligere av antidepressiva. Overhodet ikke likegyldig, har både topper og bunner som en vanlig person. Forskjellen er at jeg ikke går helt under av de følelsesmessige bunnene lenger. Anonymkode: 271c2...745
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #19 Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Går på Cipralex TS. Anonymkode: ab959...fa6 Jeg har brukt cipralex i mange år. Det fungerer fint. Opplever ikke at jeg blir «flatere», for jeg er fortsatt skikkelig glad noen ganger, men de dypeste dalene forsvinner. Går likevel ikke rundt og er lykkelig hele tiden, og har tunge tanker fortsatt, men det er en bedring (tidligere har jeg vært helt nede noen ganger, sånn at jeg ikke har fungert i det hele tatt noen dager og bare har lyst til å gå ut i veien og bli overkjørt av en bil.) Jeg gjør ellers det meste «riktig» - spiser ganske sunt, trener litt og er sosial. Men tenker av og til at jeg nok kunne fått det samme resultatet som med piller hvis jeg hadde gått enda mer inn for en sunn livsstil og samtidig gått masse til psykolog el (har gått noe til psykolog men alt for lite til å bli «frisk». Men, dette tar tid - jeg ville ha hatt mindre tid til andre ting som nå gjør meg glad- og koster mye penger og energi. Å bruke cipralex i stedet ser jeg derfor ikke på som noe nederlag eller feil. Anonymkode: 117aa...470
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #20 Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ja, tenke så mange som får en pilleboks som kunne løst dette på en annen måte. Sikker på at flertallet ville løst mye med endring av levestil, blant annet fysisk aktivering og kosthold. Anonymkode: cd551...fa7 Jeg har gått i terapi noen år, med veldig god virkning. Trener, spisermst laget med sunne råvarer, gjør ting jeg elsker. Men likevel har jeg veldig tøffe perioder hvor jeg ikke fungerer, som gjør at det er vanskelig å fungere i jobb. Så nå vil psykiateren prøve antidepressiva for å se om det hjelper. Jeg er enig at man skal prøve det man kan før medisiner. Det gjelder også mange fysiske sykdommer. Anonymkode: a30b8...95c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå