AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #1 Del Skrevet 27. juni 2022 Hei, trenger råd mtp refusjon ved manglende ombooking, vi måtte kjøpe helt ny billett selv. Lurer på om det går på reiseforsikringen eller om vi må gå gjennom flyselskapene? Dette er historien: Vi hadde billetter gjennom Turkish Airlines med mellomlanding i Istanbul og Oslo, og så SAS videre til Trondheim (disse flyselskapene er i Star Alliance og skal samarbeide). Da vi kom til Istanbul fikk vi beskjed om at neste fly til Oslo var forsinket, og vi så at vi aldri kom til å rekke flyet til Trondheim pga dette. Vi snakket med ansatte på gaten, ansatte på kontoret til Turkish Airlines i Istanbul, samt ringte rundt uten hell (SAS og Turkish Airlines i Oslo). Ingen ville hjelpe oss og vi ble bare sendt videre hele tiden. Til slutt fikk vi beskjed om å spørre når vi kom frem til Oslo. Vi kom omsider frem til Oslo og mistet flyet til Trondheim som forventet, men det var ingen ansatte fra Turkish Airlines å snakke med der og da vi gikk i SAS-skranken (som naturligvis var travle for å hjelpe folk mtp streiken osv), sa de bare at det var Turkish Airlines sitt ansvar og at vi måtte vente på ombooking. Det var da gått 12 timer fra vi skjønte at vi trengte ombooking, og fortsatt hadde vi hørt ingenting. Vi hadde reist i over et døgn og var slitne og kjøpte dermed nye billetter for å komme oss til Trondheim. Nå, et døgn etter at vi kom hjem, har vi fortsatt ikke hørt noe fra noen av flyselskapene, og hadde det ikke vært for at vi kjøpte nye billetter selv hadde vi fortsatt vært i Oslo! De booket oss aldri om rett og slett, enda vi har krav på dette. Dette er hårreisende, vi valgte å reise med SAS+Turkish Airlines for å nettopp unngå dette. Det var et skikkelig mareritt. Så hvordan få refusjon for de nye billettene vi kjøpte? Går det via reiseforsikring eller må vi kontakte ubrukelige Turkish Airlines igjen? Vi kommer aldri til å reise med dem igjen for å si det sånn, jeg opplevde det samme med Thai Airlines + SAS, men de gjorde det de skulle og booket meg om slik at jeg kom meg helt til Trondheim likevel. Vi er sjokkerte over det manglende samarbeidet mellom SAS og Turkish Airlines, samt alt stresset vi måtte gå igjennom. Fikk heller aldri tilbud om noe mat evt lounge til tross for forsinkelsene. Anonymkode: f7100...8ea Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1593037-turkish-airlinessas-katastrofe-hvordan-f%C3%A5-refusjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 27. juni 2022 #2 Del Skrevet 27. juni 2022 I slike situasjoner er det en ulempe å ha billetter med flere selskaper. De kommer til å skylde på hverandre og kaste deg rundt som en kasteball. Jeg vet dessverre ikke svaret. Hadde jeg vært deg, ville jeg sent en henvendelse til Forbrukerrådet og forklart situasjonen og bedt om råd. Etter det kan du kontakte den de peker ut bør ha ansvaret og vise til at du har vært i kontakt med Forbrukerrådet. 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1593037-turkish-airlinessas-katastrofe-hvordan-f%C3%A5-refusjon/#findComment-30091968 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #3 Del Skrevet 27. juni 2022 Dere bestilte dette som sammenhengende reise? SAS har dessverre rett. Det er selskapet der dere har bestilt turen som har alt ansvar. Det er der dere må logge klage via nettsidene. Har opplevd tilsvarende noen ganger. Du møter gjerne en "vegg", og ingen muntlig kommunikasjon. Krever gjerne noen runder med klage, men så tikker som regel pengene inn til slutt. Har innsett at det ikke er verdt det å hisse seg opp da det ikke bidrar til noe som helst annet enn eget blodtrykk, og at slikt som dette bare er en del av slik det er når man velger å reise. Anonymkode: 78d4f...3f6 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1593037-turkish-airlinessas-katastrofe-hvordan-f%C3%A5-refusjon/#findComment-30091973 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #4 Del Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere bestilte dette som sammenhengende reise? SAS har dessverre rett. Det er selskapet der dere har bestilt turen som har alt ansvar. Det er der dere må logge klage via nettsidene. Har opplevd tilsvarende noen ganger. Du møter gjerne en "vegg", og ingen muntlig kommunikasjon. Krever gjerne noen runder med klage, men så tikker som regel pengene inn til slutt. Har innsett at det ikke er verdt det å hisse seg opp da det ikke bidrar til noe som helst annet enn eget blodtrykk, og at slikt som dette bare er en del av slik det er når man velger å reise. Anonymkode: 78d4f...3f6 Ja, vi bestilte det som sammenhengende reise for å unngå nettopp dette. Det har som sagt fungert fint med SAS og andre flyselskaper de er i allianse med Drizzt skrev (3 minutter siden): I slike situasjoner er det en ulempe å ha billetter med flere selskaper. De kommer til å skylde på hverandre og kaste deg rundt som en kasteball. Jeg vet dessverre ikke svaret. Hadde jeg vært deg, ville jeg sent en henvendelse til Forbrukerrådet og forklart situasjonen og bedt om råd. Etter det kan du kontakte den de peker ut bør ha ansvaret og vise til at du har vært i kontakt med Forbrukerrådet. Ja, vi bestilte det som en sammenhengende reise for å unngå nettopp dette. Takk for svar! På nettsiden/i appen til Turkish Airlines står det som om vi nådde flyet til Trondheim 😂 Anonymkode: f7100...8ea Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1593037-turkish-airlinessas-katastrofe-hvordan-f%C3%A5-refusjon/#findComment-30091989 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #5 Del Skrevet 27. juni 2022 Kommer ikke frem om du har bestilt separate billetter eller om du har booket sammenhengende reise via et byrå. Uansett har SAS rett. Forsinkelsen ligger hos Turkish, og du må klage hos de du har kjøpt billetten, enten det er Turkish eller reisebyrået.. Anonymkode: 869f2...30a Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1593037-turkish-airlinessas-katastrofe-hvordan-f%C3%A5-refusjon/#findComment-30091992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #6 Del Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kommer ikke frem om du har bestilt separate billetter eller om du har booket sammenhengende reise via et byrå. Uansett har SAS rett. Forsinkelsen ligger hos Turkish, og du må klage hos de du har kjøpt billetten, enten det er Turkish eller reisebyrået.. Anonymkode: 869f2...30a Hmm kan man redigere innlegget? Vi hadde ikke separate billetter, men sammenhengende for å prøve å unngå nettopp dette. Vi hadde også lagt inn veldig god tid til mellomlanding i Oslo. Men flyet fra Istanbul ble forsinket med flere timer… Anonymkode: f7100...8ea Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1593037-turkish-airlinessas-katastrofe-hvordan-f%C3%A5-refusjon/#findComment-30092001 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #7 Del Skrevet 27. juni 2022 Dere har sendt skriftlig krav om refusjon med kopi av all dokumentasjon til Turkish airlines? Anonymkode: f4918...e78 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1593037-turkish-airlinessas-katastrofe-hvordan-f%C3%A5-refusjon/#findComment-30092043 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 27. juni 2022 #8 Del Skrevet 27. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja, vi bestilte det som sammenhengende reise for å unngå nettopp dette. Det har som sagt fungert fint med SAS og andre flyselskaper de er i allianse med Ja, vi bestilte det som en sammenhengende reise for å unngå nettopp dette. Takk for svar! På nettsiden/i appen til Turkish Airlines står det som om vi nådde flyet til Trondheim 😂 Anonymkode: f7100...8ea Ta kopi av all kommunikasjon. Når du ringte, epostutveksling, sånne ting. Dette vil du trenge som bevis senere hvis det blir en større sak. I 2020 hadde jeg billetter med Lufthansa til et land i Europa. Jeg skulle reise i slutten av april, men landet og Europa for øvrig stengte i mars. Det ble ikke noe av den reisen. Jeg kjøpte billettene fra en nettside som selger flybilletter. Det var mye fram og tilbake for å finne ut hvem jeg skulle kreve pengene mine refundert fra. Nettsiden skyldte på Lufthansa fordi de hadde allerede betalt dem pengene, Lufthansa skyldte på nettsiden fordi billetten ikke var kjøpt direkte fra dem. Jeg angrer på at jeg ikke kontaktet Forbrukerrådet for råd og brukte flere uker med epostutveksling og telefonsamtaler. Så leste jeg en advokat et sted som hadde uttalt at det er flyselskapet som må refundere i slike situasjoner fordi de har fått utbetalt pengene. Jeg rettet trykket på Lufthansa, men det var en blindgate. Fram til jeg fant en liten artikkel på engelsk i et utenlandsk nyhetsnettsted som opplyste at den tyske regjeringen har bestemt at Lufthansa ikke skal refundere billetter for reiser noe mer for å unngå å gå konkurs. Da hadde de refundert billettene fram til midten av april og skjønt at dette her blir for dyrt for dem å fortsette med. Mine billetter var for siste uka i april, så jeg skulle ikke få noe. Jeg har svartelistet Lufthansa siden og kommer aldri til å reise med dem så lenge de skylder meg penger. Jeg ville trolig kontaktet først selskapet med flyet som ble forsinket fordi forsinkelsen forplantet seg videre og førte til at du mistet flyet til Trondheim. Men Forbrukerrådet for best råd. Endret 27. juni 2022 av Drizzt Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1593037-turkish-airlinessas-katastrofe-hvordan-f%C3%A5-refusjon/#findComment-30092050 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #9 Del Skrevet 27. juni 2022 Flyselskapet skal refundere, ikke forsikringen. Anonymkode: 82a6f...fda 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1593037-turkish-airlinessas-katastrofe-hvordan-f%C3%A5-refusjon/#findComment-30092055 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #10 Del Skrevet 27. juni 2022 Drizzt skrev (1 minutt siden): Ta kopi av all kommunikasjon. Når du ringte, epostutveksling, sånne ting. Dette vil du trenge som bevis senere hvis det blir en større sak. I 2020 hadde jeg billetter med Lufthansa til et land i Europa. Jeg skulle reise i slutten av april, men landet og Europa for øvrig stengte i mars. Det ble ikke noe av den reisen. Jeg kjøpte billettene fra en nettside som selger flybilletter. Det var mye fram og tilbake for å finne ut hvem jeg skulle kreve pengene mine refundert fra. Nettsiden skyldte på Lufthansa fordi de hadde allerede betalt dem pengene, Lufthansa skyldte på nettsiden fordi billetten ikke var kjøpt direkte fra dem. Jeg angrer på at jeg ikke kontaktet Forbrukerrådet for råd og brukte flere uker med epostutveksling og telefonsamtaler. Så leste jeg en advokat et sted som hadde uttalt at det er flyselskapet som må refundere i slike situasjoner fordi de har fått utbetalt pengene. Jeg rettet trykket på Lufthansa, men det var en blindgate. Fram til jeg fant en liten artikkel på engelsk i en utenlandsk nyhetsnettsted som opplyste at den tyske regjeringen har bestemt at Lufthansa ikke skal refundere billetter for reiser noe mer for å unngå å gå konkurs. Da hadde de refundert billettene fram til midten av april og skjønt at dette her blir for dyrt for dem å fortsette med. Mine billetter var for siste uka i april, så jeg skulle ikke få noe. Jeg har svartelistet Lufthansa siden og kommer aldri til å reise med dem så lenge de skylder meg penger. Jeg ville trolig kontaktet først selskapet med flyet som ble forsinket fordi forsinkelsen forplantet seg videre og førte til at du mistet flyet til Trondheim. Men Forbrukerrådet for best råd. Takk igjen for svar! Vi kjøpte billettene direkte på Turkish Airlines sin nettside. Får krysse fingrene for refusjon Anonymkode: f7100...8ea Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1593037-turkish-airlinessas-katastrofe-hvordan-f%C3%A5-refusjon/#findComment-30092064 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #11 Del Skrevet 27. juni 2022 Og til alle dere som sier kontakt forbrukerrådet; her er det turkish airlines som er problemet, de holder hjemme i tyrkia og forbrukerrådet har ingen makt over dem. Anonymkode: 82a6f...fda Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1593037-turkish-airlinessas-katastrofe-hvordan-f%C3%A5-refusjon/#findComment-30092065 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 27. juni 2022 #12 Del Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Og til alle dere som sier kontakt forbrukerrådet; her er det turkish airlines som er problemet, de holder hjemme i tyrkia og forbrukerrådet har ingen makt over dem. Anonymkode: 82a6f...fda Det er ikke snakk om makt, men om hvem som er ansvarlig for å betale. Forbrukerrådet er riktig sted å henvende seg til fordi Turkish airlines operer i Norge og må forholde seg til norske lover og andre lover som gjelder her i landet. Blir det mange nok klager, blir det gjort noe. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1593037-turkish-airlinessas-katastrofe-hvordan-f%C3%A5-refusjon/#findComment-30092113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #13 Del Skrevet 27. juni 2022 Litt usikker hvordan det er ved forsinkelser utenfor EU. Men i schengen området er det følgende som gjelder: (EU) nr. 261/2004, passasjerrettigheter som trådte i kraft 17.02.2005. Hvis du reiser med 2 ulike flyselskaper og det første flyet blir forsinket i den grad at du mister flyforbindelsen din som er med et annet flyselskap da skylder de deg dessverre ingenting om flyforbindelsen, alternative her er derfor alltid smart å ringe til det andre flyselskapet og informere de om forsinkelsen eller kanseleringen så de kan endre billetten din eller flytte på den. Dette så raskt som du får vite. (Ikke alltid et alternativ uansett). Hvis du reiser med samme flyselskap heleveien er situasjonen annerledes da skal de sørge for å få deg til ende destinasjonen din. I din situasjon tolket SAS dette som noshow, altså en passasjer som ikke har møtt opp. Reise forsikringen skal kunne hjelpe deg med refusjon med mindre dette har med streik å gjøre. Anonymkode: acec8...f5e Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1593037-turkish-airlinessas-katastrofe-hvordan-f%C3%A5-refusjon/#findComment-30097415 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #14 Del Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hmm kan man redigere innlegget? Vi hadde ikke separate billetter, men sammenhengende for å prøve å unngå nettopp dette. Vi hadde også lagt inn veldig god tid til mellomlanding i Oslo. Men flyet fra Istanbul ble forsinket med flere timer… Anonymkode: f7100...8ea Fra hvilket byrå bestilte dere sammenhengende reise? Nei det er ikke en forsikringssak. Anonymkode: 1fe69...096 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1593037-turkish-airlinessas-katastrofe-hvordan-f%C3%A5-refusjon/#findComment-30097430 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #15 Del Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Litt usikker hvordan det er ved forsinkelser utenfor EU. Men i schengen området er det følgende som gjelder: (EU) nr. 261/2004, passasjerrettigheter som trådte i kraft 17.02.2005. Hvis du reiser med 2 ulike flyselskaper og det første flyet blir forsinket i den grad at du mister flyforbindelsen din som er med et annet flyselskap da skylder de deg dessverre ingenting om flyforbindelsen, alternative her er derfor alltid smart å ringe til det andre flyselskapet og informere de om forsinkelsen eller kanseleringen så de kan endre billetten din eller flytte på den. Dette så raskt som du får vite. (Ikke alltid et alternativ uansett). Hvis du reiser med samme flyselskap heleveien er situasjonen annerledes da skal de sørge for å få deg til ende destinasjonen din. I din situasjon tolket SAS dette som noshow, altså en passasjer som ikke har møtt opp. Reise forsikringen skal kunne hjelpe deg med refusjon med mindre dette har med streik å gjøre. Anonymkode: acec8...f5e Haha nei, reiseforsikring dekker ikke forsinkelser som ikke er forårsaket av naturhendelser eller ulykker. Anonymkode: 1fe69...096 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1593037-turkish-airlinessas-katastrofe-hvordan-f%C3%A5-refusjon/#findComment-30097436 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #16 Del Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Litt usikker hvordan det er ved forsinkelser utenfor EU. Men i schengen området er det følgende som gjelder: (EU) nr. 261/2004, passasjerrettigheter som trådte i kraft 17.02.2005. Hvis du reiser med 2 ulike flyselskaper og det første flyet blir forsinket i den grad at du mister flyforbindelsen din som er med et annet flyselskap da skylder de deg dessverre ingenting om flyforbindelsen, alternative her er derfor alltid smart å ringe til det andre flyselskapet og informere de om forsinkelsen eller kanseleringen så de kan endre billetten din eller flytte på den. Dette så raskt som du får vite. (Ikke alltid et alternativ uansett). Hvis du reiser med samme flyselskap heleveien er situasjonen annerledes da skal de sørge for å få deg til ende destinasjonen din. I din situasjon tolket SAS dette som noshow, altså en passasjer som ikke har møtt opp. Reise forsikringen skal kunne hjelpe deg med refusjon med mindre dette har med streik å gjøre. Anonymkode: acec8...f5e Ja, vi forsøkte å ringe SAS, faren min satt i telefonkø i fem timer uten hell mens vi var på flyet fra Istanbul. Vi snakket også med SAS i skranken på Gardermoen, de sa det var Turkish sitt ansvar. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Fra hvilket byrå bestilte dere sammenhengende reise? Nei det er ikke en forsikringssak. Anonymkode: 1fe69...096 Vi bestilte gjennom Turkish Airlines sin nettside sammenhengende reise tur/retur Trondheim-Oslo-Istanbul-Amman. Anonymkode: f7100...8ea Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1593037-turkish-airlinessas-katastrofe-hvordan-f%C3%A5-refusjon/#findComment-30100127 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå