AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #1 Del Skrevet 27. juni 2022 Ok, overskriften overdriver en bitteliten smule, men: Hvorfor valgte de som fastsatte skriftspråket å skrive den lyden som sj og skj? Lydene fra bokstavene s og h er nærmere uttalen enn bokstavene s og j. Hadde vi skrevet den lyden med sh ville det muligens vært noe mindre forvirring blant de som ikke klarer/gidder å lære seg å uttale lyden kj riktig. Hvorfor staver vi det ikke med sh? Det er direkte shofelt gjort. Mye lettere å umiddelbart se at shønn uttales annerledes enn kjønn, sammenlignet med skjønn og kjønn. Ja, det ser barnslig og dumt ut for oss nå, men det er bare fordi vi har blitt lært opp til det. Det er jo i grunn mye mer logisk? Anonymkode: c0765...202 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #2 Del Skrevet 27. juni 2022 Ord med skj ble uttalt annerledes før. Skrivemåten er lik, men uttalen har endret seg. Som mange andre ord i språket. Anonymkode: 2686f...a19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #3 Del Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (På 27.6.2022 den 17.36): Ord med skj ble uttalt annerledes før. Skrivemåten er lik, men uttalen har endret seg. Som mange andre ord i språket. Anonymkode: 2686f...a19 På Nordmøre uttaler de skj mer som stkj. Altså som s etterfulgt av kj (som ofte får en slags t-lyd foran seg i mange dialekter) Anonymkode: ea07f...891 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 17. august 2022 #4 Del Skrevet 17. august 2022 (endret) Norsk skriftspråk ble for det første "laget" (normert) lenge før engelsk ble et verdensspråk, og det var neppe logisk å se til engelsk på den tida. For det andre er lyden sj en naturlig lyd i norsk talemål, og ikke noe vi har importert fra engelsk. Det er dermed naturlig at vi har vår egen måte å skrive den lyden på. Hvordan man transkriberer (skriver) ulike lyder varierer fra språk til språk, og etter hvilket alfabet man bruker. Den lyden kan skrives sj (skandinaviske språk), sh (engelsk), sch (tysk), ш (slaviske språk som bruker kyrillisk alfabet), š (slaviske språk som bruker latinsk alfabet) og sikkert mange andre varianter. Ingen er mer riktige enn andre, det handler om språkhistoriske tradisjoner. Jeg tviler veldig sterkt på at utskiftingen av kj med sj ville vært unngått om vi hadde skrevet sh. Hva bygger du det på? Endret 17. august 2022 av Anonymus Notarius Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #5 Del Skrevet 17. august 2022 Sj virker mer logisk enn sh òg. Si SJ fort flere ganger, og så SH fort flere ganger. SJ blir mest lik sj-lyden mener jeg. Og sj kommer jo ofte fra sj på norrønt. Anonymkode: ea07f...891 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 17. august 2022 #6 Del Skrevet 17. august 2022 Jeg uttaler sj-lyden rett fram som s og j, ikke som sh på engelsk. Dette har vært vanlig i dialekter på Sørlandet, men er på vei ut. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #7 Del Skrevet 17. august 2022 Perelandra skrev (5 minutter siden): Jeg uttaler sj-lyden rett fram som s og j, ikke som sh på engelsk. Dette har vært vanlig i dialekter på Sørlandet, men er på vei ut. Det gjør man vel flere steder på Vestlandet også? Jeg er ikke helt sikker Anonymkode: ea07f...891 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå