Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

hvilke erfaringer har dere med pcos og oppfølging i svangerskapet?

Jeg opplyste på første time hos jordmor + på OUL at jeg har pcos. Har ikke fått noe ekstra oppfølging i løpet av svangerskapet (er nå passert termindato). Har derfor levd i troen om at pcos er kun problematisk når man ønsker å bli gravid, og ikke når man også er gravid.

Jeg kom tilfeldigvis over et innlegg om pcos og komplikasjoner i svangerskap, og er nå blitt kjemperedd for at manglende oppfølging skal føre til komplikasjoner i fødsel. Nå er jeg redd for uoppdaget svangerskapsdiabetes (gått opp over 30 kg), høy fødselsvekt (estimert til 4 kg i uke 40) - og komplikasjonene dette kan føre til under fødselen. Har fått helt angst og er blitt livredd for fødsel. Skal på trivselskontroll i dag  og skal ta dette opp da. 

Anonymkode: 164fd...eed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har pcos og 4 barn. Var ingen ekstra oppfølging. Aldri hørt om dette heller. 

Anonymkode: eca86...bea

AnonymBruker
Skrevet

Ps 3 av ungene veide over 4 kg. Fødslene gikk helt greit. 

Anonymkode: eca86...bea

AnonymBruker
Skrevet

PCOS og tre barn, ingen ekstra oppfølging. Ingen problemer heller. 

Anonymkode: 36742...e34

Skrevet

Pcos, ingen ekstra oppfølging men barn over 4 kg og komplikasjoner ved fødsel. Men det handler jo om stort barn - ikke pcos i seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Tar ikke alle glukosebelastningstest nå? For meg var det ikke noe spørsmål iallfall. 

Anonymkode: f5ea4...2f7

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Tar ikke alle glukosebelastningstest nå? For meg var det ikke noe spørsmål iallfall. 

Anonymkode: f5ea4...2f7

Jeg fikk ikke tilbud fordi jeg var for ung.

Anonymkode: f0ab1...c8b

Skrevet

Pcos og ingen oppfølging på mine 2 barn. Ikke med nr 2 engang når jeg hadde en kronisk sykdom og gikk ned 20 kg

AnonymBruker
Skrevet

For lite kunnskap om dette. Det er noe forhøyet risiko for en del ting, bl.a. sv.skapsdiabetes. Dessverre kan helsepersonell i Norge generelt for lite om dette, ikke bare under prøving og graviditet, men også hvordan det er å leve med PCOS og hvordan forholde seg til denne pasientgruppen. 

Anonymkode: d7fcf...7c0

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for signering som helsepersonell og avsporing. 

- Matas, mod. 

Skrevet

Hadde ingen ekstra oppfølgning, var jo ingen grunn for det. Problemet for mange med PCOS er jo at de sliter med å bli gravide og når man får til det så er det jo lite hjelp man skulle trenge. Var iallfall slik for min del, ble gravid selv og hadde ingen plager eller noe jeg trengte oppfølgning til.. :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For lite kunnskap om dette. Det er noe forhøyet risiko for en del ting, bl.a. sv.skapsdiabetes. Dessverre kan helsepersonell i Norge generelt for lite om dette, ikke bare under prøving og graviditet, men også hvordan det er å leve med PCOS og hvordan forholde seg til denne pasientgruppen. 

Anonymkode: d7fcf...7c0

Ja. Ikke minst hvilken påvirkning det kan ha på fosteret og dermed på barnets helse i langt perspektiv. 

Anonymkode: 7aba6...1a7

AnonymBruker
Skrevet

Er gravid nå, fikk ikke ekstra oppfølging. Legen min er ordentlig god, og når han er usikker innrømmer han det og legger til «…men det finner vi ut av». Det gjorde han nå også, og snakket med alle kollegaene sine. Alle var enige i at det ikke trengtes ekstra oppfølging, men at jeg kunne si ifra til jordmor til når hun skrev helsekort for gravide. Hun mente også at det ikke trengtes å følges ekstra opp 🙂

Anonymkode: f419e...8e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...