Gå til innhold

Arbeidsgivere som ikke godtar CV som vedlegg.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg holder på å søke jobb og irriterer meg over arbeidsgiverne som krever at man skriver CVen på nettsiden deres i stedet for å bare legge den som PDF-vedlegg. Ikke bare er det mer jobb, men mange ganger så er nettsidens valgmuligheter for rigid til at den passer til det man ønsker å skrive. Skjønner ikke hvorfor ikke arbeidsgiverne bare kan godta en CV som vedlegg. CVene følger allerede en mal, det virker helt unødvendig at arbeidsgivere skal lage et helt eget oppsett

Anonymkode: 1e9ab...776

• Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det høres ikke ut som en arbeidsgiver jeg ville ofret 1/3 av livet på… useriøst.

Anonymkode: b8fae...666

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe arbeidsgiver spesifikt krever?

Eller bruker de Webcruiter eller annen søknadsportal hvor du putter inn CV i et forhåndslaget format?

Om det er sistnevnte har man også et valg om å legge ved PDF-filer, så da pleier jeg å gjøre begge deler, for å gi dem et helhetlig bilde av CV'en min. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette har jeg og irritert meg grønn over. Nesten en grunn til å ikke søke på de jobbene. Gjør jo det til en kjempejobb, som du i utgangspunktet ikke hadde trengt å gjøre.

Anonymkode: e1430...21f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Irriterer meg over det samme. Er ikke det å skrive søknaden som tar tid lenger, men å legge den inn i programmet som den du søker hos bruker.

Anonymkode: 6aa30...f2a

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er det mest irriterende med jobbsøking. Aner ikke hvor mange timer jeg har sitti og plotta inn på forskjellige sider.. Kjempegøy når man har hatt sommer- og julejobb samme sted i 6 år.. Også hører du ikke en dritt fra de uansett..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig kjedelig å drive med slik registrering, men samtidig så ligger det et snev av rettsikkerhet i det, særlig når man søker en offentlig stilling. Det sikrer at alle søkere legger inn ting i samme felt og samme format. Dette bidrar til å kvalitetssikre ansettelsesprosessen, noe som er bra både for søker og arbeidsgiver. Sammenlikningen av søkere går lettere, innholdet i søkerlistene blir riktigere da man slipper manuell import av opplysninger, og man frigjør administrativ tid som heller kan gå til faktisk vurdering av søkerne. 

Som søker er du part i saken og har rett til utvidet søkerliste, blant annet for å se om du har blitt forbigått. Denne genereres fra samme system, og du vil ha lettere for å sammenlikne deg selv med de andre søkerne.

At en CV er skrevet etter mal, som TS sier, er ingen garanti for at CV-en uten videre er sammenliknbar med alle andre CV-er som også er skrevet etter en eller annen mal. Det finnes et drøss med CV-maler der ute som har ganske forskjellige uttrykk. Tro meg når jeg sier at to CV-er til to omtrent "like" kandidater kan se utrolig ulike ut. Ved å gjøre disse drittkjedelige registreringene i Webcruiter, Easycruit, Jobbnorge osv følger man i alle fall samme mal. Feltene gjør også at man faktisk må fylle ut informasjon som man ellers kan prestere å glemme i en egenprodusert CV. Men som Myrmica sier: det er lov å legge ved pdf-vedlegg, så du kan supplere med å legge inn din egen CV der dersom den inneholder relevant informasjon som du ikke får lagt inn i skjemaet på annen måte. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig tidkrevende, så jeg gjør det bare dersom det er en jobb jeg har veldig, veldig lyst på. Nå bruker heldigvis de fleste arbeidsgivere løsninger der jeg allerede har gjort jobben med å legge inn CV, som jobbnorge eller webcruiter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/28/2022 at 8:22 AM, 17.11 said:

Det er veldig tidkrevende, så jeg gjør det bare dersom det er en jobb jeg har veldig, veldig lyst på. Nå bruker heldigvis de fleste arbeidsgivere løsninger der jeg allerede har gjort jobben med å legge inn CV, som jobbnorge eller webcruiter.

Selv gadd jeg det kun da jeg var arbeidsledig og måtte søke på alt. Tror det er noe arbeidsgivere bør tenke over. Om man gjør det tungvint å søke  så kan man fort ende opp med at kun de som må søke på alt som er ledig gidder å søke. Eventuelt så må man være en spesielt attraktiv arbeidsgiver.  

Anonymkode: 3933c...146

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig gode grunner til at arbeidsgivere krever at du fyller ut i deres nettløsning:

1. Det gjør behandlingen av søknadene veldig, veldig mye mer effektiv. Hvis man får inn 200 søknader, så er man som rekrutterer avhengig av å raskt kunne se hvilke kandidater som er aktuelle og ikke. Tro meg, når folk setter opp CV på frihånd så er ikke det enkelt. 

2. I det offentlige kan du som søker få innsyn i utvidet søkerliste, som inneholder en oppsummering av CVen til alle på søkerlisten. Disse listene lages automatisk, og det vil være vanvittig merarbeid å hente denne infoen fra en pdf-fil. 

Det skjer av og til at søkere ikke bruker den digitale løsningen og i stedet laster opp CV som pdf (maks 1% av søkerne). De ryker rett ut av bunken.

Mange arbeidsgivere bruker løsninger som lar deg gjenbruke CV og vedlegg når du søker nye jobber, så jeg har ikke selv opplevd dette som veldig vanskelig.  

Anonymkode: dbc93...6ba

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.6.2022 den 3.15):

Jeg holder på å søke jobb og irriterer meg over arbeidsgiverne som krever at man skriver CVen på nettsiden deres i stedet for å bare legge den som PDF-vedlegg. Ikke bare er det mer jobb, men mange ganger så er nettsidens valgmuligheter for rigid til at den passer til det man ønsker å skrive. Skjønner ikke hvorfor ikke arbeidsgiverne bare kan godta en CV som vedlegg. CVene følger allerede en mal, det virker helt unødvendig at arbeidsgivere skal lage et helt eget oppsett

Det er for at de kan generere søkerlisten automatisk og slippe å punche det selv. De fleste systemene jeg har vært borti lar deg i tillegg legge ved pdf. Da gjør jeg det i tillegg til at jeg skriver inn cv i skjemaet.

Anonymkode: 12779...57b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er spesielt små kommuner som gjør dette, at de ikke bruker felles løsninger som Webcruiter. Sykt irriterende når det er sånn 1 aktuell jobb i året der, og når man søker 2 år seinere er kanskje alt forsvunnet. Jeg har lagt ut, og jevnlig oppdatert, fyldig cv hos Webcruiter, JobbNorge, Finn, Nav, min hjemkommune og gud vet hva jeg ikke har lagt inn fra før, og skjønner ikke hvorfor små kommuner velger sin egen løsning. 

Det merkelige er at løsninga er HELT lik hos alle kommuner, men det går ikke an å importere info man har lagt inn et annet sted. Man må skrive inn alt manuelt, det tar sikkert en time hver gang. Iblant har jeg latt være å søke fordi jeg ikke orker å legge inn cv 7 ganger hos 7 ulike kommuner for en mulig deltidsjobb. 

Anonymkode: ff6c6...f06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.7.2022 den 11.34):

Ja, det er spesielt små kommuner som gjør dette, at de ikke bruker felles løsninger som Webcruiter. Sykt irriterende når det er sånn 1 aktuell jobb i året der, og når man søker 2 år seinere er kanskje alt forsvunnet. Jeg har lagt ut, og jevnlig oppdatert, fyldig cv hos Webcruiter, JobbNorge, Finn, Nav, min hjemkommune og gud vet hva jeg ikke har lagt inn fra før, og skjønner ikke hvorfor små kommuner velger sin egen løsning. 

Det merkelige er at løsninga er HELT lik hos alle kommuner, men det går ikke an å importere info man har lagt inn et annet sted. Man må skrive inn alt manuelt, det tar sikkert en time hver gang. Iblant har jeg latt være å søke fordi jeg ikke orker å legge inn cv 7 ganger hos 7 ulike kommuner for en mulig deltidsjobb. 

Anonymkode: ff6c6...f06

Ja, det er også irriterennde, alle arbeidsgiverne som skal ha egen søkeportal. Burde i det minste være en standardportal for alle offenltige stillinger. 

Anonymkode: 54efc...aa5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

følger med på denne tråden, fordi det er interessant tema, og logikk måten arbeidsgivere bedriver og skaper ubalanse

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Myrmica skrev (På 27.6.2022 den 9.54):

Er det noe arbeidsgiver spesifikt krever?

Eller bruker de Webcruiter eller annen søknadsportal hvor du putter inn CV i et forhåndslaget format?

Om det er sistnevnte har man også et valg om å legge ved PDF-filer, så da pleier jeg å gjøre begge deler, for å gi dem et helhetlig bilde av CV'en min. 

AnonymBruker skrev (På 27.6.2022 den 9.59):

Har aldri opplevd?

Anonymkode: f743b...7a7

Det er sånne felt der man må legge inn det samme du har på CV-en din, men punkt for punkt. Veldig tidkrevende og drit irriterende når du vet hvor mye enklere det hadde vært å bare legge ved CV-en i det vedlegg. Og nei, det er ikke alltid man kan gjøre det, da hadde det jo ikke vært noe problem.

Det er kanskje greit hvis det er første jobben man søker etter videregående eller ett studium, men hvis man har noen års erfaring tar det vinter og vår.

Anonymkode: d7269...c67

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er sånne felt der man må legge inn det samme du har på CV-en din, men punkt for punkt. Veldig tidkrevende og drit irriterende når du vet hvor mye enklere det hadde vært å bare legge ved CV-en i det vedlegg. Og nei, det er ikke alltid man kan gjøre det, da hadde det jo ikke vært noe problem.

Det er kanskje greit hvis det er første jobben man søker etter videregående eller ett studium, men hvis man har noen års erfaring tar det vinter og vår.

Anonymkode: d7269...c67

Ja, og hvis man skriver noe feil kan det også være svært tungvint å rette opp feilen i disse portalene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.7.2022 den 8.05):

Det er veldig gode grunner til at arbeidsgivere krever at du fyller ut i deres nettløsning:

1. Det gjør behandlingen av søknadene veldig, veldig mye mer effektiv. Hvis man får inn 200 søknader, så er man som rekrutterer avhengig av å raskt kunne se hvilke kandidater som er aktuelle og ikke. Tro meg, når folk setter opp CV på frihånd så er ikke det enkelt. 

2. I det offentlige kan du som søker få innsyn i utvidet søkerliste, som inneholder en oppsummering av CVen til alle på søkerlisten. Disse listene lages automatisk, og det vil være vanvittig merarbeid å hente denne infoen fra en pdf-fil. 

Det skjer av og til at søkere ikke bruker den digitale løsningen og i stedet laster opp CV som pdf (maks 1% av søkerne). De ryker rett ut av bunken.

Mange arbeidsgivere bruker løsninger som lar deg gjenbruke CV og vedlegg når du søker nye jobber, så jeg har ikke selv opplevd dette som veldig vanskelig.  

Da kan du umulig ha søkt mange jobber. Jeg droppet arbeidsgivere som ikke hadde en universalløsning som webrecruiter osv. Ikke interesset i de som ønsker å lage mest mulig jobb for andre, når det finnes gode fellesplatformer for samme løsning. Hva er forresten poenget med å ha sin egen portal, fremfor å bruke en kjent?

Anonymkode: 9668c...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/1/2022 at 8:05 AM, AnonymBruker said:

Er det vanlig å be om innsyn?  Selv har jeg aldri skjønt behovet. Det eneste som teller er vel om man får jobben eller ikke, ikke hvilken bakgrunn de som fikk jobben hadde. Denne muligheten til å etterprøve om "den best kvalifiserte" fikk jobben i offentlige jobber er også hul. Man vet jo at man ikke får jobben ved å begynne å krangle med arbeidsgiver over hvem som er best kvalifisert, det eneste som skjer er at man garantert ikke blir ansatt neste gang de lyser ut en stilling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Er det vanlig å be om innsyn?  Selv har jeg aldri skjønt behovet. Det eneste som teller er vel om man får jobben eller ikke, ikke hvilken bakgrunn de som fikk jobben hadde. Denne muligheten til å etterprøve om "den best kvalifiserte" fikk jobben i offentlige jobber er også hul. Man vet jo at man ikke får jobben ved å begynne å krangle med arbeidsgiver over hvem som er best kvalifisert, det eneste som skjer er at man garantert ikke blir ansatt neste gang de lyser ut en stilling. 

Jeg kjenner til flere som har mistet stillingen etter at andre har kranglet om hvem som er mest kvalifisert.

Anonymkode: 7f325...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...