Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Straks går fristen for å omprioritere studiene ut, og jeg står litt fast mellom to retninger. På den ene siden kunne jeg tenkt meg å gå økonomi og ledelse, forhåpentligvis lande en jobb innen administrasjon og være litt mer tilbaketrukket for meg selv. På den andre siden kunne jeg tenkt meg å gå sykepleien, jobbe med mennesker som jeg forestiller meg er et givende men tungt yrke med ugunstige arbeidstider..

Som sykepleier er du jo sikret jobb iallefall, og kan videreutdanne deg innen veldig mye spennende og forskjellig. En opplevelse jeg hadde som assistent med en utagerende og noe aggressiv pasient skremmer meg også litt fra yrket, har ikke egentlig et ønske om å jobbe med psykisk syke mennesker som jeg regner med man må i praksisperioden…

Dessuten er jeg noe introvert, stille og gjør svært lite utav meg, og vet derfor ikke om jeg vil passe som sykepleier. 

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, kanskje høre hva dere andre tenker om de to retningene, om andre trives i yrker innad retningene?

Anonymkode: 831ad...b20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trives veldig godt som sykepleier, er glad jeg valgte det. Det som er viktig som sykepleier er at du møter.mennesker innen alle kategorier. Jeg jobber innen eldreomsorgen, men også her møter man mennesker som har opplevd livet på godt og vondt med ulike utfordringer.  Når du møter mennesker med helseutfordringer møter du menneskene med de copingmekanismene de har, og det må du forholde deg til

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hei!

Straks går fristen for å omprioritere studiene ut, og jeg står litt fast mellom to retninger. På den ene siden kunne jeg tenkt meg å gå økonomi og ledelse, forhåpentligvis lande en jobb innen administrasjon og være litt mer tilbaketrukket for meg selv. På den andre siden kunne jeg tenkt meg å gå sykepleien, jobbe med mennesker som jeg forestiller meg er et givende men tungt yrke med ugunstige arbeidstider..

Som sykepleier er du jo sikret jobb iallefall, og kan videreutdanne deg innen veldig mye spennende og forskjellig. En opplevelse jeg hadde som assistent med en utagerende og noe aggressiv pasient skremmer meg også litt fra yrket, har ikke egentlig et ønske om å jobbe med psykisk syke mennesker som jeg regner med man må i praksisperioden…

Dessuten er jeg noe introvert, stille og gjør svært lite utav meg, og vet derfor ikke om jeg vil passe som sykepleier. 

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, kanskje høre hva dere andre tenker om de to retningene, om andre trives i yrker innad retningene?

Anonymkode: 831ad...b20

Det at du er introvert trenger ikke å bety at du hadde blitt en dårlig sykepleier. Når du skal i psykatripraksis kan du ønske deg praksis på ei dement avdeling, er ikke sikkert du får det. Om ikke så kan det hende stede du havner gir deg et nytt inntrykk av jobb innen psykiatri.  Jeg har også hatt skumle opplevelser når jeg var assistent, tok likevel utdanning innen helse å har lært å takle situasjonene bedre. Man vil som regel møte på noe som er litt ubehagelig av og til. Tenker bare du må se for deg hvilken av yrkene du har mest lyst å jobbe med i fremtiden. 

Lykke til🙂

Endret av Curiousine
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stortrives som økonom. Også her er det mange retninger og valgmuligheter, men som gjerne ikke er like synlige som innen sykepleie. 

Det jeg setter ekstra pris på, sett mot samboeren min som jobber innen helse, er friheten. Han må jo være på sykehuset til gitte tider, og innimellom ugunstige arbeidstider. Jeg har fleksitid, kan jobbe hjemmefra, og kan i stor grad legge opp egen uke. Han opplever stadig utfordringer med å få fri om sommeren og i andre ferier, mens det i min bransje er helt rolig rundt jul, påske og hele juli, så alle kan ta ferie samtidig. 

Anonymkode: 7b3d8...8f2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er økonom og har hatt flere ulike jobber. Trives med menneskekontakt som deg, og vurderer å bytte til noe helserelatert. Savner en mer aktiv og meningsfylt hverdag med menneskelige relasjoner. På tross av familieliv så ønsker jeg dette :)

Anonymkode: a4247...105

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er økonom og har hatt flere ulike jobber. Trives med menneskekontakt som deg, og vurderer å bytte til noe helserelatert. Savner en mer aktiv og meningsfylt hverdag med menneskelige relasjoner. På tross av familieliv så ønsker jeg dette :)

Jeg, som økonom, jobber kunderettet og mot andre kontorer. Inn mot ulike bransjer. Så det er muligheter også her om det er menneskelige realsjoner man ønsker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg, som økonom, jobber kunderettet og mot andre kontorer. Inn mot ulike bransjer. Så det er muligheter også her om det er menneskelige realsjoner man ønsker. 

Jeg som hadde innlegget du svarer på. Det har jeg også gjort, men føler det er mer meningsfylt for meg å jobbe med helseaspektet enn å jobbe med kundeservice, økonomien deres e.l. Men smakssak, skal ikke kuppe tråden - jeg mener bare at TS må huske på hva som innerst inne motiverer vedkommende; er det fleksibel arbeidshverdag og kontorjobb som er idealet eller er brenner vedkommende for å utgjøre en forskjell for folks helse og orker de turnus osv :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg som hadde innlegget du svarer på. Det har jeg også gjort, men føler det er mer meningsfylt for meg å jobbe med helseaspektet enn å jobbe med kundeservice, økonomien deres e.l. Men smakssak, skal ikke kuppe tråden - jeg mener bare at TS må huske på hva som innerst inne motiverer vedkommende; er det fleksibel arbeidshverdag og kontorjobb som er idealet eller er brenner vedkommende for å utgjøre en forskjell for folks helse og orker de turnus osv :)

Da forstår jeg. Omsorgsyrke er jo menneskekontakt på et annet nivå. Nærmeste jeg kommer omsorg er når en medarbeider har en tøff dag, eller en kunde "letter hjertet" fordi jeg oppfattes som en nøytral part. 

Det er jo på godt og vondt. Som nevnt jobber mannen innen helse. Det er mye som gir verdi og glede. Men også mye som gir sorg og utfordringer, selv når man vet man har gjort alt rett. 

Føler ikke vi kupper. Dette er jo gode refleksjoner for en som vurderer de ulike retningene. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror økonomi er et bedre valg slik det ser ut med ny pensjonsalder. Langt frem i tid, men så lenge de ikke har tenkt å tilpasse til tunge yrker, er det nok best å velge noe som ikke er så fysisk belastende som sykepleier. 

Anonymkode: cbb80...94e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...