AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #1 Skrevet 26. juni 2022 Når man bor i overetasjen i en firemannsbolig? Naboene vår gjør nemlig dette, så å si hver eneste kveld. Hører at vaskemaskinen går i dette øyeblikk, og jeg hører den like godt som jeg hører vår egen vaskemaskin når vi lukker døren på badet der den står. Jeg klarer å sove til tross for det, men det er jo litt irriterende å ligge og høre på det kveld etter kveld. Kan de ikke bare sette den på litt før? Hvor går grensa for å si fra om sånne ting? Anonymkode: 95991...25e
Kenelz Skrevet 26. juni 2022 #2 Skrevet 26. juni 2022 Er ikke sikkert de er bevisst over at du kan høre det. Du kan jo spør litt sånn humoristisk om de har mye klesvask siden vaskemaskinen er på gjennom hele natten 4
Tvist Skrevet 26. juni 2022 #3 Skrevet 26. juni 2022 De setter den antagelig på når strømprisen er lav. De vet ikke at det plager dere og det er greit å informere om det. 14
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #4 Skrevet 27. juni 2022 Selvfølgelig er ikke det greit, og det hadde jeg sagt klart fra om. Anonymkode: c045e...f6b 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #5 Skrevet 27. juni 2022 De er sikkert ikke klar over at den høres så godt. Tydeligvis har de ikke problemer med at den står på selv. Hvis det er greie folk så kan du ta det opp på en hyggelig måte, og si at det går fint av og til, men at du synes det er slitsomt når det forekommer omtrent hver kveld/natt. Anonymkode: 5469a...914 5
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #6 Skrevet 27. juni 2022 Hadde jeg bodd i enebolig kunne jeg helt fint funnet på å vaske klær om natta, men ikke i en firemannsbolig o.l. Ærlig talt, enkelte stod virkelig aller bakerst i køa når sosial kompetanse ble utlevert. Anonymkode: 7f3fb...41c 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #7 Skrevet 27. juni 2022 Har enebolig, men på ene siden, der soverommet vårt er, så er vi veldig nær naboen. De har på tørketrommel nesten 24/7, tror de må ha det som jobb eller noe. Sykt irriterende, men føler ikke vi akkurat kan si noe siden vi ikke akkurat bor i samme bygg. Men du kan si ifra! De vet nok ikke hvor høylytt det er. Anonymkode: 1921c...8cc
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #8 Skrevet 27. juni 2022 Mange kjører maskiner om natta nå da strøm er billigst da. Håper det går bra, min oppvaskmaskin tok fyr, og min nesten nye tørketrommel luktet brent. Jeg kjører så de er ferdig til senest kl 22. Anonymkode: 6b30b...a4e
Million Skrevet 27. juni 2022 #9 Skrevet 27. juni 2022 Hva jeg synes om det? Jeg HATER det! Så forbannet høylydt og irriterende var det å høre naboens vaskemaskin vekke meg med sentrifuge-syklusen sin klokka 01.30 på natta 😡, at jeg gikk opp dit (dagen etter) med et engelskspråklig brev og klaget. Han fyren i leiligheten snakker ikke norsk, derfor lapp på engelsk, i tilfelle de ikke var hjemme ville jeg lagt brevet på dørmatten. De var hjemme, så jeg fikk forklart at dette funket ikke lenger, det måtte bli slutt på å vaske klær på natten. Maskinen deres står rett over hodet mitt, så når den er i gang, vibrerer og forplanter lyden seg rett ned til meg i sengen under. De var heldigvis forståelsesfulle og de har siden da tatt hensyn. Et par ganger har de sneket seg til en sen vask, men greit nok. Det har ikke vært noen midt på natten igjen i hvert fall. De har tre unger, så sikkert en del vask, men herregud... mannen er hjemme og jobber ikke, så han har da mer enn nok tid på dagtid til å kjøre den helvetes vaskemaskinen! 4 1
Gjest Villfisker Skrevet 27. juni 2022 #10 Skrevet 27. juni 2022 Det er selvfølgelig ikke ok. Om natten skal det være stille. Men som andre sier, det er ikke sikkert nabo er klar over at du hører det. Si fra på en normal og høflig måte. De aller fleste viser forståelse da.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #11 Skrevet 27. juni 2022 Million skrev (4 minutter siden): Hva jeg synes om det? Jeg HATER det! Så forbannet høylydt og irriterende var det å høre naboens vaskemaskin vekke meg med sentrifuge-syklusen sin klokka 01.30 på natta 😡, at jeg gikk opp dit (dagen etter) med et engelskspråklig brev og klaget. Han fyren i leiligheten snakker ikke norsk, derfor lapp på engelsk, i tilfelle de ikke var hjemme ville jeg lagt brevet på dørmatten. De var hjemme, så jeg fikk forklart at dette funket ikke lenger, det måtte bli slutt på å vaske klær på natten. Maskinen deres står rett over hodet mitt, så når den er i gang, vibrerer og forplanter lyden seg rett ned til meg i sengen under. De var heldigvis forståelsesfulle og de har siden da tatt hensyn. Et par ganger har de sneket seg til en sen vask, men greit nok. Det har ikke vært noen midt på natten igjen i hvert fall. De har tre unger, så sikkert en del vask, men herregud... mannen er hjemme og jobber ikke, så han har da mer enn nok tid på dagtid til å kjøre den helvetes vaskemaskinen! Det med tre barn er ingen unnskyldning. Jeg jobber fult er alene med tre, kjører vaskemaskin hver dag, men aldri senere enn at den er ferdig til kl 22. Anonymkode: 6b30b...a4e 1
Voksenmann Skrevet 27. juni 2022 #12 Skrevet 27. juni 2022 I borettslaget der jeg bor blir dette betraktet som en brudd på ordensreglement (ro klokken 23). Og har ikke vært et problem etter styret påpekte dette. 99 prosent av beboerne forsto jo dette uten behov for en påpekelse. 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #13 Skrevet 27. juni 2022 Dette er det bare å si fra om asap. Det skal være stille mellom 23-07. Anonymkode: 8f370...6b8
havfruen91 Skrevet 27. juni 2022 #14 Skrevet 27. juni 2022 Kjørt vaskemaskin til klokka 0130 I natt😅 leilighet, unngår det jeg kan men i natt ble det sånn. Når det er sakt, vaskemaskinen er I første etasje og mitt soverom er over.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #15 Skrevet 27. juni 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Når man bor i overetasjen i en firemannsbolig? Naboene vår gjør nemlig dette, så å si hver eneste kveld. Hører at vaskemaskinen går i dette øyeblikk, og jeg hører den like godt som jeg hører vår egen vaskemaskin når vi lukker døren på badet der den står. Jeg klarer å sove til tross for det, men det er jo litt irriterende å ligge og høre på det kveld etter kveld. Kan de ikke bare sette den på litt før? Hvor går grensa for å si fra om sånne ting? Anonymkode: 95991...25e Sånn generelt, så lenge man sier fra på en fin måte, så synes jeg man kan si fra om alt man føler er plagsomt. Selv om det skulle være ting som er innenfor reglene, så er det lov å spørre folk pent om å ta hensyn likevel. Anonymkode: a5607...fee 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #16 Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette er det bare å si fra om asap. Det skal være stille mellom 23-07. Anonymkode: 8f370...6b8 Tror du har misforstått noe her, med mindre du viser til at TS bor i et sameie/borettslag der dette er en regel som gjelder der. For det stemmer ikke ellers. Står for øvrig ikke noe konkret om 23-07 i loven. Dette går mer på kommunenivå, der f.eks Oslo har et vedtekt om at det skal være stille på/nær offentlig sted mellom 23-06. Anonymkode: 56324...801
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #17 Skrevet 27. juni 2022 Bor i leilighet, opplevd dette selv. Jeg tenker man er sosialt tilbakestående når man støyer på denne måten for en nabo. Du MÅ ta det opp, en firemannsbolig er jo ei lite sameie. Så lag husregler, stille ved kl 23. Anonymkode: 70e9c...645
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #18 Skrevet 27. juni 2022 Turde ikke gjøre det selv da jeg bodde i blokk, men hørte andre gjøre det. Kunne ikke brydd meg mindre! Her vi bor nå i enebolig uten nære naboer, kjører vi vaskemaskin og tørketrommel hele døgnet. Har 4 barn, og hverken jeg, barna eller mannen sliter med at dette står på om natta... Rart dette med naboer, som bare MÅ irritere seg over andre Anonymkode: 8169f...845 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #19 Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er det bare å si fra om asap. Det skal være stille mellom 23-07. Anonymkode: 8f370...6b8 Jeg hadde ikke brydd meg om naboen gjorde dette. Hva er egentlig problemet? Er det virkelig et problem, eller er det et prinsipp fordi "noen andre enn deg selv bryter reglene"? Tror nok ofte det siste er problemet.... Samme som "hele søndagen er ødelagt fordi naboen klippet gresset i 10 minutter", eller "hele søndagen er ødelagt fordi jeg ser toppen av naboens tørkestativ MED KLÆR PÅ..." Anonymkode: 8169f...845 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #20 Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mange kjører maskiner om natta nå da strøm er billigst da. Håper det går bra, min oppvaskmaskin tok fyr, og min nesten nye tørketrommel luktet brent. Jeg kjører så de er ferdig til senest kl 22. Anonymkode: 6b30b...a4e Det er viktig å ha et godt brannalarmsystem og øve på rømningsveier osv. Hadde en tørketrommel for mange år siden som det kom røyk av midt på dagen, da jeg sov på sofaen mens baby sov, så det er jo like farlig. Anonymkode: 8169f...845 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå