Gå til innhold

Tips til et ryddigere, mer minimalistisk hjem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En voksen to barn, det flyter av ting og utstyr overalt. Er så lei av å rydde, og måtte sette andre morsomme ting på vent fordi huset er så kaotisk. Drømmer om et ryddig og enklere hjem, men har lite skap-plass og plass generelt. Hjelp med tips.

Anonymkode: 130c1...466

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

The minimal mom på youtube.

Kvitt deg med det overflødige, og skaff bedre muligheter til å lagre det du må beholde.

Anonymkode: 21fce...37e

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, her må mange ting og tang kastes, selges eller gis bort. Gjør den jobben først, ta rom for rom feks. Tilslutt ser du hvor mye du har igjen av forskjellige ting, klær utstyr etc. Så lager du system, hva skal hvor. Sorter. La ting ha fast plass. Lykke til! 

Anonymkode: 5cb7e...6fb

• Liker 3
Skrevet

Jeg kvitter meg umiddelbart med ting som ikke brukes.

-Jeg har en hylle til arvetøy og  kjører avgårde med det med en gang det fyller en pose.

-Jeg har bokser med lokk for ting sol brukes sjeldent eller er sesongbetont (stormkjøkken, skismøring, skisko…)

- Jeg har nok kjeler og sleiver etc, men ikke for mye.

-har sett gjennom årene at det er bedre at barna har få klær enn mye: Så et nytt plagg inn betyr et plagg ut etc.

-samme med leker 

- robotstøvsuger!

- Ikke vær sentimental med ting, det er og blir ting som skaper rot

-Har en roteskuff som mellomstasjon for et ellers godt sorteringssystem (kulepenner, tape etc til øyeblikkelig bruk. Skuffen ryddes før den renner over)

- har skjema for 10 minutters sortering ukentlig i alle rom totalt.

Alt må ha en plass! Alt!!

-

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Alt har sin faste plass. Skap og skuffer er utstyrt med beholdere i passe størrelser. Selv i store skuffer på kjøkkenet skal ting som slikkepott, stekespade etc. ligge i en bestemt rekkefølge. 

Ting som ikke er brukt på et års tid ryker ut av huset. TIng som er sjeldent i bruk oppbevares ikke i oppholdsrom. Som allerede tipset om har jeg flere gjennomsiktige beholdere som er godt merket. 

Vi har to sett handklær og to sett sengetøy per person. Og fire sett til gjester. 

Det er ingen "roteskuff" hos oss. Hver ettermiddag tar vi en kurv og tar runden fra rom til rom, plukker med ting, og setter på plass. Bruker man 10 minutter om dagen så er det jevnt helt ryddig. 

Anonymkode: fd233...e0e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alt du eier må ha en fast plass. 
kvitt deg med alt du ikke bruker. 
lag gode oppbevaringsløsninger. 
Rydd i boder og kast, slik skaper du mer plass. 
Gå gjennom alle skuffer og skap. 
Les boka Synnøve Skarbø - ryddig hjem

Anonymkode: 15d06...294

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på å flytte nå, det jeg har kjøpt er like stort. Rydder, selger og kaster til den store gullmedaljen nå.

Anonymkode: 0a7ab...5ad

Skrevet

Først kvitte deg med alt du ikke aktivt bruker eller elsker (type kunst). 

Kvitt deg med alle "i tilfelle" ting. Når trengte du sist det snowboardet? Den penkjolen? Du kan selvsagt ta vare på hva du vil, men husk at mye kan leies og lånes av familie/venner. Og skriv ned hva målet ditt er. Det vil bli tøft, så du må huske at målet er et roligere hjem. Du må bare være bestemt på å gjennomføre. En skuffe av gangen :)

Anbefaler også, siden du har barn, å ikke gjøre mer om gangen enn at du rekker å rydde opp etter deg. Da føles det ikke like overveldende. Sett donasjoner ved inngangsdøra eller i bilen med en gang så det ikke hoper seg opp.

Når du har gått gjennom hele leiligheten kan du begynne å organisere. Ikke kjøp noe for å organisere før du er ferdig med å rydde, plutselig har du ledige skuffer og skap og trenger ikke mye ekstra.

Kunne skrevet mye mer, men det er essensen. Anbefaler "declutter" videoer på yt, f.eks konmari-metoden (spesielt på klær), og gjerne finn småbarnsmødre som er i samme situasjon som deg med leker :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo så enkelt. Alle setter ting tilbake på plass når de er ferdig med det. Null problem ;)

Anonymkode: db269...573

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...