Gå til innhold

Konseptet «innestemme»: Er der ukjent i mange land?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært en tur i hovedstaden i Helgen. Må si jeg er litt fasinert og sjokkert over stemmevolumet til en del av våre nye landsmenn. Inne i butikker, på busser, etc. Virker som det snakkes på volume level max til enhver tid?

Er det noe særnorsk det, at man tilpasser stemnevolumet til situasjonen?

Anonymkode: 1bd68...77d

• Liker 9
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine er fra Pakistan og jeg er vel 2. generasjonen som har tilpasset meg stemmevolumet til steder jeg er på. Jo lengre du bor her, desto mer lik blir du majoriteten. Er helt enig. Utrolig plagsomt med skriking så jeg takler det ikke og da er det på med boozt'ene mine på ørene. Slipper alles promp og prat. 

Anonymkode: 27a25...c0f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt på akkurat det samme. Jeg var på The well en gang og det er som de fleste kanskje vet et sted det skal være stille og rolig. Det var en gjeng der med 8-10 voksne menn jeg ville tro kommer fra midtøsten. De nesten skrek til hverandre på et fremmed språk. Veldig forstyrrende.

Anonymkode: c4b25...364

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt forferdelig å høre på, de aner visst ikke hva innestemme er. Det snakkes ikke bare høylydt, det skrikes...

Anonymkode: e3ee5...536

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En mor med åtte unger i en liten bolig kan vel ikke forlange innestemme. Man vet jo hvordan unger er og hvor store disse familiene gjerne er. De er vante til å være sosial og har helt andre grenser enn oss. Ikke så rart. 

Anonymkode: 793b2...f2c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har merket det samme selv. Men jeg ser også etniske unge nordmenn som f.eks spiller musikk på høytaler når de kjører buss/tbane eller dundre musikken ut av vinduet. Etniske nordmenn har også en kultur hvor det er helt greit å rope så lenge man har drukket alkohol. 

Dette med unødvendig støy er blant tingene som irriterer meg mest. 

Anonymkode: 82c00...79d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Barna til mange innvandrere forstår ihverfall ikke konseptet med «innestemme». Det er ofte de som lager mest lyd i barnehagen.

Anonymkode: f7ce3...6f0

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barna til mange innvandrere forstår ihverfall ikke konseptet med «innestemme». Det er ofte de som lager mest lyd i barnehagen.

Anonymkode: f7ce3...6f0

Lavmål av en kommentar, barn skriker og lager lyder uansett. Herregud hva folk får seg til å skrive. Gå forbi en ¨hvit¨barnehage så hører du like mange barn skrike. Så er det er det da, man tåler sine egne, men utlendinger skal ikke lage lyder da gjør det liksom vondt i ørene. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er nok ekstra váre på dette med å være respektfulle for våre omgivelser her i Norge. I tillegg så er vi generelt mer introverte som folk så det å kringkaste samtaler vi har med sidemann eller over telefon for hele bussen, butikken eller hvor vi måtte være, kjennes veldig unaturlig. Jeg vi helst ikke prate i telefonen i offentlighet i det hele tatt. Om telefonen ringer og jeg er på farten så sniker jeg telefonen opp fra lomma og nesten hvisker i den at jeg heller ringer opp igjen senere.

Må si jeg skulle ønske andre hadde samme respekt og ikke drev med den ekstreme lydforurensningen mange gjør. 

Jeg opplever slike høylytte personer som folk med markeringsbehov. I de tilfeller det er nordmenn som oppfører seg slik så dreier det seg som oftest om bråkjekke fjortiser som vil vise seg litt frem. 

Anonymkode: a021e...914

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Lavmål av en kommentar, barn skriker og lager lyder uansett. Herregud hva folk får seg til å skrive. Gå forbi en ¨hvit¨barnehage så hører du like mange barn skrike. Så er det er det da, man tåler sine egne, men utlendinger skal ikke lage lyder da gjør det liksom vondt i ørene. 

Den du svarer har faktisk helt rett. Det ER et annet volum. Jeg bor selv i en bydel med 85% innvandrere, så jeg er vant til bråket. Men her i blokka så er det stort sett barn av innvandrere som løper og hyler i gangene, gjerne lenge etter det vi nordmenn anser som passende leggetid for barn. Det er faktisk bare realiteten.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

vedkommende sa jo ingenting om farge/etnisitet her, likevel sier du "hvit", altså dro DU konklusjonen hvit vs ikke-hvit! jeg kom til tråden for å si at min inngiftede familie fra sentral-europa er veldig høylytte i forhold til det jeg er vant til i Norge!! de er "hvite", om det må forklares 😆

Anonymkode: f17cd...878

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den du svarer har faktisk helt rett. Det ER et annet volum. Jeg bor selv i en bydel med 85% innvandrere, så jeg er vant til bråket. Men her i blokka så er det stort sett barn av innvandrere som løper og hyler i gangene, gjerne lenge etter det vi nordmenn anser som passende leggetid for barn. Det er faktisk bare realiteten.

Det er som du skriver realiteten. Barn som leker høylydt ute til langt på natt. Roping og løping i oppgangene. 

Vi som er vokst opp i Norge er vandt med en viss oppdragelse, som ikke er lik andre steder i verden. 

Sånn er det bare. 

Anonymkode: 21170...071

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det verste er de som skal sitte å rope i telefonen på buss eller bane, gjerne med høytaler sånn at alle rundt får med seg samtalen på et fremmed språk. Irriterer meg hver eneste gang det skjer, men tør aldri si fra. Gjør som andre, introverte nordmenn, sender noen oppgitte blikk i det stille og håper de skal ta hintet(noe som aldri skjer)

Anonymkode: 3921e...152

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i en bedrift med over 70% ikke-vestlige. Og nei, de aner ikke hva innestemme er. Voksne menn som roper og hyler verre enn små unger…

Anonymkode: 0dd9c...fa8

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi er nok ekstra váre på dette med å være respektfulle for våre omgivelser her i Norge. I tillegg så er vi generelt mer introverte som folk så det å kringkaste samtaler vi har med sidemann eller over telefon for hele bussen, butikken eller hvor vi måtte være, kjennes veldig unaturlig. Jeg vi helst ikke prate i telefonen i offentlighet i det hele tatt. Om telefonen ringer og jeg er på farten så sniker jeg telefonen opp fra lomma og nesten hvisker i den at jeg heller ringer opp igjen senere.

Må si jeg skulle ønske andre hadde samme respekt og ikke drev med den ekstreme lydforurensningen mange gjør. 

Jeg opplever slike høylytte personer som folk med markeringsbehov. I de tilfeller det er nordmenn som oppfører seg slik så dreier det seg som oftest om bråkjekke fjortiser som vil vise seg litt frem. 

Eller er det fordi nordmenn er generelt ene egoistiske? Bar man hører plenklipping tidlig en morgen skal det gnåles om det. Man er i stadig konflikt med naboen. Man er redd for å bli hjort til latter og føle seg dum. Man skjemmes av foreldrene sine, venner og av hverandre.  Vi forventer at alle rundt oss skal ta hensyn til våre behov, og stakkars den som ikke gjør det. Nordmenn baksnakker utrolig mye og rakker ned på hverandre istedenfor å si der som det er rett ut. 🤔🤔🤔

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eller er det fordi nordmenn er generelt ene egoistiske? Bar man hører plenklipping tidlig en morgen skal det gnåles om det. Man er i stadig konflikt med naboen. Man er redd for å bli hjort til latter og føle seg dum. Man skjemmes av foreldrene sine, venner og av hverandre.  Vi forventer at alle rundt oss skal ta hensyn til våre behov, og stakkars den som ikke gjør det. Nordmenn baksnakker utrolig mye og rakker ned på hverandre istedenfor å si der som det er rett ut. 🤔🤔🤔

Haha hæ? Det var en interessant tolkning av problemstillingen må jeg si. 
fordi nordmenn er mer lavmælte enn innvandrere, baksnakker vi og rakker ned på hverandre? 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Haha hæ? Det var en interessant tolkning av problemstillingen må jeg si. 
fordi nordmenn er mer lavmælte enn innvandrere, baksnakker vi og rakker ned på hverandre? 

Bare en tanke, men nordmenn kan være direkte falske og uærlige og liker å ta ting privat. Helst når ingen andre hører på. Kanskje derfor man hvisker og tisker i telefon? Vi tror vi er så respektfulle, men sannheten er kanskje at vi forventer at alle tar hensyn til VÅRE behov. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bare en tanke, men nordmenn kan være direkte falske og uærlige og liker å ta ting privat. Helst når ingen andre hører på. Kanskje derfor man hvisker og tisker i telefon? Vi tror vi er så respektfulle, men sannheten er kanskje at vi forventer at alle tar hensyn til VÅRE behov. 

Du følte deg tydeligvis truffet av denne tråden.

og ja, jeg forventer at voksne folk tar hensyn til andre. Normal folkeskikk kalles det. Har man problemer med det, bør man kanskje holde seg hjemme. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette ble jo veldig på siden av hva tråden handler om. Om vi var egoistiske så hadde vi vel gitt f*** i om vi forstyrret andre med både høylytt prat og plenklipping på ugunstige tider.

Og nordmenn forstår jo nordmenn, da. Man trenger ikke gjøre mer enn å sende et strengt blikk om man synes noen tar veldig mye plass og det vil bli oppfattet. Det er ikke nødvendig å gå så langt at det kreves høyt tilsnakk til den som lager mye leven. Det er slik vi kommuniserer.

Andre folkeslag eller folk fra andre land må kanskje bli fortalt at de skal dempe seg og synes det er en greiere måte å kommunisere på. Der er vi forskjellige, og derfor oppfatter vi nok andre som er høylytte som både bråkete og uhøflige. Så må jo du eller andre gjerne oppfatte det som "baksnakking" av vi ikke føler for å konfrontere alle høylytte mennesker direkte når de ikke plukker opp våre, hint eller kroppsspråk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du følte deg tydeligvis truffet av denne tråden.

og ja, jeg forventer at voksne folk tar hensyn til andre. Normal folkeskikk kalles det. Har man problemer med det, bør man kanskje holde seg hjemme. 

Trigget? Haha, aldeles ikke. Jobber med mennesker og er en menneskekjenner 🤫😜 Kan umulig reise mye til andre land om man ikke forstår andre kulturer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...