Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk Afipran av lege pga kvalme, er i uke 6. Sover ekstremt mye og energinivået mitt er på bunn. Føler ikke at de kvalmestillende hjelper sånn veldig, kastet opp i dag btw, men har tatt de alikevel.

Er dette vanlige plager i graviditeten eller er det pga Afipran? Erfaringer?

Anonymkode: d53c4...d7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Fikk Afipran av lege pga kvalme, er i uke 6. Sover ekstremt mye og energinivået mitt er på bunn. Føler ikke at de kvalmestillende hjelper sånn veldig, kastet opp i dag btw, men har tatt de alikevel.

Er dette vanlige plager i graviditeten eller er det pga Afipran? Erfaringer?

Anonymkode: d53c4...d7d

Pga graviditeten. Var slik frem til 13+0, dessverre🥵🙈 umennesklig trøtt. Med første sovnet jeg i 17 tiden hvær dag🙉

AnonymBruker
Skrevet

Du kan lese om afipran på felleskatalogen. Mest sannsynlig er det pga graviditeten. Afipran hjalp ikke meg heller. Hør med legen din om andre alternativ. Feks postafen. Den er mildere enn afipran, men de virker på forskjellige måter, så den kan ha effekt likevel😊 men ikke ta noe uten å snakke med legen først

Anonymkode: 8336f...24b

AnonymBruker
Skrevet

Hei kjære deg.

Så trist å høre at du sliter med kvalme.

Jeg hadde selv hypermesis gjennom hele mitt svangerskap og det er det mest invalidiserende jeg har opplevd i løpet av livet. 7 måneder var jeg sengeliggende, håret mitt var en eneste stor floke og det var såvidt jeg klarte å komme meg på do eller toalettet. Jeg kastet opp mellom 5-20 ganger om dagen, men det verste var den intense konstante kvalmen, ikke likt noe annen kvalme jeg har opplevd før og at jeg ikke klarte å holde noe nede. Legen skrev ut en rekke kvalmenedsettende til meg også fra de mildeste helt i starten til de sterkeste på slutten. Jeg har nok vært borti det meste og afripran hadde heller ingen effekt på meg. Det som til slutt hjalp litt var en konkret dose zofran som legen foreskrev etter at vi først hadde prøvd lavere mg. Dersom du ønsker å diskutere dette legemiddelet med legen din så får dere bli enige om hvilken mg som skal utskrives. Jeg kastet uansett opp hele svangerskapet og under fødsel, men jeg følte det hjalp på den intense kvalmen. 

Mitt beste råd til deg er å ikke vente for lenge med å ta kontakt med legen din å si at det ikke fungerer. Dersom du begynner å slite, så vit at det finnes muligheter for å få både saltvannsvæske og kvalmenedsettende intravinøst. Det hjelper kortvarig. Ja det er en rekke bivirkninger ved bruk av disse medisinene. jeg slet også med ekstrem trøtthet og forstoppelse. Det kan både være medisinene og at man ikke får i seg nok mat, ikke er i god nok bevegelse etc. Ellers er trøtthet også et vanlig symptom ved graviditet også. 

Anonymkode: f1c99...b38

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk postafen, ble ekstremt trøtt av de. 

Anonymkode: eab7a...9fe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei kjære deg.

Så trist å høre at du sliter med kvalme.

Jeg hadde selv hypermesis gjennom hele mitt svangerskap og det er det mest invalidiserende jeg har opplevd i løpet av livet. 7 måneder var jeg sengeliggende, håret mitt var en eneste stor floke og det var såvidt jeg klarte å komme meg på do eller toalettet. Jeg kastet opp mellom 5-20 ganger om dagen, men det verste var den intense konstante kvalmen, ikke likt noe annen kvalme jeg har opplevd før og at jeg ikke klarte å holde noe nede. Legen skrev ut en rekke kvalmenedsettende til meg også fra de mildeste helt i starten til de sterkeste på slutten. Jeg har nok vært borti det meste og afripran hadde heller ingen effekt på meg. Det som til slutt hjalp litt var en konkret dose zofran som legen foreskrev etter at vi først hadde prøvd lavere mg. Dersom du ønsker å diskutere dette legemiddelet med legen din så får dere bli enige om hvilken mg som skal utskrives. Jeg kastet uansett opp hele svangerskapet og under fødsel, men jeg følte det hjalp på den intense kvalmen. 

Mitt beste råd til deg er å ikke vente for lenge med å ta kontakt med legen din å si at det ikke fungerer. Dersom du begynner å slite, så vit at det finnes muligheter for å få både saltvannsvæske og kvalmenedsettende intravinøst. Det hjelper kortvarig. Ja det er en rekke bivirkninger ved bruk av disse medisinene. jeg slet også med ekstrem trøtthet og forstoppelse. Det kan både være medisinene og at man ikke får i seg nok mat, ikke er i god nok bevegelse etc. Ellers er trøtthet også et vanlig symptom ved graviditet også. 

Anonymkode: f1c99...b38

TS er i uke 6, så sjansen for at hun får zofran nå er vel minimal. De fleste skriver den ikke ut før man er i 2.tri. har jeg inntrykk av.  
i så fall skal man slite veldig. Jeg hadde selv alvorlig hyperemesis og fikk ikke zofran før jeg var i uke 14, selvom jeg ble hasteinnlagt i uke 12 pga komplikasjoner ifm dehydrering og elektrolyttforstyrrelser

Anonymkode: 8336f...24b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bedt om Kytril/granisetron.

Anonymkode: 5826a...ff2

AnonymBruker
Skrevet

Grusomt! Føler med deg! 
Ble også akutt innlagt grunnet dehydrering grunnet denne forbaska kvalmen og oppkast. Det hjelper godt på med væskebehandling på sykehus, du får en opptur, samtidig som de kan hjelpe deg med en behandlingsplan mtp kvalme. Ble innlagt uke 7 og fortsatte med behandling til uke 13 da det bedret seg. 
Jeg fikk også beskjed om at zofran ikke skulle brukes før uke 10, men de må veie fordel over bakdel. Afipran eller postafen funket ikke for meg i det hele tatt. 
Jeg fikk beskjed om å ta B6 vitaminer og Stemetil av lege. Eneste som hjalp. Stemetil er reseptbelagt, men nevn det om du vil. 
Masse god bedring!!! Og lykke til videre😊

Anonymkode: 9af52...595

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...