Gå til innhold

Folk som jobber i helsevesenet har mer empati for folk enn andre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Virker som alle ser på de som bedre mennesker. Ikke sjalu, men hvorfor viser de mer medmenneslighet enn personer med andre typer jobber? Har ei venninne som vil hjelpe alt fra eldre, gretne sure "gubber" til rusavhengige personer. Ligger omsorgen i disse folkene eller er det kun pga at de jobber i helseyrket de må vise empati? 

Anonymkode: 6de29...e8c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dummeste jeg har hørt i dag

Anonymkode: 4f464...620

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dummeste jeg har hørt i dag

Anonymkode: 4f464...620

Hun viser mer empati for alt og alle enn jeg som jobber som revisor. Betyr det at jeg ikke kan ha et slikt yrke? Hun virker slik. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i helse. Jeg får BETALT for å være empatisk og vise omsorg, så da gjør jeg det, på jobb. Realiteten er at vi ikke er mer empatiske enn noen andre, vi tar bare en rolle som kommer med yrket og pengene. 

Anonymkode: 84634...c0d

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du møtt sykepleiere? 😂

Veninna mi følte jordmødrene på føden hun var på prøvde å presse dem hjem fra Neonatal avdeling lenge før hun var klar for å dra. Hun hadde mistet ett barn tidligere og følte seg IKKE trygg på å reise hjem før barnet spiste skikkelig bla.

Noen av dem glemmer at det som er hverdag for dem er unntakstilstand og sårbart for andre. Og empatien forsvinner. 

Anonymkode: 0db5e...593

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt med sykehus og leger å gjøre hele livet pga kronisk sykdom, min erfaring: leger er ofte de minst følsomme/empatiske/varme, sykepleiere varierer fra omtrent selvutslettende til kunne ikke brydd seg mindre. Hjemmesykepleie varierer i like stor grad. 

Anonymkode: 6ecae...606

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg jobber i helse. Jeg får BETALT for å være empatisk og vise omsorg, så da gjør jeg det, på jobb. Realiteten er at vi ikke er mer empatiske enn noen andre, vi tar bare en rolle som kommer med yrket og pengene. 

Anonymkode: 84634...c0d

Eventuelt så er det kanskje gjerne mennesker som ønsker å hjelpe andre som søker seg til yrket?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg vernepleier, og både på studiet og i løpet av mine år i yrket, så har jeg møtt på flere fantastiske mennesker, med mye omsorg og empati, så har jeg møtt på veldig mange helt normale mennesker, med middels empati og omsorg. De gjør jo en bra jobb, fordi de får betalt for det. Så har man noen bedritne egoistiske fæle mennesker. De gjør ikke alltid en bra jobb heller, og burde aldri vært i yrket. 

Det er en stor arbeidsgruppe, hvor du finner alle type mennesker. 

Anonymkode: 27003...20b

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Virker som alle ser på de som bedre mennesker. Ikke sjalu, men hvorfor viser de mer medmenneslighet enn personer med andre typer jobber? Har ei venninne som vil hjelpe alt fra eldre, gretne sure "gubber" til rusavhengige personer. Ligger omsorgen i disse folkene eller er det kun pga at de jobber i helseyrket de må vise empati? 

Jeg syns barneskolelærere også er veldig omtenksomme og medmenneskelige. Det må man og bør man være i den jobben.

Kommer man på ungdomsskolen og videregående finner man ofte de litt mer sære lærerne med mindre sosiale egenskaper. I alle fall min erfaring.

AnonymBruker
Skrevet

Du leser for mye fantasi bøker. 

Anonymkode: ee4dd...b9e

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har alltid vært av den oppfatning at slike yrker tiltrekker seg empatiske mennesker, ikke at jobben gjør dem empatiske. Tvert imot så tror jeg mange mister empatien etter en stund i yrket.

Jeg  selv hadde ikke holdt ut en eneste dag som sykepleier😂.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (6 timer siden):

Jeg har alltid vært av den oppfatning at slike yrker tiltrekker seg empatiske mennesker, ikke at jobben gjør dem empatiske. Tvert imot så tror jeg mange mister empatien etter en stund i yrket.

Jeg  selv hadde ikke holdt ut en eneste dag som sykepleier😂.

Det er nok bedre å være sykepleier på et sykehus enn å jobbe som helsearbeider i et denentyrke/skjerma avdeling på et sykehjem. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok det ligger noe bak den empatien i mennesker som utdanner seg til omsorgsyrker. Man har jo et ønske om å få liv å hjelpe, og de fleste er jo bare helt vidunderlige. Men så finnes det unntak slik det gjør i alle yrkesgrupper. Ser jo ofte rundt at de som virkelig bryr seg er jo ikke akkurat de som må annonsere den minste lille gjerning på fb, for å sette det på spissen. Men ja, omsorgspersoner kan man lett definere som mer empatiske. Med det sagt så finnes det empatiske mennesker i alle arbeidsgrupper.  

Anonymkode: 273db...089

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja, man har nå valgt et yrke hvor man er nødt til å kunne se forbi atferden, og atferden er ofte er resultat av noe og bunner i noe. Klarer man å forstå roten til atferden, er det også mye enklere, men jeg vil nok ikke si at de som jobber i helsevesenet er mer empatiske enn andre, men de har kanskje en bredere forståelse. Dessuten, empati er ikke noe som bare kommer av seg selv. Det er dager hvor den er veldig vanskelig å finne.

hilsen psykolog som jobber i helsevesnet 

Anonymkode: dddda...8b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det handler om tilegnelse av kunnskap. Det er ikke så vanskelig å ha empati med folk når man har mer kunnskap om hvorfor situasjoner og personer ofte blir som de blir. 

Anonymkode: 0c8e0...e0f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det handler om tilegnelse av kunnskap. Det er ikke så vanskelig å ha empati med folk når man har mer kunnskap om hvorfor situasjoner og personer ofte blir som de blir. 

Anonymkode: 0c8e0...e0f

Helt enig med deg. Erfaring spiller også en stor rolle.

Skrevet

Selvfølgelig tror jeg at personer som jobber i helsevesenet har høyere empati enn andre yrker, I GJENNOMSNITT. Valg i livet gjenspeiler ofte personlige egenskaper og verdier. Å hjelpe andre er jo en stor del av det å jobbe i helsevesenet, så det krever jo empatiske evner i høyere grad enn andre yrker. Samler du 100 personer som har gått samme studium og valgt samme yrke har de garantert mye mer til felles enn dersom du samler 100 tilfeldige på Karl Johan.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.6.2022 den 22.17):

Jo lengre de jobber i yrket jo mindre empatiske blir de. Det blir en vane for å si det slik.

Anonymkode: e98e9...d63

AnonymBruker
Skrevet

Man må jo kanskje ha interesse for å gi omsorg for å klare å overleve i et slikt yrke. Samtidig som noen nevner ovenfor at man også har bredere kunnskap for hvorfor folk gjør og har det som de har. Samtidig skal jeg innrømme at jeg etter et par år i helseyrket har en "rolle" jeg bruker på jobb, det ville vært helt unaturlig og svært vanskelig og selvutslettende å skulle ha alskens empati og sette seg dypt inn i 100 personers lidelser gjennom en arbeidsdag. Jeg føler derfor at jeg mange ganger setter på autopiloten på jobb, er da svært hyggelig og hjelpende men skal innrømme at jeg ikke alltid orker å ta alt så mye innover meg på innsiden. 

Anonymkode: 069ab...f95

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min hadde et slikt yrke, og for henne var alt et spill for galleriet. Hun driter fullstendig i andre mennesker og empati tror jeg ikke hun har fått utdelt i det hele tatt. Hun var ikke lenge i den jobben da, det må sies.

Anonymkode: ff6f1...ae7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...