Gå til innhold

Hvorfor tiltrekker jeg meg rusmisbrukere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ei dame 34år, tre barn og ble singel for noen mnd siden. Har aldri prøvd verken røyk eller narkotika. Er overrasket over hvor mange som har prøvd/holdt på med narkotika. For meg er det helt fjernt. De som har kontaktet meg de siste mnd har vært utpå tidligere, eller røyker hasj/marihuana til pr dafs dato og sikkert sterkere saker tidligere. Når jeg har fått vite dette er det gjerne litt for sent.. Jeg vil aldri ha en kjæreste som har vært rusmisbruker, sånn er det bare. Setter ei grense. 

Men vennskapet er gjerne der. Får snapper av disse, hyggelige vennskapelige snapper. Jeg er et menneske som ikke ignorerer folk fordi de har levd et hardt liv. Er det flere som er som meg?

Jobber i hj.sykepleien, så sikkert flere som tenker at jeg ikke burde hatt en slik jobb. Men jeg ser verken ned på de eller bil tråkke på de. Lurer bare på hvorfor jeg alltid havner i prat og får en god kjemi med slike? Som er rake motsetning av meg? Håper på konstruktive svar.

Å til dere som kritiserer meg og mitt yrke fordi jeg har nær relasjon til disse må tenke på at helsevesenet ikke nødvendigvis trenger å være feilfri mennesker. Bare til ettertanke...

Anonymkode: bb512...aeb

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker tvert imot at det er akkurat sånne som deg som bør jobbe i helsevesenet! Du har empati og ser ikke ned på folk for å ha tatt ukloke valg her i livet. Og det er kanskje det som også er svaret på spm. ditt. Du ser de som de fleste ikke engang vil tenke på. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Blåjojo skrev (1 minutt siden):

Tenker tvert imot at det er akkurat sånne som deg som bør jobbe i helsevesenet! Du har empati og ser ikke ned på folk for å ha tatt ukloke valg her i livet. Og det er kanskje det som også er svaret på spm. ditt. Du ser de som de fleste ikke engang vil tenke på. 

Nei men får kritikksv folk som mener jeg kan få problemer selv om jeg holder kontakt med de. Han ene er en nær venn av meg, uføretrygdet og litt sliten etter å har vært i et hardt miljø. Kjenner jeg bryr meg om han, ikke kjærestemessig men vennskapelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde du en mor eller far som slet psykisk på en eller annen måte i oppveksten din?

Ofte forsetter man da ubevisst den rollen som voksne, og havner gjerne i slike situasjoner som deg.

Anonymkode: fe8c0...0e8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei men får kritikksv folk som mener jeg kan få problemer selv om jeg holder kontakt med de. Han ene er en nær venn av meg, uføretrygdet og litt sliten etter å har vært i et hardt miljø. Kjenner jeg bryr meg om han, ikke kjærestemessig men vennskapelig. 

Jeg tenker bare at du skal ikke høre på de som kritiserer deg. Er ikke de som bestemmer om du er egnet til jobben din eller om du klarer å utføre den på en bra måte. Jobbet selv i helsevesenet tidligere, og er det noe jeg vet, så er det at alle bør behandles likt.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Blåjojo skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker bare at du skal ikke høre på de som kritiserer deg. Er ikke de som bestemmer om du er egnet til jobben din eller om du klarer å utføre den på en bra måte. Jobbet selv i helsevesenet tidligere, og er det noe jeg vet, så er det at alle bør behandles likt.

Så enig, godt vi er flere💌

Til spm over, nei ikke foreldre. Bestefar var alkoholiker, det er nok det eneste. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.6.2022 den 22.37):

Kanskje du er en av de damene som ubevisst blir veldig "moderlig" i forhold. Som liker å vise omsorg, hjelpe partneren din og som er trygg i deg selv. Men kanskje ikke like flink til å være den som blir "tatt vare på"?

Anonymkode: 007a6...864

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kanskje du er en av de damene som ubevisst blir veldig "moderlig" i forhold. Som liker å vise omsorg, hjelpe partneren din og som er trygg i deg selv. Men kanskje ikke like flink til å være den som blir "tatt vare på"?

Det er nok sant. Har alltid prøvd å vise meg sterk, men innerst inne så har jeg vært gjennom mye vondt. Vanskelig for meg å uttrykke følelser, men det å vise åpenhet mot andre går fint. Har et drag for å hjelpe andre, spesiellt de som er langt nede og misbruker rys for å dempe smerte. Vet ikke hvorfor jeg er sånn. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.6.2022 den 22.58):

Så enig, godt vi er flere💌

Til spm over, nei ikke foreldre. Bestefar var alkoholiker, det er nok det eneste. 

Vet ikke om det kan ga gjort inntrykk på meg? Det at min bestefar var periodedranker og jeg som liten kom vi hjem til han sammen med foreldrene mine, lå å sov. Han var full på formiddagen da vi kom på besøk. Men verdens snilleste og en omsorgsfull bestefar var han. ❤

Skrevet

Hva legger du egentlig i «rusmisbruker»? Er det snakk om misbruk av tyngre stoffer? Eller er det rekreasjonell bruk av marijuana?

Dersom det er snakk om marijuana så er det en del detaljer som må til for å kunne avgjøre hvor grensen til misbruk går. 

Er det snakk om en gang i blant, feks i helger eller til og med mikro dosing ved jevne mellomrom så er ikke dette misbruk. 

Selv drikker jeg svært sjeldent, men røyker ofte små mengder marijuana. For meg handler det om balansen i livet. For så lenge man er hardtjobbende og ikke bruker noen form for rus for å enten slippe unna virkeligheten, eller utsette daglige oppgaver så er det helt innafor. 

I bransjen jeg jobber i (IT, tech og programmering) så er lett rekreasjonell bruk av marijuana like vanlig og akseptert som det å være skeiv eller trans. Fordi man vet at folk yter sitt beste og leverer kvalitet mnd etter mnd. Lønningene er også deretter. Da legger ikke noen seg borti hvordan man får inspirasjon og motivasjon til å holde det gående. 

Men klart, er det snakk om arbeidsledige sofagriser som røyker seg stein, spiser ostepop og spiller Xbox hele dagen så jo ikke akkurat dette noe spesielt attraktivt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er nok sant. Har alltid prøvd å vise meg sterk, men innerst inne så har jeg vært gjennom mye vondt. Vanskelig for meg å uttrykke følelser, men det å vise åpenhet mot andre går fint. Har et drag for å hjelpe andre, spesiellt de som er langt nede og misbruker rys for å dempe smerte. Vet ikke hvorfor jeg er sånn. 

Kanskje det var denne sida av deg som vart mest akseptert i barndommen din? At du fekk ros og kred frå dei nærmaste for å vera hjelpsom, omsorgsfull, ansvarlig osv. Då kan det vere naturleg at det er nettopp denne sida du nærer og viser fram til verda. For det er jo den du har fått positiv oppmerksomhet før, og den som du veit at folk liker. 

Og då kan det kanskje vere naturleg at du også tar den omsorgsfulle rolla i romantiske forhold? Sidan det er den sida du møter verden (og ein ny partner) med?

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er stikk motsatt. Jeg takler ikke sånne folk rundt meg. Sikkert fordi jeg vokste opp med sånt rundt meg. Best å ta vare på seg selv og ikke la seg synke av mennesker som ikke klarer å ta vare på sitt eget liv. 

Anonymkode: 6b144...77e

AnonymBruker
Skrevet

Det er slettes ikke alle som er hyggelig og inkluderende mot dem, i tillegg ligger det ofte noe psykisk bak at de bruker rusmidler. Ofte noe som gjør at de tror de er mindre verdt eller gir dem lavene selvfølelse. 

Da er det lett å falle for de som faktisk er hyggelige mot dem. De har ofte ikke mange ekte venner heller, så færre de snakker ordentlig med. Som også gjør det lettere for dem å falle for deg… 

Anonymkode: 67316...6d5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.6.2022 den 0.08):

Jeg tror også det kan være noe der...

Anonymkode: d9d30...26e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.6.2022 den 21.57):

Er ei dame 34år, tre barn og ble singel for noen mnd siden. Har aldri prøvd verken røyk eller narkotika. Er overrasket over hvor mange som har prøvd/holdt på med narkotika. For meg er det helt fjernt. De som har kontaktet meg de siste mnd har vært utpå tidligere, eller røyker hasj/marihuana til pr dafs dato og sikkert sterkere saker tidligere. Når jeg har fått vite dette er det gjerne litt for sent.. Jeg vil aldri ha en kjæreste som har vært rusmisbruker, sånn er det bare. Setter ei grense. 

Men vennskapet er gjerne der. Får snapper av disse, hyggelige vennskapelige snapper. Jeg er et menneske som ikke ignorerer folk fordi de har levd et hardt liv. Er det flere som er som meg?

Er dette i dating? 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tror også det kan være noe der...

Anonymkode: d9d30...26e

hmmm..tror ikke du velger ut de litt ruskete mennene, som ikke virker så intimererende da? De med litt "neppå" bilder, i sofaen, eller i bilen feks, virker litt bad boys og spennende men samtidig ruskete. Gjerne de som ikke sier så mye om jobb og utdanning, fordi de ikke HAR det.

JEG havner også borti de, fordi jeg synes det er skummelt å svare på meldinger fra de som er så bra at de ser ut som at de kan dumpe meg for en annen dame.

Det du må gjøre, du som har barn, er så finne en mann som er som deg. som har likt syn på livet, som ikke ruser seg, og som er glad i familie. Ca lik inntekt, gjerne. En som digger deg for den du er og som vil være snill med barna dine og som er for utdanning. 

Jeg datet en som er rasistisk og som er homofob jeg. Det kom ikke frem før noen måneder uti forholdet og da ble det ikke noe mer. Jeg er absolutt ikke slik selv. Hele familien hans er sånn og, han har brødre som ruser seg. 

Anonymkode: ba23b...ceb

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke det at du tiltrekker deg sånne folk. De prøver å klistre seg fast til alle de møter. Men du skal kanskje vurdere å bli bedre til å avvise?

Anonymkode: 86691...ebf

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke det at du tiltrekker deg sånne folk. De prøver å klistre seg fast til alle de møter. Men du skal kanskje vurdere å bli bedre til å avvise?

Anonymkode: 86691...ebf

Ja, man må avvise, ikke velge alle de som velger deg, fordi man ikke forstår hva slags mann man faktisk fortjener. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...