Gå til innhold

HPV

Gjest spinnvil| i i

Fremhevede innlegg

Gjest spinnvil| i i
Skrevet

Legen ringte her en dag og sa jeg fortsatt har celleforandringer. Var der i mai og da skar/brant han ut en del, men det hjalp visst ikke. Men i alle fall så lurte han på om jeg ville at de skulle skjære/brenne ut som han gjorde sist, eller om de skulle *blablabla*(et ord jeg ikke kan/husker), men tror det er noe ala at de fjerner en bit av livmortappen.

Eh, hvordan skal jeg kunne svare på det? Legen som er fagmann på området, ikke meg. Sa bare at de skulle gjøre slik at det ikke utviklet seg til noe skummelt. Ble litt paff jeg..

Andre som har fått påvist HPV? Og hva gjorde dere?

Skal til fastlegen min på fredag, så jeg skal spørre han også..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk påvist celleforandring for noen år siden og ble konisert (sannsynligvis det legen din spurte deg om). Jeg fikk ikke brent vekk noe først og ble ikke spurt om jeg ønsket inngrepet (de ville vel ikke tvunget meg, men det var det han sa burde gjøres for å bli "frisk"). Var ine på dagkirurgi, det var meningen at jeg skulle ha lokalbedøvelse, men jeg friket litt ut på bordet (legeskrekk), så de endte opp med å dope meg ned en halvtime ;-) Har ikke fått påvist nye forandringer etter dette (5 år siden). Det eneste jeg har merket i etterkant er at jeg noen få ganger har fått blødninger ved samleie ettersom slimhinnen rundt koniseringen blir litt mer sårbar. Da jeg nylig ble gravid fikk jeg beskjed om at det er en litt større sjanse for for tidlig fødsel når man er konisert, men han understreket at statistikken sannsynligvis er litt feil fordi det var tatt med gamle tall fra kvinner som er konisert på en annen måte enn nå, og den nye måten gjør at faren er mindre enn før.

Gjest spinnvil| i i
Skrevet

Takk for svar :)

Etter hva lommelegen skriver så burde jeg spurt hvilket nummer jeg har..

Jeg fikk ikke beskjed om at det var en seksuell overførbar sykdom, de visste ikke at jeg ikke har type for tiden, hehe. Men ganske viktig å vite egentlig.. Hva skjer egentlig med menn som har sex med ei med HPV? Ganske sikker på at de ikke får livmorhalskreft.. Smitter de andre videre, da eller? I tilfelle, hvordan unngå det om man allerede har hatt sex? (tusle til eksen min i morgen og si i fra til jeg vet noe mer om det)

Gjest: Jeg fikk påvist HPV i mai også, han hadde bare 'glemt' å skrive det til fastlegen min. Men den legen mente han skulle ha fjernet alt den gangen. Og fastlegen min fikk omtrent bakoversveis da han så hvor mye som var fjernet.

Godt du fikk fjernet det og er bra, selv om det nok ikke er noen hyggelig opplevelse. Lykke til med graviditeten og kos deg både denne tiden og når barnet kommer :)

Skrevet

Om jeg husker rett, så har “nesten alle” som HPV så sant man ikke har kun vært med jomfruer, eller hatt utrolig flaks.

Det er heller ikke mulig å medisinere bort viruset. Eneste måten å unngå smitte er kondom.

Menn er kun bærere av viruset.

*trøtt og har lite kunnskaper om temaet, og når jeg i tillegg snakker på msn så blir det dårlige svar* Håper noen kan svare bedre :)

Skrevet (endret)

Ikke helt riktig at menn "bare" er bærere av viruset, for HPV forårsaker også kjønnsvorter, og det kan jo begge kjønn få. Ikke alle får vorter selv om de har viruset i kroppen.

Endret av Leviin
Skrevet

Stemmer det Leviin, var nok litt i trøtteste laget når jeg skrev det innlegget der ja :)

Gjest spinnvil| i i
Skrevet

Takk for flere svar :)

Har vært hos fastlegen min nå. Han sa at jeg absolutt burde bli konisert, og at sykehuslegen ikke burde gitt meg valget. Når man blir konisert så får man ikke HVP igjen, visst.

At det er seksuellt overførbart er visst ikke 'verre' enn at når eksen min finner seg ei ny kjæreste så burde hun ta celleprøver hvert 3. år, noe man i alle tilfelle burde gjøre. Men han kommer visst til å ha med seg den smitten resten av livet. Det er heldigvis ikke vortevarianten av HPV jeg har, det må jo være positivt for eksen min.. For den saks skyld kan det jo være at det er han som har smittet meg. Det ville nå ihvertfall føltes bedre for min del..

Det er mange nummere i HPV rekka, og noen av nummerne gir vorter. Menn som er omskjærte bærer ikke smitte, men jeg vet ikke om de kan få vortevarianten likevel. Gadd ikke spørre om ting som ikke har med meg å gjøre..

Gjest Gjest_Eirin_*
Skrevet

Så dere ikke TV dokumentaren om at denne HPV testen ikke er noe å stole på !!!! Det er ikke en godkjent metode.

Det er et useriøst firma, NorChip, som har utnyttet først fattige afrikanske kvinner skammelig og senere dere til å gjøre forskning før å få testproduktet godkjent. Sammen med en "stråmann", Mikrobiologisk avdelning på UNN Tromsø var dette mulig. Firmaet fikk sine testresultater og avdelningen bløffet til seg 30 millioner kroner fra Rikstrygdeverket.

Jeg håper fastegene deres har sett denne dokumentaren og at dere bare koniseres grunnet celleforendringer i vanlig cytologisk prøve som er analysert av Patologisk avdeling som har godkjenning.

Det ironiske er at Tromsø var vert for Mandela konserten og samtidlig hjelper en firma som utnyttet sårbare fattige afrikanske kvinner. Det er så flaut......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...