Gå til innhold

Tips til å komme gjennom sommeren når du sliter psykisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gruer meg til sommerferie. Sliter psykisk (ptsd) og har problemer med å finne ting for å få dagene til å gå. Har planlagt noe av ferien, men ukene uten planer er ekstra vanskelig. Dagene er uendelig lange og jeg venter egentlig bare på at høsten og jobbstart. Går i behandling, men behandler har og sommerferie. Noen som har vært i samme situasjon og har noen råd? Hva gjør dere andre som sliter psykisk for å komme gjennom sommeren?

Anonymkode: 32f5d...95f

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nettopp begynt sommerferie selv. I fjor var jeg suicidal i nesten 2 uker i strekk. Uten venner, nettverk, partner eller noe innhold i livet blir man sittende og sture og gruble på ting.

Det må man unngå hvis man kan. Holde seg i aktivitet er lurt. Riktignok, for meg hjalp det ikke å trene i fjor, for jeg var uansett alene og gråt meg igjennom løpeturene. Det er mangel på det sosiale som plaget meg aller mest. Så lenge jeg hadde gjort en aktivitet alene hadde jeg uansett vært deprimert.

I år blir det samme grad av sosialisering, men håper jeg er hakket mer psykisk rustet enn i fjor.

Har ikke noen andre råd utover å være i aktivitet, holde seg opptatt med ting, kontakte andre for å finne på noe.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Finn noe du liker skikkelig godt. For meg er det dataspill. Når jeg spiller glemmer jeg alt annet. Det kan også være ganske sosialt.

Anonymkode: f72cf...4a1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Oppsøk folk og spør om de vil finne på noe med deg. Mange sier trening hjelper... Men når jeg sliter så hjelper ikke det meg... Jeg MÅ være sosial og gjøre noe JEG syntes gir meg mening .... Så jeg oppsøker mange og finner på ting... Finner på så mye at jeg blir helt utmatta noen dager,sånn som nå.. Hvert innelåst i hele dag,men hadde ikke klart og hvert med noen i dag... 

Men du skal hvertfall vite at jeg forstår deg veldig godt❤️

Endret av Rosaullteppe
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg gruer meg til sommerferie. Sliter psykisk (ptsd) og har problemer med å finne ting for å få dagene til å gå. Har planlagt noe av ferien, men ukene uten planer er ekstra vanskelig. Dagene er uendelig lange og jeg venter egentlig bare på at høsten og jobbstart. Går i behandling, men behandler har og sommerferie. Noen som har vært i samme situasjon og har noen råd? Hva gjør dere andre som sliter psykisk for å komme gjennom sommeren?

Mitt tips er å ikke se på sosiale medier. Titter man på sosiale medier får man bare opp lykkelige jenter/kvinner i bikinier som koser seg i varmen og bader med venner. Så hold deg unna det. 

Anonymkode: 82629...ffe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonymburker skrev (27 minutter siden):

Nettopp begynt sommerferie selv. I fjor var jeg suicidal i nesten 2 uker i strekk. Uten venner, nettverk, partner eller noe innhold i livet blir man sittende og sture og gruble på ting.

Det må man unngå hvis man kan. Holde seg i aktivitet er lurt. Riktignok, for meg hjalp det ikke å trene i fjor, for jeg var uansett alene og gråt meg igjennom løpeturene. Det er mangel på det sosiale som plaget meg aller mest. Så lenge jeg hadde gjort en aktivitet alene hadde jeg uansett vært deprimert.

I år blir det samme grad av sosialisering, men håper jeg er hakket mer psykisk rustet enn i fjor.

Har ikke noen andre råd utover å være i aktivitet, holde seg opptatt med ting, kontakte andre for å finne på noe.

Takk ❤️ Forsøker å holde meg i aktivitet, men ikke alltid jeg klarer. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Finn noe du liker skikkelig godt. For meg er det dataspill. Når jeg spiller glemmer jeg alt annet. Det kan også være ganske sosialt.

Anonymkode: f72cf...4a1

jeg forsøker å gjøre ting jeg var interessert i før, men kommer ikke helt inn i det. Derfor det er ekstra vanskelig i år. 

Rosaullteppe skrev (8 minutter siden):

Oppsøk folk og spør om de vil finne på noe med deg. Mange sier trening hjelper... Men når jeg sliter så hjelper ikke det meg... Jeg MÅ være sosial og gjøre noe JEG syntes gir meg mening .... Så jeg oppsøker mange og finner på ting... Finner på så mye at jeg blir helt utmatta noen dager,sånn som nå.. Hvert innelåst i hele dag,men hadde ikke klart og hvert med noen i dag... 

Men du skal hvertfall vite at jeg forstår deg veldig godt❤️

takk, godt å lese at andre forstår ❤️ Det er virkelig krevende, jeg fungerer nesten ikke, bare gråter og rister hele dagen. Forsøker å være sosial, men ikke alltid jeg klarer.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mitt tips er å ikke se på sosiale medier. Titter man på sosiale medier får man bare opp lykkelige jenter/kvinner i bikinier som koser seg i varmen og bader med venner. Så hold deg unna det. 

Anonymkode: 82629...ffe

Takk for tips. 🌸

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

jeg forsøker å gjøre ting jeg var interessert i før, men kommer ikke helt inn i det. Derfor det er ekstra vanskelig i år. 

takk, godt å lese at andre forstår ❤️ Det er virkelig krevende, jeg fungerer nesten ikke, bare gråter og rister hele dagen. Forsøker å være sosial, men ikke alltid jeg klarer.

:hug:❤️❤️

Anonymkode: ed646...732

Skrevet

Dette høres vondt ut ❤️. Har du familie du kan hjelpe med å gjøre div oppgaver for?Feks hjelpe dem å klippe plen eller hekk, beise terassen, vanne uteblomster, luke ugress:ting som holder deg opptatt og som gjør dem takknemlige for å få hjelp? Museum, foredrag, konsert? 

Legge opp til litt egenterapi (i mangel av bedre ord) i form av selvhjelpsbøker   i påvente av at psykologen skal bli ferdig med ferien. Jeg kan ikke alle begrepene, men hvis du har fått en introduksjon i kognitiv terapi , så lese mer om det og lære så mye du kan om verktøyet som et ledd i å ta godt vare på deg selv.

Finne mer ut om et land du interesserer deg for. Se dokumentar, lese, lage tradisjonell matrett fra aktuelt land?

Eier du leilighet, kan du male et rom, leier du kan du pusse opp et møbel og rydde og sortere eiendeler.  

Kan du fylle fryser med bakst og ferdige middager så du får enklere dager når jobben starter igjen? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

"Sliter" garantert psykisk på ett eller annet nivå - så jeg føler jeg har "lov" til å svare/spørre, her?

Hva er det som er problemet med sommer? Du kan jo gjøre det meste du kan gjøre på høsten/vinteren (bortsett ifra å stå på ski, kanskje :vetikke:), men bare i et mer d-vitaminrikt og behagelig "miljø"?

Liker du jobben din så godt at du gleder deg til den - så har du sikkert mye du kan gjøre på i ferien også :) 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Beeblebrox skrev (1 minutt siden):

"Sliter" garantert psykisk på ett eller annet nivå - så jeg føler jeg har "lov" til å svare/spørre, her?

Hva er det som er problemet med sommer? Du kan jo gjøre det meste du kan gjøre på høsten/vinteren (bortsett ifra å stå på ski, kanskje :vetikke:), men bare i et mer d-vitaminrikt og behagelig "miljø"?

Liker du jobben din så godt at du gleder deg til den - så har du sikkert mye du kan gjøre på i ferien også :) 

Hvis du ikke forstår trenger du heller ikke kommentere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Eneri skrev (14 minutter siden):

Dette høres vondt ut ❤️. Har du familie du kan hjelpe med å gjøre div oppgaver for?Feks hjelpe dem å klippe plen eller hekk, beise terassen, vanne uteblomster, luke ugress:ting som holder deg opptatt og som gjør dem takknemlige for å få hjelp? Museum, foredrag, konsert? 

Legge opp til litt egenterapi (i mangel av bedre ord) i form av selvhjelpsbøker   i påvente av at psykologen skal bli ferdig med ferien. Jeg kan ikke alle begrepene, men hvis du har fått en introduksjon i kognitiv terapi , så lese mer om det og lære så mye du kan om verktøyet som et ledd i å ta godt vare på deg selv.

Finne mer ut om et land du interesserer deg for. Se dokumentar, lese, lage tradisjonell matrett fra aktuelt land?

Eier du leilighet, kan du male et rom, leier du kan du pusse opp et møbel og rydde og sortere eiendeler.  

Kan du fylle fryser med bakst og ferdige middager så du får enklere dager når jobben starter igjen? 

Takk ❤️ Jeg prøver å lage en plan med ting jeg kan gjøre. Setter stor pris på forslagene dine. 🌸

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei - åpenbart at jeg ikke "trenger", men jeg er oppriktig nyfiken - derfor spør jeg....  Om du ikke vil svare så trenger du ikke sitere... :sprettoy:

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Men hvis man er så avhengig av psykologen at man ikke greier seg noen uker uten psykolog,  så bør man vel ta tak i livet sitt!

Anonymkode: 9b63d...a2b

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Uff da - skjønner at du har det tungt; vet ikke om det er aktuelt for deg, men selv ville jeg ha anbefalt å lære å spille et musikkinstrument.

Saken er kort fortalt den at sommeren da jeg ved et uhell klarte å mose hodet i en dørkarm, blodet rant friskt, og jeg måtte i flere uker ha en stor bandasje på hodet uten å kunne gå ut i varmen på grunn av det dype såret; i stedet for å være deppa som følge av dette, tok jeg fatt på musikkspillingen igjen, og har hatt glede av musikken siden. Og når man gang på gang pugger musikkteori samtidig som dette gir mening, blir tankene fort opptatt av andre ting. Så musikk som medisin og lyspunkt er noe jeg selv har erfaring med, og anbefaler varmt også til andre.

Uansett - hvis du skulle trenge en liten oppmuntring, er det bare å si ifra, så kan jeg forsøke å skrive noe som kanskje kan muntre deg litt opp.

Håper du får en riktig fin sommer, og alt godt videre; livet kan riktignok føles tungt iblant, men det finnes alltid, alltid håp. smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

GÅ PÅ TRENING og gjør fysisk aktivitet hverdag. Det er sannsynligvis derfor du sliter. Det å ta vare på kroppen sin gir mye glede i livet. 

Anonymkode: b919c...028

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Finn ei god lydbok. Puss opp et rom, trene, møt venner og familie. Stikk på badestranda, se en god serie, fjellturer, prøv å slapp av 

Anonymkode: b780e...82d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjære deg. Så tungt du har det. Det er mange som opplever sommeren som vanskelig. Særlig når man er litt sårbar og har det vondt. Det ligger et usynlig slør av forventninger rundt oss. Man skal helst være lykkelig ute i sola med tærne i sjøen og nyte ferien. Men en tung periode i livet tar ikke pause fordi om sola skinner og gradestokken kryper oppover. Flott at du tar tak og går til psykolog, ts.  Vet det desverre  er mange i psykiatrien som blir holdt på vendt når behandlere er i ferie. Dette er helt velkjent. Mitt råd til deg er å gjør som du vil, selv om sola skinner. La ikke været stoppe deg i å se på Netflix hvis det er det du helst vil en dag. Ta vare på deg selv, en god dusj når du står opp. Kopp kaffe og kanskje hør på en podcast mens du bretter klær. Ta deg en spasertur  hør gjerne fortsatt podcast, hjem å lag deg noe god mat. Kanskje du kan passe et dyr i sommer? Mange som trenger hjelp til det. Du klarer dette, ts. Sommeren er ikke så lang husk. Lykke til og gode klemmer 🌸🤗😤🙈

Anonymkode: 473be...df3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men hvis man er så avhengig av psykologen at man ikke greier seg noen uker uten psykolog,  så bør man vel ta tak i livet sitt!

Anonymkode: 9b63d...a2b

Avhengig av psykologen? Jeg hadde vært like dårlig nå selvom hun ikke hadde hatt ferie. Vet du hva ptsd er og hvor ødeleggende det kan være?

———

dere andre. Tusen takk for tips, setter stor pris på det ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Har du en balkong, hageflekk eller park i nærheten? Ta med deg en god bok/lydbok og sett deg godt til rette i solen. Regner det, sett deg godt til rette i sofaen med en kopp kakao/te (og bok).

Gå en liten tur hver dag. 

Prøv en ny matoppskrift.

Gå på butikken og kjøp deg en is.

Anonymkode: a04ef...129

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...