Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mine to barn krangler stadig og jeg blir gal av å være megler dagen lang. En av dem griner stadig vekk og jeg må ordne opp hele tiden. Det er stor aldersforskjell og den eldste erter ofte opp til krangel. Minste svarer da med å være fysisk siden han ikke klarer å være like verbal. Aldersforskjellen er 5 og 11. Jeg ønsker tips til hvordan jeg kan bistå de og forhindre krangling og slåssing. Jente (11) gutt (5) 

Det varierer veldig hvem som startet ertingen som eskalerer men oftest den eldste. Noen som kjenner til dette? Vet at det er normalt med søskenkjærlighet og at det kanskje blir bedre med årene, men akkurat nå vil jeg rive av meg håret. Skulle ønske de kunne være alene i 10-20 min uten å lage kaos og sloss/skrike eller gråte.  Lillebror går ofte til angrep når han blir sint nok og ikke når frem til storesøster. 

Søker etter desperate tips til hvordan vi kan få en mer harmonisk stemning i hjemmet.

Anonymkode: 6cca0...78f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen som kjenner seg igjen?

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ingen som har råd eller kjenner seg igjen….🫣

AnonymBruker
Skrevet

Dette er interessant! Har to med 5 års aldersforskjell, 3 og 8 år. Gutten er eldst.

Blir noe knuffing og krangling som regel hver dag. Jeg undrer meg på hvordan det blir når de skal begynne å være litt alene hjemme samtidig, noen år til, men årene går fort.

Mitt inntrykk er at her blir det oftest krangling dersom ene kjeder seg, og smyger seg inn på den andre....

Anonymkode: 3277d...258

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å megle hele tiden og la de ordne opp seg imellom.

La de være alene i kortere perioder slik st den eldste får prøvd seg på å ta vare på den minste.

Anonymkode: f0071...48d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ta deg en prat med 11 åringen alene, forklar hvor stor hun er og hva dette gjør med deg. Jeg har to jeg også, og jeg måtte ta en prat med eldste for å få han til å forstå. Tok også en prat med yngste for å få han til å ta hensyn. 
det funket her. 3 år forskjell mellom våre gutter. 
Grunnen er nok litt sjalusi, ulikhet og de tester hverandre. 
ta deg en biltur med jenta og kom i godprat. 

Anonymkode: b8d79...9ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

La de være alene i kortere perioder slik st den eldste får prøvd seg på å ta vare på den minste.

Takk for råd. Det skal jeg teste ut. De er aldri slik hos andre eller hos besteforeldre. Kun hjemme.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ta deg en prat med 11 åringen alene, forklar hvor stor hun er og hva dette gjør med deg. Jeg har to jeg også, og jeg måtte ta en prat med eldste for å få han til å forstå. Tok også en prat med yngste for å få han til å ta hensyn. 
det funket her. 3 år forskjell mellom våre gutter. 
Grunnen er nok litt sjalusi, ulikhet og de tester hverandre. 
ta deg en biltur med jenta og kom i godprat. 

Anonymkode: b8d79...9ee

Takk! Det skal jeg gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette kan man ikke alltid gjøre. Begynner barna å sloss må man gå inn og avbryte. Jeg pleier å gjøre det. Burde jeg la de ordne opp selv?

Anonymkode: 3277d...258

Skrevet

Mine er 4 og 5 år( snart 6 år)  krangler for minste lille ting å terger hverandre opp . Men jeg har funnet ut en ting hvis det er kun de to ( jeg er i ett annet rom i samme hus ) så kjegler de mindre . For de begge elsker å sladre på den andre til meg . Det er kun for oppmerksomhet 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Burugla63 skrev (1 time siden):

Mine er 4 og 5 år( snart 6 år)  krangler for minste lille ting å terger hverandre opp . Men jeg har funnet ut en ting hvis det er kun de to ( jeg er i ett annet rom i samme hus ) så kjegler de mindre . For de begge elsker å sladre på den andre til meg . Det er kun for oppmerksomhet 

Hørtes veldig kjent ut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...