Gå til innhold

Lengde skoleferie andre land

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser kommentar på kommentar om at den norske sommerferien er for lang. Derfor lurer jo på om det er noen som har kjennskap til andre land. Hvordan løses det med ferie og barn der?

Jeg trodde elevene i Norge ligger under gjennomsnittet for ferielengde dersom man sammen med feks Europa. 

Noen som vil noe om dette, ellers har erfaring med hvordan skoleåret en lagt opp i andre land, eller vet hvor man finner statistikk på dette? 

Anonymkode: 8f3e6...0ff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan andre land legger opp skoleåret sitt har ingen relevanse for Norge.

Anonymkode: 718f8...d3b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mulig det, men det kan være interessant for TS og andre

Anonymkode: 9660e...412

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis Norge er det eneste landet som har problemer med dette, er det jo relevant og se hvordan andre land får det til.

Synes uansett det er  interessant jeg. Men det finnes vel de som kun er opptatt av seg og sitt også ;) 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

I Europa har de fleste like lang eller lengre ihvertfall. Blir løst på samme måte som i Norge før plutselig folk tenkte det var noe å klage over

Anonymkode: ac413...20f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Eneste jeg tenkte på når jeg en oversikt over at ferien var for lang, var på min egen barndom og hvor utrolig fint det var med den eviglange sommeren som varte og rakk💛

Anonymkode: dd037...686

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært Au-Pair på en øy i et middelhavsland. Der startet sommerferien for barna noen uker senere enn her og varte til september pga. varmen. 

Anonymkode: 8aa66...dfd

AnonymBruker
Skrevet

Er omtrent det samme i andre land.

Anonymkode: 44da7...0ea

Skrevet

i Sør-Korea, hvor vi bor, er det sommerferie fra 29 juli til 1 september, sånn cirka. Og vinterferien i år var fra  10 januar til 1 mars. Gjelder barneskole, ungdomsskole og vgs. Har også ca 8 andre dager fri pga diverse helligdager.  

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har erfaring fra Tyskland, der er sommerferien 6 uker. Den forskyves hvert år en uke ( forskjellig fra hvor man bor), slik at sommerferien er fra midten av juni til begynnelsen av september, men starter og slutter ulikt i de forskjellige områdene.

Ferieukene resten av året er 2 uker høstferie, 2 uker juleferie, 2 uker vinter/vårferie og 1 uke i mai. I påsken har de bare fri langfredag og 2. påskedag. Det er vel 2-3 andre fridager innimellom også. Tilsammen har de like mye ferie som oss, bare fordelt annerledes.

Jeg syns 6 uker på sommeren holdt, de hadde da også kortere tid mellom feriene, og det var litt godt det også.

Anonymkode: f81dd...df9

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mener at Danmark har 6 uker.

Anonymkode: 27247...f68

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde i Italia som ung og der var det skoleferie fra midten av juni til starten av september. Så lenger enn i Norge ihvertfall. 

Anonymkode: bac53...297

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg bodde i USA hadde vi ferie fra rundt slutten av mai til begynnelsen av september. Vesentlig lenger sommerferie enn i Norge, men til gjengjeld hadde vi lange dager sammenlignet med her (8 til 16 daglig, ungdomsskolen).

Anonymkode: e6c3f...0aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvordan kan du bestemme det?

Anonymkode: cae66...5e7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Litt på siden, men jeg skjønner ikke all klagingen på lang sommerferie. Det er ikke sånn at det ikke finnes noen andre alternativer for barna i 8 uker, utenom de barna som er store nok til å være alene mens foreldrene er på jobb. Både barnehagen og SFO er åpen i flere uker, og så har jo foreldrene minst 3 uker ferie. 

Anonymkode: a422d...7c2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I Australia er sommerferien 6 uker.
2 uker for våren.
2 uker for vinter.
2 uker for høst.

Anonymkode: 8a105...a25

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde et sted California noe år, da var det ferie fra rundt 10. juni til rundt 25 august. Skoledagen på barneskolen var 08.30-15.10 og ungdomsskolen 08.30-15.40 (en dag i uka litt kortere dag)  Kun fri noen dager rundt Thsnksgiving, jul og en ukes Spring Break i mars. Så det ble mindre ferie totalt men like mye sommerferie.

Anonymkode: 1b7f7...ee4

AnonymBruker
Skrevet

Spania har ferie til ut I september. Også mye fri ved fiestaer.

Anonymkode: 6feec...50b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg leser kommentar på kommentar om at den norske sommerferien er for lang. Derfor lurer jo på om det er noen som har kjennskap til andre land. Hvordan løses det med ferie og barn der?

Jeg trodde elevene i Norge ligger under gjennomsnittet for ferielengde dersom man sammen med feks Europa. 

Noen som vil noe om dette, ellers har erfaring med hvordan skoleåret en lagt opp i andre land, eller vet hvor man finner statistikk på dette? 

mange har jo i 3 mnd, og blant annet spania usa og canada. synes det hadde holdt med kun hele juli

Anonymkode: e1ceb...775

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...