AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #1 Skrevet 26. juni 2022 Hei, Jeg skal søke min første jobb denne høsten, 16 år gammel (114,- minstelønn). Jeg har noen spm: 1. Hva er en logisk arbeidsmengde for en 16-åring? 16 t feks (8 t lørdag + søndag)? 2. Hvor lenge varer en arbeidskontrakt? Er det normalt at arbeidsgiver setter ett år for kontrakten, eller kun et par mnd før man må fornye i min alder? 3. Er det noe jeg bør være obs på / noe du skulle ønske du visste før du fikk din første jobb? Anonymkode: 88abb...20e
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #2 Skrevet 26. juni 2022 1. Jeg jobbet 4-16t++ i uka da jeg var 16år, 1-2 korte ettermiddagsvakter + annenhver lørdag 8t. Dette var i butikk på et senter. 2. Når man er ung pleier man å bli ansatt som ekstrahjelp (min erfaring), da er det kanskje kontrakt med 3 mnd. prøvetid også etter det er det 3 mnd. oppsigelsestid. Så pleier det å være naturlig at begge parter tenker at det varer til feks man er ferdig med vgs, enten om man da ønsker høyere stilling eller om man skal flytte pga. studier eller om man fortsetter som før. Jeg har bare hatt mye dialog med arbeidsgiver. 3. Noen bedrifter og arbeidsgivere utnytter din uvitenhet, og kanskje de ikke informerer om dine rettigheter men heller later som ingenting:) Lærte mye av å snakke med foreldre og kollegaer jeg stolte på, tør jo ikke alltid si nei til sjefen sånn uten videre. Dette gjelder lønn, arbeidstider og arbeidsmengde. Jeg ble nok utnytta og jobba lengre dager enn det som er lovlig… og gikk glipp av tillegg. Husk også at man som ekstrahjelp har lov å takke nei til ekstra vakter. Jeg sa mye ja og ble utbrent og gjorde det sykt dårlig på skolen. Det å si nei gikk grusomt ut over samvittigheten, og jeg brydde meg noen ganger mer om jobb enn skole pga dette. Det er en vanskelig balanse fordi man vil si ja og vise at man er en ansatt verdt å ta vare på og gi flere vakter til, men som nevnt kan det ta deg igjen. Anonymkode: fe314...7df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå