Gå til innhold

Kan bli deprimert av jernmangel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har den siste tiden vært fullstendig i kjelleren. Har vært syk i to måneder med diaré og kvalme. Fikk påvist både jernmangel og d vitamin mangel, diaré problemet ble litt bedre etter at jeg begynte på d vitaminene.

Går også på jerntabletter nå, noen som vet hvor lang tid det tar før det blir «normalt» igjen?

Har følt meg helt på bunn og vært deprimert og tankene har gått dit de virkelig ikke burde. Har også for første gang i livet mitt opplevd flere angst anfall og bekymrer meg og tenker veldig mye. Kan dette ha noen sammenheng med jernmangel, eller er det tilfeldig?

Setter pris på alle svar

Anonymkode: 8a83a...1d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har den siste tiden vært fullstendig i kjelleren. Har vært syk i to måneder med diaré og kvalme. Fikk påvist både jernmangel og d vitamin mangel, diaré problemet ble litt bedre etter at jeg begynte på d vitaminene.

Går også på jerntabletter nå, noen som vet hvor lang tid det tar før det blir «normalt» igjen?

Har følt meg helt på bunn og vært deprimert og tankene har gått dit de virkelig ikke burde. Har også for første gang i livet mitt opplevd flere angst anfall og bekymrer meg og tenker veldig mye. Kan dette ha noen sammenheng med jernmangel, eller er det tilfeldig?

Setter pris på alle svar

Har ikke hatt jernmangel , men d vitamin mangel . Det gjorde meg veldig trøtt og deprimert . Hvis det er tabletter du går på for d vitamin , ta sterkeste du får tak i, å doble dosen 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du har andre problem enn mangel på jern og d-vitamin. Hvordan er kosthold og døgnrytme ellers?

Anonymkode: f06e0...22e

• Hjerte 1
Skrevet

Ikke hørt om det nei, men av D-vitaminmangel kan man bli det

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet d-vitaminmangel kan gi depresjon. Selv om du har begynt med tilskudd tar det tid før nivået er oppe. Og for mange er det ikke nok å ligge bare akkurat innenfor minimumsanbefalt område .

Anonymkode: 6d1ca...c48

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du har andre problem enn mangel på jern og d-vitamin. Hvordan er kosthold og døgnrytme ellers?

Anonymkode: f06e0...22e

Jeg har sovet 7-8 timer hver natt og spiste variabelt før jeg ble syk. Det startet som intens diaré og alt jeg spiste gikk rett igjennom meg. Det har bedret seg nå men etter flere avføringsprøver samt tarmundersøkelse så finner ikke legene ut hva som er galt med meg. På grunn av kvalmen og det så spiser jeg veldig lite nå.. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sovet 7-8 timer hver natt og spiste variabelt før jeg ble syk. Det startet som intens diaré og alt jeg spiste gikk rett igjennom meg. Det har bedret seg nå men etter flere avføringsprøver samt tarmundersøkelse så finner ikke legene ut hva som er galt med meg. På grunn av kvalmen og det så spiser jeg veldig lite nå.. 

Var ts forresten

AnonymBruker
Skrevet

D-vitaminmangel kan gi depresjon og tiltaksløshet. Jernmangel kan gi kraftig utmattelse, så det lille en gjør tapper en helt (cellene får ikke oksygen).

Kombinasjonen av begge manglene på en gang kan bli ganske kjip ❤️ 

Anonymkode: 8f8ec...665

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har vært ekstremt syk av jernmangel for 10 år siden. Ble veldig dårlig og sykemeldt i flere mnd fordi jeg bokstavelig talt ikke kunne stå på beina. 😥 Så dette er noe jeg passer veldig godt på etter den fadesen. 

Det tar noen uker å komme seg ovenpå igjen med jern, men det tar ennå lenger å bli helt normal igjen, er min erfaring. Ta del tiden du trenger, og ikke stress. Tillatt deg å hvile mens du fyller opp igjen lagrene dine. Prøv å spise og drikke sunt, og pass på jernlagre selv. Noen leger gir deg ikke beskjed selv om du ligger veldig lavt. 

Dette går bra ❤️ du blir litt bedre for hver dag! 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
NiceOrNothing skrev (8 minutter siden):

Har ikke hatt jernmangel , men d vitamin mangel . Det gjorde meg veldig trøtt og deprimert . Hvis det er tabletter du går på for d vitamin , ta sterkeste du får tak i, å doble dosen 

Fikk beskjed fra legen om å ta d vitamintabletter med styrke 40 og jerntabletter styrke 60 hver dag i 3 måneder

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bendit skrev (Akkurat nå):

Jeg har vært ekstremt syk av jernmangel for 10 år siden. Ble veldig dårlig og sykemeldt i flere mnd fordi jeg bokstavelig talt ikke kunne stå på beina. 😥 Så dette er noe jeg passer veldig godt på etter den fadesen. 

Det tar noen uker å komme seg ovenpå igjen med jern, men det tar ennå lenger å bli helt normal igjen, er min erfaring. Ta del tiden du trenger, og ikke stress. Tillatt deg å hvile mens du fyller opp igjen lagrene dine. Prøv å spise og drikke sunt, og pass på jernlagre selv. Noen leger gir deg ikke beskjed selv om du ligger veldig lavt. 

Dette går bra ❤️ du blir litt bedre for hver dag! 

Tusen takk for utfyllende svar ❤️ Jeg fikk ikke beskjed om hva jeg lå på i mangler, men styrken jerntabletter som måtte tas var 60 hver dag. Tror du det betyr at det er veldig lavt?

Har også vært sykmeldt siden begynnelsen av mai, blir utslitt bare av å gå opp trappen.. Var du noe kvalm når du hadde jernmangel?

ts

AnonymBruker
Skrevet

Ja, man kan bli deprimert av å ha jernmangel. 

Anonymkode: ccf90...fb9

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for utfyllende svar ❤️ Jeg fikk ikke beskjed om hva jeg lå på i mangler, men styrken jerntabletter som måtte tas var 60 hver dag. Tror du det betyr at det er veldig lavt?

Har også vært sykmeldt siden begynnelsen av mai, blir utslitt bare av å gå opp trappen.. Var du noe kvalm når du hadde jernmangel?

ts

Da var nok jeg ennå lavere, jeg måtte ta duroferon 100 mg to ganger daglig over flere uker/mnd. Jeg var litt kvalm, men svimmelheten var det som rammet meg hardest. Og jeg fikk selvfølgelig angst siden jeg aldri hadde kjent noe lignende på kroppen. 

Men så går det oppover litt for hver dag. ❤️ Sender deg mange klemmer hvor enn i landet du befinner deg ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ts

Jeg fikk påvist jernmangel en gang, da trodde jeg faktisk at jeg holdt på å stryke med. Dvitamin mangel og jernmangel går ofte hånd i hånd, jeg var helt i kjelleren og ble andpusten av alt, besvimte nesten når jeg hadde sex og orka absolutt ingenting. Jeg hadde ferritin nivå under 10 og det skal ligge på mellom 20-200 fikk jeg beskjed om. Begynte på 100mg daglig og begynte å føle meg litt bedre etter ca 2 mnd. Jernlager er de treigeste å fylle opp med, kalsium og koffein og sjokolade gjør at det går saktere. Fikk også D-vitamin på resept som jeg tok og fortsatt tar, men ikke så ofte. 

Jeg gikk på 100mg daglig i ca 6 mnd før nivåene var nærmere 100 igjen, da sluttet jeg, men tar fortsatt 100mg ekstra i uka etter anbefaling.

Anonymkode: f0ac3...eff

• Liker 4
Skrevet

Jernmangel kan også ha sammenheng med om du blir mye under menstruasjon. Jeg fikk satt inn spiral og sluttet dermed å blø. For meg var det veldig bra, men vet jo at det er mange ulike meninger om spiral. ☺️ 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Bendit skrev (1 minutt siden):

Jernmangel kan også ha sammenheng med om du blir mye under menstruasjon. Jeg fikk satt inn spiral og sluttet dermed å blø. For meg var det veldig bra, men vet jo at det er mange ulike meninger om spiral. ☺️ 

Jeg pleier å blø en del under mensen, ja. Har hatt litt jernmangel av og på siden jeg var 14 år, men har aldri følt meg slik som nå. 
Er forresten 28 nå.

ts.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg pleier å blø en del under mensen, ja. Har hatt litt jernmangel av og på siden jeg var 14 år, men har aldri følt meg slik som nå. 
Er forresten 28 nå.

ts.

Du kan jo vurdere spiral, dersom du syns det er plagsomt å blø mye. Hvis ikke ville jeg fulgt nøye med på jern og tatt blodprøver hver Sjette mnd. Du må be om utskrift så du kan sjekke det selv, i tilfelle du har en sløv lege. 😄 

Også må du selvfølgelig gå gjennom kostholdet ditt og prøve å få i deg matvarer med jern. 

Men syns det var et godt tips fra hun andre her som skriver at hun tar 100 mg i uken!☺️

Endret av Bendit
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja, man kan bli deprimert av å ha jernmangel. 

Anonymkode: ccf90...fb9

Riktig. Og nervøs/få hjertebank og angst. 

Anonymkode: 5b8f8...8d8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar 100 mg jern hver dag. Husk å ta det med C-vitamin (jeg bruker appelsinjuice) og ikke drikk kaffe, cola, Pepsi (noe med koffein) på minst en halv time etter. Tar D-vitamin sammen med jerntabletter, men vet ikke om det er mest gunstig. Hadde/har tomme jernlagre og d-vit mangel. Etter noen uker forsvant mye av tungpusten min og endel av angsten/uroligheten min. Mister enormt mye blod under menstruasjonen, så vanskelig å fylle opp. 

Anonymkode: 5b8f8...8d8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

ts

Vanskelig å si, for min erfaring er at det varierer veldig hvor hardt leger går ut med behandling. Så det svaret får du kun ved å spørre om prøveresultatene dine.

Har en venninne som rett og slett ikke lagrer jern, og til slutt nå må ta intravenøst på sykehuset et par ganger i året. (De finner heller ikke ut hvorfor)

Hun ble i starten bare bedt om å kjøpe seg jerntilskudd på matbutikken.

Selv har jeg slitt med svært lavt d-vitamin, men før jeg heldigvis fikk en legevikar som så galskapen og ga meg sprøyter + resept på høydose, så fikk jeg kun beskjed om å ta tran.

Men ta det du har fått beskjed om ville jeg gjort, også be om ny time om ca 3 mnd for å ta nye prøver og sjekke om det har gått opp. Det vil ta tid å bygge opp nivåene igjen.

Anonymkode: 8f8ec...665

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...