Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort og godt. Har fullført en bachelor innenfor Service og Markedsføring, men dessverre føler jeg at jeg sitter igjen med ganske liten forståelse for det faktiske arbeidslivet da vi pga corona verken fikk praksis eller bedriftsbesøk. Jeg syntes det derfor er veldig vanskelig å søke jobber da jeg ikke føler jeg kvalifiserer til noe..Fikk gode karakterer, men det er jo noe annet med praksis enn teori. Utdannelsen min er ganske bred så det er ikke så enkelt å finne noe som passer føler jeg, hvertfall uten tidlifere erfaring.

Har kikket litt på det med fagskole gjennom NKI og det det er flere utdannelser på rundt ett år som sikter seg mer inn på spesifikke jobber. Blant annet saksbehandler  og butikkledelse. Er det andre som har gjort det og fått jobb etterpå? Var det verdt det? 

Kan legge til at jeg har fast jobb nå, men det er ikke innenfor fagfeltet mitt og jeg trives ikke. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært mulig å få noe slags arbeidspraksis et sted? 

Anonymkode: c3860...3f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er litt i samme båt som TS.  Vurderer enten logistikk eller prosjektleder.  Er det noen som har fått jobb etter endt fagskole via NKI?

Anonymkode: ab930...303

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde det vært mulig å få noe slags arbeidspraksis et sted? 

Anonymkode: c3860...3f9

Ja, det hadde nok gått an! Jeg er bare så utrolig usikker på hvor jeg skulle starta å spurt en gang. Nå har jo jeg jobb, så Nav er vel gjerne ikke plassen man spør, har du noen tips? 

Kunne passet inn i både butikk, markedsføring og lignende, men hvordan finne noen som har plass til noen som trenger erfaring uten at jeg må gjøre det på frivillig basis/ for luselønn? 

Av tidligere erfaring har jeg jobbet mange år innenfor servicebransjen og kunne godt tenkt meg å komme litt videre opp. Der jeg tidligere jobbet var det en såpass liten bedrift at det ikke var mulig å jobbe seg oppover. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er litt i samme båt som TS.  Vurderer enten logistikk eller prosjektleder.  Er det noen som har fått jobb etter endt fagskole via NKI?

Har faktisk tenkt på logistikk selv også, der tenker jeg at det må finnes et behov i markedet! 🤔 Har fått en del reklame om nettstudier etter at jeg har Googla det og felles for de alle er at dem lover at man kan gå rett ut i jobb, men hvorvidt det er så enkelt hadde vært kjekt å visst før man investerte masse tid og penger ja 😅 

AnonymBruker
Skrevet
Green_Harmony skrev (16 minutter siden):

hvordan finne noen som har plass til noen som trenger erfaring uten at jeg må gjøre det på frivillig basis/ for luselønn? 

Av tidligere erfaring har jeg jobbet mange år innenfor servicebransjen og kunne godt tenkt meg å komme litt videre opp. Der jeg tidligere jobbet var det en såpass liten bedrift at det ikke var mulig å jobbe seg oppover. 

Sjansen er større for at du får jobb ved å ha jobbet som frivillig, eller hatt  arbeidspraksis et sted. Man må ofre mye, for å komme på toppen. Men virker som at du heller vil kaste bort penger eller komme deg fort opp og frem, enn å skaffe deg arbeidserfaring på frivillig basis. Ut ifra det du skriver om luselønn, sier det ganske mye om din vilje og holdning. 

Det er ikke bare å ta et kurs i saksbehandling eller prosjektledelse, og tro at man havner øverst i troppen. Dessverre så er arbeidserfaring mer gull verdt, enn en kort utdannelse på NKI. 

Jeg snakker av erfaring. Har jobbet som frivillig i flere år, også innen ledelse. Har også hatt arbeidspraksis flere steder. All den erfaringen jeg har er gull verdt i følge arbeidsgivere. Hadde aldri hatt de jobbene jeg har hatt bare med bachelorgraden jeg har. 

Svært få får en lederjobb uten å ha jobbet seg oppover, til og med ikke dem som tar en bachelor eller master i ledelse. Studiepoeng eller karakterer forteller svært lite hvordan du praktiserer som leder. Du må erfare, før du praktiserer. 

Anonymkode: 10faf...d92

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Sjansen er større for at du får jobb ved å ha jobbet som frivillig, eller hatt  arbeidspraksis et sted. Man må ofre mye, for å komme på toppen. Men virker som at du heller vil kaste bort penger eller komme deg fort opp og frem, enn å skaffe deg arbeidserfaring på frivillig basis. Ut ifra det du skriver om luselønn, sier det ganske mye om din vilje og holdning. 

Det er ikke bare å ta et kurs i saksbehandling eller prosjektledelse, og tro at man havner øverst i troppen. Dessverre så er arbeidserfaring mer gull verdt, enn en kort utdannelse på NKI. 

Jeg snakker av erfaring. Har jobbet som frivillig i flere år, også innen ledelse. Har også hatt arbeidspraksis flere steder. All den erfaringen jeg har er gull verdt i følge arbeidsgivere. Hadde aldri hatt de jobbene jeg har hatt bare med bachelorgraden jeg har. 

Svært få får en lederjobb uten å ha jobbet seg oppover, til og med ikke dem som tar en bachelor eller master i ledelse. Studiepoeng eller karakterer forteller svært lite hvordan du praktiserer som leder. Du må erfare, før du praktiserer. 

Anonymkode: 10faf...d92

Forstår at det kan virke sånn, men det er ikke helt det jeg mente. Jeg ønsker ikke å komme meg fort opp og frem, men ut i arbeid. Jeg forstår at jeg må jobbe meg oppover, men jeg må komme meg inn et sted først. Ikke er jeg ute etter lederstillinger heller, det er ikke min intensjon. Når jeg nevnte butikkledelse tenker jeg mer i retning å kunne fungere som assisterende/ Mellomleder eller under en franchise. Altså må jeg ha noen over meg som jeg kan lære av. For jeg kan mye fra butikk, men jeg har ikke erfaring gjennom at jeg har fått prøvd meg, om du skjønner. 

Som jeg nevnte har jeg mye erfaring fra service, men da i en bedrift hvor det ikke var mulig å klatre. Ikke var det mulig å skaffe seg så mye ekstra ansvar heller.  Jobba der i 5 år, så nå står jeg jo "på start" igjen. Grunnen til at jeg ikke kan jobbe frivillig eller for luselønn er fordi jeg har et hus jeg må betale lånet på. Det kan jeg ikke ofre. Ikke får jeg videre godt betalt for jobben min nå heller, men det går rundt. 

Har dog jobbet mye frivillig ellers, gjennom organisasjoner, men ikke direkte koblet til en bedrift. Så jeg er ikke en latsekk altså, jeg er bare så lei av å føle at jeg ikke har noen retning i livet mens jeg ser "alle" andre få seg jobber de trives i  😊 Har vært i jobb siden jeg var 16 (12 år nå faktisk) men føler ikke at jeg finner veien min i arbeidslivet rett og slett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Green_Harmony skrev (På 27.6.2022 den 1.06):

Har faktisk tenkt på logistikk selv også, der tenker jeg at det må finnes et behov i markedet! 🤔 Har fått en del reklame om nettstudier etter at jeg har Googla det og felles for de alle er at dem lover at man kan gå rett ut i jobb, men hvorvidt det er så enkelt hadde vært kjekt å visst før man investerte masse tid og penger ja 😅 

Jeg har tenkt, og godt mulig jeg tar helt feil 😅, at for å komme seg inn i et prosjekt vil det so oftest kreves høyere utdanning (bachelor), mens innen logistikk kan det være «lettere» å få innpass med erfaring/lavere utdanning - iallfall i mindre bedrifter. 

Noen som har synspunkter eller erfaringer?

AnonymBruker
Skrevet
Green_Harmony skrev (På 27.6.2022 den 1.06):

Alle lover jobb rett etter fagskole studier. Nå er jeg akkurat ferdig med advokatsekretær utdanning. Av 27 studenter er det ca 5 som har fått jobb foreløpig. Jeg gikk NKI kontormedarbeider og der fikk ingen jobb etter endt studie/kurs. 

Anonymkode: c2679...25a

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...