AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #1 Skrevet 26. juni 2022 Hei! Blir helt matt av å prøve å finne en løsning på denne situasjonen så søker råd her 😅 Jeg er 32 og samboeren min er 37. Jeg har etter å ha vært sykemeldt/AAP i flere runder fått innvilget omskolering av nav og fått studie som arbeidsrettet tiltak. Jeg fikk Aap i fjor sommer og har nå hatt det i et år. Det siste året har jeg gått på voksenopplæring for å forhåpentligvis ha gode nok karakterer til å komme inn på sykepleierstudie nå i høst. Jeg planlegger å studere sykepleie og ha aap frem til tredje studieår. Det som kompliserer situasjonen er at vi må ha IVF for å bli gravide, og legen vi har snakket med råder oss til å ikke vente med dette pga blant annet alder. Er det noen som har erfaring med å gå på navtiltak, være student og bli gravid? Føles ikke bra å planlegge en så kaotisk situasjon økonomisk, men så vil jeg heller ikke sette hele studieløpet på vent fordi vi ikke vet om vi vil lykkes med å bli gravide. Noen med råd? 🙏 Anonymkode: f68ee...cda
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #2 Skrevet 26. juni 2022 Har ingen råd, men tenker at det kanskje er dumt å avbryte tiltaket du har med Nav nå. Tenker også at siden du er på AAP nå, så er arbeidsevnen din satt ned med minimum 50% til ethvert arbeid. Kanskje litt underlig at du da plutselig skal klare mange ting, som svangerskap, småbarnsmor og omskolering. Uansett så er det en kjip situasjon du er i, å må kanskje velge det ene foran det andre (mtp nedsatt arbeidsevne). Anonymkode: e5629...27b 8 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #3 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det noen som har erfaring med å gå på navtiltak, være student og bli gravid? Føles ikke bra å planlegge en så kaotisk situasjon økonomisk, men så vil jeg heller ikke sette hele studieløpet på vent fordi vi ikke vet om vi vil lykkes med å bli gravide. Noen med råd? 🙏 Anonymkode: f68ee...cda Trur du skal være veldig heldig viss du kjem over nokon som er i akkurat din situasjon, for den er jammen unik! Her må du nesten bare hoppe i det, men ville uansett sjekka dette med foreldrepenger osv for dei som er på aap. Anonymkode: aab65...699
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #4 Skrevet 26. juni 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Trur du skal være veldig heldig viss du kjem over nokon som er i akkurat din situasjon, for den er jammen unik! Her må du nesten bare hoppe i det, men ville uansett sjekka dette med foreldrepenger osv for dei som er på aap. Anonymkode: aab65...699 Foreldrepenger har man krav på når man mottar AAP. Det som kan bli problematisk er om TS klarer å følge opp den avtalte aktiviteten med NAV i svangerskapet. Anonymkode: 446d7...947 2
altflyter Skrevet 26. juni 2022 #5 Skrevet 26. juni 2022 Ivf er både dyrt og krever ekstremt mye av deg både fysisk og mentalt. Så jeg lurer på: - Har dere penger til å legge ut for egenandelen for medisiner når du går på aap? (Egenandelen på bare medisinene når du går offentlig er 18 483 kr) - Har du fysisk og psykisk styrke til å gå igjennom et slikt forsøk når du går på aap og dermed åpenbart er syk? Og samtidig skal du starte på et krevende studium. Har du en plan for småbarnsperioden når du går på skolen? Hvis svaret er ja på de spørsmålene så tenker jeg at det bare er å kjøre på 😊 5
nebbete fugl Skrevet 26. juni 2022 #6 Skrevet 26. juni 2022 Her må du prioritere egen utdanning og inntekt først. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #7 Skrevet 26. juni 2022 altflyter skrev (27 minutter siden): Ivf er både dyrt og krever ekstremt mye av deg både fysisk og mentalt. Så jeg lurer på: - Har dere penger til å legge ut for egenandelen for medisiner når du går på aap? (Egenandelen på bare medisinene når du går offentlig er 18 483 kr) - Har du fysisk og psykisk styrke til å gå igjennom et slikt forsøk når du går på aap og dermed åpenbart er syk? Og samtidig skal du starte på et krevende studium. Har du en plan for småbarnsperioden når du går på skolen? Hvis svaret er ja på de spørsmålene så tenker jeg at det bare er å kjøre på 😊 Ts her! Ja, det har vi tatt med i beregningen, jeg har spart opp til dette og i tillegg jobber samboer 😊 Til dere som skriver om nedsatt arbeidsevne og sykdom. Jeg skal omskoleres - jeg måtte mas på nav lenge for å få til dette. Jeg føler meg ikke syk og er veldig ivrig på å komme i gang. Jeg hadde heller ikke valgt sykepleier som utdanning hvis jeg var i dårlig form. Grunnen til omskolering er mye mas på nav, de ville at jeg skulle søke uføretrygd pga skade som skjedde i forrige jobb (som ikke plager meg i hverdagen). takk for alle svar ☺️ Anonymkode: f68ee...cda 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #8 Skrevet 26. juni 2022 Helt ærlig, hvis du har en skade som gjør at nav anbefaler ufør, så tviler jeg sterkt på at du kommer deg gjennom sykepleieutdanningen i det hele tatt. Å klare det samtidig som ivf og evt graviditet, vel da hadde du ikke trengt aap oom du var kapabel til det. Anonymkode: 020cf...464 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #9 Skrevet 26. juni 2022 Du er syk og skal få gratis utdanning fordi du er syk samtidig som du tenker å bli gravid og ta deg av et barn???? Henger ikke på greip🤷🏼♀️🤷🏼♀️ Anonymkode: ed880...a95 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #10 Skrevet 26. juni 2022 Om du er sikker på at du takler graviditet og småbarnstid med utdanning så kjør på. Du får foreldrepenger av aap, å så lenge du er i mer enn 75% aktivitet (jobb eller utdanning) så får partner foreldrepenger. Du kan også søke foreldrestipend selv om du får foreldrepenger fra nav. Anonymkode: 944a4...8b3 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #11 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Helt ærlig, hvis du har en skade som gjør at nav anbefaler ufør, så tviler jeg sterkt på at du kommer deg gjennom sykepleieutdanningen i det hele tatt. Å klare det samtidig som ivf og evt graviditet, vel da hadde du ikke trengt aap oom du var kapabel til det. Anonymkode: 020cf...464 Nå vet du egentlig ikke hva du snakker om. Jeg har en skrue i armen og thats it. Jeg er aktiv og trener CrossFit flere dager i uka. Mange hadde sikkert likt å få en uføregrad kastet etter seg men jeg vil ikke bli ufør i en alder av 32 når jeg selv vet at det hadde vært feil. Ts Anonymkode: f68ee...cda 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #12 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nå vet du egentlig ikke hva du snakker om. Jeg har en skrue i armen og thats it. Jeg er aktiv og trener CrossFit flere dager i uka. Mange hadde sikkert likt å få en uføregrad kastet etter seg men jeg vil ikke bli ufør i en alder av 32 når jeg selv vet at det hadde vært feil. Ts Anonymkode: f68ee...cda Hvorfor i heite helvete har du aap med en skrue i armen??? Dette beviser bare at det er alt for mange som får aap og trygdeytelser som aldri skulle fått det, du kan få støtte av lånekassen som andre folk. Skam deg! Anonymkode: 020cf...464 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #13 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor i heite helvete har du aap med en skrue i armen??? Dette beviser bare at det er alt for mange som får aap og trygdeytelser som aldri skulle fått det, du kan få støtte av lånekassen som andre folk. Skam deg! Anonymkode: 020cf...464 Skam deg selv. Anonymkode: 944a4...8b3 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #14 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skam deg selv. Anonymkode: 944a4...8b3 Hvorfor det? Ikke meg som snylter på offentlige ytelser, det er ts. Anonymkode: 020cf...464 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #15 Skrevet 26. juni 2022 Jeg vil ikke være teit..bare lurer..men hvorfor er du på aap når du kan trene flere ganger i uken..og pga skrue i armen? Kan du ikke jobbe? Bruker du begge armene? Synes det virker som det er vanskelig å få aap...bare spør da mamma var skikkelig syk og det var nesten så hun ikke fikk aap...og det tok lang tid Anonymkode: 51128...440 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #16 Skrevet 26. juni 2022 Jeg lurer litt på…. Hvis du ikke kan gjøre den gamle jobben din på grunn av en dårlig arm, så er sykepleier svært ambisiøst. Er du klar over hvor fysisk tungt det er å være sykepleier? Anonymkode: f62b4...20b 7
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #17 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg lurer litt på…. Hvis du ikke kan gjøre den gamle jobben din på grunn av en dårlig arm, så er sykepleier svært ambisiøst. Er du klar over hvor fysisk tungt det er å være sykepleier? Anonymkode: f62b4...20b Hun driver med cross fit så litt fysisk stryke bør hun vel ha? Anonymkode: 51128...440 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #18 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Nå vet du egentlig ikke hva du snakker om. Jeg har en skrue i armen og thats it. Jeg er aktiv og trener CrossFit flere dager i uka. Mange hadde sikkert likt å få en uføregrad kastet etter seg men jeg vil ikke bli ufør i en alder av 32 når jeg selv vet at det hadde vært feil. Ts Anonymkode: f68ee...cda Om jeg skjønner det rett, så et aap bare en bås de har satt deg i mens du omskoleres, for å sette en merkelapp av noe slag på deg, du er ikke faktisk så sjuk? Ja, men da er det jo bare å kjøre på, en skrue i armen og crossfit høres ut som du fikser utdannelse og barn helt fint, skjønner du stresser med tanke på tid Anonymkode: 873b5...040 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #19 Skrevet 26. juni 2022 Hvilket yrke hadde du tidligere? Hvis du ikke lenger kan utføre det yrket, så er det veldig spesielt å velge sykepleier. Dette er et hardt yrke (helsefagarbeider er fysisk hardere da). Det er vanlig å velge et lettere yrke enn man gikk fra. Å det at du trener cross fit i tillegg. Virker som at du mottar AAP urettmessig. Jeg jobbet som hjelpepleier, går nå på 2 året på AAP, og skal nå starte med arbeidsutprøving. Vi snakker da om 2.3 timer pr uke. Anonymkode: e5629...27b
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #20 Skrevet 26. juni 2022 Ts her. Hvilket yrke jeg hadde før, diagnose og dialogen jeg har med min veileder spiller vel ingen rolle for spørsmålet. Nav hadde ikke innvilget meg AAP eller omskolering hvis det ikke var grunnlag for det. Og til alle dere som kaller meg en snylter, det er vel det jeg nettopp ikke er når jeg gjør alt i min makt for å ikke bli uføretrygdet og heller velger utdanning som kan hjelpe andre i voksen alder. Folk ass 🤷♀️ Anonymkode: f68ee...cda 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå