AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #21 Skrevet 26. juni 2022 Thildamor skrev (10 minutter siden): Nei, jeg er ikke redd. Men det ble litt ubehagelig i fjor sommer da vi satt på terrassen og det slo ned ikke så langt unna. Ellers så er det ikke noe morsomt å være på fjellet når det blir lyn og torden, da er det bare å slenge seg ned i en grøft. Nei best å holde seg unna fjellet når det er meldt torden. I fjor var det to som ble tatt av lynnedslag i fjellet og omkom. Anonymkode: 7d948...2c2
Gjest Handyhedmark Skrevet 26. juni 2022 #22 Skrevet 26. juni 2022 Jeg synes det er fascinerende å følge med på tordenvær, og prøver å få tatt litt bilder. Dog har jeg som alt annet uvær, respekt for naturkreftene. Strømbrudd er ikke farlig, men passer på å dra ut ledninger til sensitivt elektronisk utstyr.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #24 Skrevet 26. juni 2022 Nei, jeg er ikke redd. Har opplevd å være i et hus lynet slo ned i, og det var ikke så kult, men ble ikke mer redd etter det. Her trekker vi ut TVen og dyr elektronikk. Det er ikke krise å miste strømmen, bare upraktisk. Anonymkode: d33ef...95b
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #25 Skrevet 27. juni 2022 Fant ikke riktig forum så kan spørre her: Tordner i Oslo nå, skal man skal skru av PC'en helt eller holder det at den bare ikke er koblet mot strøm? Samme med mobil? Anonymkode: dde54...4ac
Million Skrevet 27. juni 2022 Forfatter #26 Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fant ikke riktig forum så kan spørre her: Tordner i Oslo nå, skal man skal skru av PC'en helt eller holder det at den bare ikke er koblet mot strøm? Samme med mobil? Anonymkode: dde54...4ac Du trenger bare å dra ut stikkontakten. Så lenge den ikke er koblet til strømnettet får ikke lynet gjort noen skade. Og fy flate som det tordner rett over hodet mitt her nå!!! Har vært to voldsomme tordenskrall som skremte meg nesten ut av stolen. Det smalt noe så ille høyt. Verre enn i går da jeg postet tråden 😲
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #27 Skrevet 27. juni 2022 Nei. Synes det er koselig. Anonymkode: f085a...97e
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #28 Skrevet 27. juni 2022 Bor på et sted hvor strømbrudd ikke er unormalt uansett. Å det skjer uhyre sjeldent at uværet faktisk går over oss. Stort sett går det rundt oss 😅 det var én gang vi ble ganske skeptiske da. Har aldri vært borti lignende tordenvær. Alt av elektronikk ble dratt ut. vi drar ut ladere, tv osv uansett ved torden, det er jo vanlig. Men ved denne stormen dro vi ut ALT som gikk på strøm. Å det var nok like greit. Ca 100 meter inn i skogen her ble et tre kvestet av lynet, det ser ikke ut. Å for et bråk! Å naboen mistet fryseren sin. Anonymkode: 5044e...be4 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #29 Skrevet 27. juni 2022 Million skrev (15 timer siden): Nå buldrer det fælt over bygget jeg bor i, og jeg kjenner jeg blir litt redd for strømbrudd eller at lynet skal slå ut pc-er og tv-en. Er ikke redd for brann eller noe sånt, det er jo lynavledere i bygget. Men har erfart en gang for mange år siden at kraftig tordenvær tok knekken på pc-en, selv om jeg hadde den plugget inn i et slikt overspenningsvern i stikk-kontakten. Hva med dere andre? Er det flere som er litt redde i tordenvær og lyn? Du må jo dra ut stikk kontaktene når det tordner. Det går ikke føyken fordi det slår ned i bygningen, så om det slår ned i luna leder har ikke det noe med strømmen å gjøre. Det kan slå ned i strømnettet. Og da kan pc, tv osv ta kvelden, i verste fall ta fyr. Derav også grunn til å dra ut stikk kontakter når du er på ferie feks. Anonymkode: 62f7d...89f
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #30 Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Fant ikke riktig forum så kan spørre her: Tordner i Oslo nå, skal man skal skru av PC'en helt eller holder det at den bare ikke er koblet mot strøm? Samme med mobil? Anonymkode: dde54...4ac Må ta ut stikk kontakt Anonymkode: 62f7d...89f
Daria Skrevet 27. juni 2022 #31 Skrevet 27. juni 2022 Jeg er litt engstelig i tordenvær, men det er redsel av det fullstendig irrasjonelle slaget. jeg er ikke redd for noe konkret - strømbrudd, ødeleggelser osv - jeg bare synes lyn og torden i seg selv er ekkelt. 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #32 Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Må ta ut stikk kontakt Anonymkode: 62f7d...89f Trodde man ikke trengte det lenger jeg 🙈 men trådløse duppeditter kan man bare ha i hånden? Anonymkode: e4cc4...b46
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #33 Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Trodde man ikke trengte det lenger jeg 🙈 men trådløse duppeditter kan man bare ha i hånden? Anonymkode: e4cc4...b46 Så lenge ting ikke er koblet direkte på strøm så er det ingen fare Anonymkode: 5044e...be4
Gjest Natterangler Skrevet 27. juni 2022 #34 Skrevet 27. juni 2022 Nei, synes lyn og torden er fine naturkrefter. Setter meg ofte ut for å se på det når det er skikkelig uvær. Særlig hvis det er sent og mørkt ute i tillegg 🙂
Ullvott Skrevet 27. juni 2022 #35 Skrevet 27. juni 2022 Selv om jeg er litt engstelig og har stor respekt for lyn, så synes jeg der er interessant og fasinerende samtidig. Vil bare tipse om denne siden fra Meteorologisk institutt i tilfelle noen her ikke er kjent med den fra før: https://lyn.met.no/ Der kan du følge med på hvor lynet slår ned i sanntid. Da ser du også hvordan uværet utvikler seg, hvilken retning det flytter seg osv
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #36 Skrevet 28. juni 2022 Ullvott skrev (22 timer siden): Selv om jeg er litt engstelig og har stor respekt for lyn, så synes jeg der er interessant og fasinerende samtidig. Vil bare tipse om denne siden fra Meteorologisk institutt i tilfelle noen her ikke er kjent med den fra før: https://lyn.met.no/ Der kan du følge med på hvor lynet slår ned i sanntid. Da ser du også hvordan uværet utvikler seg, hvilken retning det flytter seg osv Pleier å ha oppe denne eller https://www.lightningmaps.org/ for å følge med når det har vært meldt lyn i området. Synes dog lyn.met.no har pussige fargevalg, der prikkene først er røde så blir svakt blå rett etter lynnedslaget og så blir mørkere og mer synlig jo "eldre" de er. Skulle tro det var logisk å gjøre motsatt. Også er prikken som viser "meg" blå, så hver gang jeg gløtter på kartet tenker jeg "oi.. nei vent..." 😅 Ellers passer jeg på å laste ned underholdning til nettbrettet når det er meldt lyn, så jeg har noe å se på dersom det blir aktuelt å dra ut kontaktene. Anonymkode: 0bee3...8bf
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #37 Skrevet 28. juni 2022 Nja, redd og redd. Drar ut noen stikkontakter og sånn. Holder meg inne. Men bor nedi en 'dump' med høye bygninger rundt meg så tror ikke mitt hus er det første som blir tatt av lynet. Men vet jo aldri. Anonymkode: 0e3b1...57c
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #38 Skrevet 28. juni 2022 Nei, synes det er mer ekkelt å være ute og merker at jeg ikke liker å holde meg ute, spesielt litt åpne plasser. Inne er jeg mest bekymret for akvariumene mine, da et lynnedslag i verste fall kan ødelegge akvariebaktieriene som er nødvendig eller nødvendig utstyr. Anonymkode: a5e88...3ec
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #39 Skrevet 28. juni 2022 Er ikke redd og drar ikke ut noe med mindre det buldrer rett over oss. Huset til besteforeldrene mine ble rammet av lynnedslag og huset så ut som en krigssone etterpå, kjøkkeninredningen ramlet ned, det var svimerker overalt, stikkontakter poppet ut av veggen og innmaten i sikringsskapet hoppet ut av skapet. Det er da man ser at det hjelper lite og ingenting med små finvern i stikkontakten eller overspenningsvern i sikrgingsskapet Anonymkode: 173d2...cd1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #40 Skrevet 28. juni 2022 Setter meg ut på veranda under tak å koser meg når det lyner å tordner Men tror jeg hadde vært redd om jeg var i båt på sjøen eller på fjelltopp, har respekt for naturkrefter! Anonymkode: c8a84...4c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå