Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har vært øyeblikk jobbet i min faste heltidsjobb i et år nå. Stor trives hver eneste dag, så kommer nok til å bli værende i min jobb en god stund. Eneste litt kjedelige er at fastlønnen ikke er den beste. Ligger på ca 170 kroner timen. Privat sektor og vi følger en tariffavtale etter bransjen. Står også i kontrakten at jeg ikke vil gå opp med mindre det blir godtatt av leder. 

Jeg har utviklet meg svært mye gjennom månedene som har gått, og gjør en veldig god jobb for bedriften. Har store ansvarsområder. Lederne er også meget fornøyd med meg og kaller meg for en "topp ansatt". 

Tenker kanskje å spørre sjefen om en lønnssamtale nå fordi jeg har vært øyeblikk jobbet der i et år. Har jeg noe å tape på dette? Noen gode triks og anbefalinger for å legge frem til en mulig samtale? Kan jeg f eks bare spørre om dette: "Hei, nå har jeg jobbet her i et år, og føler jeg gjør en god jobb bla bla bla... Mulig å få til en lønnssamtale bla bla bla, osv?". Eller hvordan skal jeg gå frem helt i starten? Setter utrolig pris på svar. 

Anonymkode: 9f441...2e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Norge har man ingenting å tape på en lønnssamtale. Hvis de sier nei, så vet du at du er verdsatt platonisk, men ikke i kroner og ører. Jeg jobber ikke for applaus, så da ville jeg begynt å se etter alternative jobber. Men selv om du ikke vurderer å skifte beite, har du ingenting å tape.

Hvis du har nye ansvarsområder og slikt bør du bruke det som arugment. "Jeg har ansvar for åpning og agurker nå, det er nye ansvarsområder og jeg vil at min lønn reflekterer mine nye arbeidsområder". 

"Jeg ønsker en lønnssamtale. Kunne vi fått til noe i neste uke?". 

Fokuser på hva du bidrar til med i bedriften, hvilken verdi du tilføyer og hva du gjør som andre ikke gjør (uten å rakke ned på noen).

Sier han nei, så sier han nei. Søk ny jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...