Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en sånnen «Karen» som mener at jobber man våken nattevakt skal man være våken, jeg har forståelse for at folk kan ha hatt en tøff dag og kan trenge en powernap, men når folk sovner med alarmen når jeg stikker på do, eller sovner uten å merke det selv blir jeg irritert, og enda mere irritert når de nekter for det etterpå. Dette er tatt opp med ledelsen, men det er vanskelig å «ta noen» på sånt, for jobber de med en i ledelsen holder de seg selvfølgelig våken. Det er ikke mitt ansvar at folk gjør jobben sin…
De jeg refererer til nå er helsefagarbeidere og sykepleiere. Vi jobber 2 på 1 med en pasient med respirator og trachestomi. 
tenker dere at det er innafor? 

Anonymkode: 8baea...1e7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber våken nattevakt (ikke helse), og kan godt ta meg en lur underveis. Våkner jo hvis det faktisk dukker opp en arbeidsoppgave.

Hva kan gå galt om man sovner? Det føler jeg er det mest vesentlige for hvorvidt det er viktig å holde seg våken hele tiden eller ikke.

Anonymkode: a4201...dd9

Skrevet

Jobber innen helse, sover selvsagt ikke på nattevakt. Å sovne når en har en pasient på respirator er jo også ganske alvorlig 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med deg, synes ikke folk skal sove på nattevakt når det er meningen man skal være våken. Har jobbet som nattevakt selv, og jeg synes ikke det var greit når kolleger sov.

Anonymkode: 8b241...df7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg jobber våken nattevakt (ikke helse), og kan godt ta meg en lur underveis. Våkner jo hvis det faktisk dukker opp en arbeidsoppgave.

Hva kan gå galt om man sovner? Det føler jeg er det mest vesentlige for hvorvidt det er viktig å holde seg våken hele tiden eller ikke.

Hvis man sovner på vakt og ikke våkner av alarmer, kan mye gå galt. Det er liksom grunner til at nattevakter finnes. 

Anonymkode: 369b5...f3f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig. Jeg var innlagt på en privat helseinstutisjon med offentlig avtale en gang  og den ene nattevakten sovnet ofte på jobb (det skulle være våken nattevakt). Flere pasienter hadde det vanskelig uten at de fikk noe hjelp, nattevakten sov over de faste rundene og den ene gangen jeg gikk ut i stuen for å aktivt selv spørre om en samtale slet jeg med å vekke henne. Sånn skal det ikke være. Våken nattevakt skal være våken nattevakt. Når det i tillegg kun er en nattevakt er det ekstra ille at/om personen sover.

Anonymkode: 706a9...692

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg er en sånnen «Karen» som mener at jobber man våken nattevakt skal man være våken, jeg har forståelse for at folk kan ha hatt en tøff dag og kan trenge en powernap, men når folk sovner med alarmen når jeg stikker på do, eller sovner uten å merke det selv blir jeg irritert, og enda mere irritert når de nekter for det etterpå. Dette er tatt opp med ledelsen, men det er vanskelig å «ta noen» på sånt, for jobber de med en i ledelsen holder de seg selvfølgelig våken. Det er ikke mitt ansvar at folk gjør jobben sin…
De jeg refererer til nå er helsefagarbeidere og sykepleiere. Vi jobber 2 på 1 med en pasient med respirator og trachestomi. 
tenker dere at det er innafor? 

Tenker at det er helt innafor å ta powernap så lenge det er avtalt med de andre på jobb slik at de kan se etter pasienten. Faktisk er powernap anbefalt. 

Anonymkode: f9c14...7bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hos oss er det viktig, pasient er koblet til respirator 24/7 via kanyle i halsen (trachestomi) mye kan gå galt, slimpropp etc etc, greit å være klar i hodet om det blir nødbytte etc etc. 

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Helt enig. Jeg var innlagt på en privat helseinstutisjon med offentlig avtale en gang  og den ene nattevakten sovnet ofte på jobb (det skulle være våken nattevakt). Flere pasienter hadde det vanskelig uten at de fikk noe hjelp, nattevakten sov over de faste rundene og den ene gangen jeg gikk ut i stuen for å aktivt selv spørre om en samtale slet jeg med å vekke henne. Sånn skal det ikke være. Våken nattevakt skal være våken nattevakt. Når det i tillegg kun er en nattevakt er det ekstra ille at/om personen sover.

Anonymkode: 706a9...692

Det skal så absolutt ikke gå utover bruker/pasient! Jeg mener man ikke skal jobbe natt om det er et problem å holde seg våken, er faktisk ikke for alle. 

TS

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tenker at det er helt innafor å ta powernap så lenge det er avtalt med de andre på jobb slik at de kan se etter pasienten. Faktisk er powernap anbefalt. 

Powernap er anbefalt, og det er ok om man er av typen som er klar i det alarmen går og det er avtalt med kollega. Men skjer det noe hos oss som slimpropp, dvs pasienten får ikke luft, så har ikke vi lang tid på å fikse dette og trenger å være 2 for at det skal gå så raskt som mulig. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Powernap er anbefalt, og det er ok om man er av typen som er klar i det alarmen går og det er avtalt med kollega. Men skjer det noe hos oss som slimpropp, dvs pasienten får ikke luft, så har ikke vi lang tid på å fikse dette og trenger å være 2 for at det skal gå så raskt som mulig. 

TS

Hvor mange er dere på vakt? Jobber du på intensivavdeling?

AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt an på arbeidsplassen. Jobbet tidligere på sengepost og der var det så og si ingen som sov, mye pga at det var en travel avdeling, men det var heller ikke vanlig å sove. Nå jobber jeg på legevakt og der er det flere som tar power nap, og selv om jeg aldri gjør det selv, så bryr jeg meg ikke om at andre gjør det. På legevakten er det perioder vi ikke har pasienter, og enten ringer de først, eller så kommer de på døren og må ringe på der, så hos oss er det begrenset hvor mye uforutsett som kan skje så lenge vi ikke har pasienter. 

Anonymkode: 22ac7...d5d

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner til flere steder (innen helse) hvor nattevakter sover på jobb selv om de har våken nattevakt…

Anonymkode: babc6...ee3

AnonymBruker
Skrevet

Her må det jo sendes avviksmelding om en av vaktene sovner på vakt og IKKE våkner av alarmen på respiratoren! Tafatt er du ts!? Hadde sendt avvik på kollegaen min på et blunk! Det er faktisk liv det går på

Anonymkode: 440f4...2ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her må det jo sendes avviksmelding om en av vaktene sovner på vakt og IKKE våkner av alarmen på respiratoren! Tafatt er du ts!? Hadde sendt avvik på kollegaen min på et blunk! Det er faktisk liv det går på

Tror du ikke det er gjort? Det blir ord mot ord. Ekke sånn at jeg kan filme vedkommende mens de sover og sende dette til min ledelse. De er også frustrert og noe tafatt, for de vet ikke hvordan dette skal løses. Er en sak på hvert personalmøte.

Har du en løsning på dette? 

TS

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror du ikke det er gjort? Det blir ord mot ord. Ekke sånn at jeg kan filme vedkommende mens de sover og sende dette til min ledelse. De er også frustrert og noe tafatt, for de vet ikke hvordan dette skal løses. Er en sak på hvert personalmøte.

TS

Avviksmeldinger blir sendt videre i systemet. Om du har sendt en ordinær melding KAN den bli stoppet av ledelsen. Men om du sender en med "pasientskade" der det mulig kan skje noe med pasienten blir det loggført høyere opp i ledelsen og kopi til Verneombud, Statsforvalteren og Direktøren. Da kan det hende alvoret glir inn. Ellers så kan man jo alltids gå til pressen

AnonymBruker
Skrevet

TS

Informere høyere opp i systemet? Der jeg jobbet tidligere så var avd leder venn med flere av de som jobbet på avd. Dette gjorde at klager på leders venner ikke gikk videre, mens de som ikke var venn med leder ikke kunne gjøre noe før det ble meldt til leder, og fikk konsekvenser. 

AnonymBruker
Skrevet

Avviksmeldinger blir sendt videre i systemet. Om du har sendt en ordinær melding KAN den bli stoppet av ledelsen. Men om du sender en med "pasientskade" der det mulig kan skje noe med pasienten blir det loggført høyere opp i ledelsen og kopi til Verneombud, Statsforvalteren og Direktøren. Da kan det hende alvoret glir inn. Ellers så kan man jo alltids gå til pressen

Er du sikker på det? Jeg fikk beskjed om at avvik var håndtert av avd leder når jeg sendte elektronisk avvik. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg varslet også om sovende nattevakter. Jeg fikk kjeft av både kollega og sjef, måtte jo ikke legge meg borti sånt. Jobber ikke der lenger, for å si det sånn. 

Anonymkode: 8b241...df7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...