Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg skal forhåpenligvis begynne på grunnskolelærer utdanning til høsten. Jeg har kjøpt ny pc, men jeg ser at flere toppstudenter brukt pc, ipad, notatbøker, kalender osv. Så hva er dine beste studietips? Jeg går jo inn for toppkarakter og komme meg gjennom utdanning på normal tid. 

Og en annen ting, kan noen forklare det med pensumlister? Jeg trodde man fikk en liste men må tydeligvis gå gjennom et og et fag for å så se pensum, føles ut som det er 6 bøker pr fag, blir ikke helt klok. Er USN det er snakk om

Anonymkode: 7dee9...c89

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei

Jeg skal forhåpenligvis begynne på grunnskolelærer utdanning til høsten. Jeg har kjøpt ny pc, men jeg ser at flere toppstudenter brukt pc, ipad, notatbøker, kalender osv. Så hva er dine beste studietips? Jeg går jo inn for toppkarakter og komme meg gjennom utdanning på normal tid. 

Og en annen ting, kan noen forklare det med pensumlister? Jeg trodde man fikk en liste men må tydeligvis gå gjennom et og et fag for å så se pensum, føles ut som det er 6 bøker pr fag, blir ikke helt klok. Er USN det er snakk om

Du får pensumlister i hvert fag. Vær forsiktig med å kjøpe for mye allerede nå for mange oppdaterer ikke pensumlistene før rett før skolestart.

Mitt beste tips: les jevnt. 

Anonymkode: bd0cc...279

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skriver notater for hånd og har bare A og B, samme utdanning men annet studiested. 

Det kommer ikke an på utstyret :)

Lese jevnt er bra tips. Se på læringsutbyttene tidlig, vær forberdt før forelesninger. Gjør anbefalt etterarbeid selv om det ikke er obligatorisk. Start arbeidskrav tidlig, unngå skippertak kvelden før. Snakk med andre studenter underveis om pensum. 

Anonymkode: f53e3...827

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skulle trodd deg var meg som lagde dette innlegget i sovnen. Dytter! Hvilken studieteknikk bruker folk? Er det bra å gule viktig setninger, også lage notater av disse markeringene? Eller holder det med å lese det som er tusjet rett før eksamen? 

Anonymkode: e190e...74a

Skrevet

Studietips kommer an på hva man holder på med. Har man praksis er det lurt å sette av litt tid hver dag ELLER bruke en dag i uka på teorien. Skal man lære om teoretikere kan det være greit med et tankekart. Det er også greit om man skal få et overblikk over et stort tema.

Ellers hjelper det å pugge jevnt og trutt, evt starte studieåret med å jobbe veldig mye med skole og la det roe mer ned mot eksamen. Jeg foretrekker å bruke mye tid på skole enkelte dager og mindre andre. Da får man et slags avbrekk. Ikke bruk pc når du tar notater. Anbefaler deg å skrive for hånd. Undersøkelser viser at det sitter bedre da. Du kan heller finskrive på tablet/pc når du er ferdig med forelesningen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Majer said:

Studietips kommer an på hva man holder på med. Har man praksis er det lurt å sette av litt tid hver dag ELLER bruke en dag i uka på teorien. Skal man lære om teoretikere kan det være greit med et tankekart. Det er også greit om man skal få et overblikk over et stort tema.

Ellers hjelper det å pugge jevnt og trutt, evt starte studieåret med å jobbe veldig mye med skole og la det roe mer ned mot eksamen. Jeg foretrekker å bruke mye tid på skole enkelte dager og mindre andre. Da får man et slags avbrekk. Ikke bruk pc når du tar notater. Anbefaler deg å skrive for hånd. Undersøkelser viser at det sitter bedre da. Du kan heller finskrive på tablet/pc når du er ferdig med forelesningen.

Tar vel mye lenger tid når man skriver for hånd og ikke på pcen? Eller tar jeg fullstendig feil

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei

Er det 1-7 eller 5-10 du skal gå? Jeg starter også grunnskolelærer utdanning på usn til høsten. Ser dem har allerede oppdatert pensumlisten for høst 22 

Anonymkode: 55e20...c6e

AnonymBruker
Skrevet

A-student her. Jeg leser alt pensum, pugger ikke i den fasen. Etter forelesninger har jeg notater, og vet hvilke kapittel og tema jeg må kunne. Leser mye på notatene mine. De blur viktigere enn bøkene før eksamen. Jeg noterer på ark, bruker mye "sol" (Noterer stikkord som er relevant for tema) Dette henger jeg opp på veggen. Jeg har notatlapper overalt. På speil, på bad, i stue, på soverom. Jeg er med i kollokvier, prøv å få med deg studenter som er faglig sterke og som er gode på å reflektere. (I alle fall hjalp det meg i mitt studie) 

I ettertid ser jeg at jeg ikke hadde behøvd så gode karakterer. Hadde tatt livet litt mer med ro, og ikke stresset så sinnsykt for å få så gode karakterer. 

Lykke til 😊

Anonymkode: 3d98f...5fc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er det 1-7 eller 5-10 du skal gå? Jeg starter også grunnskolelærer utdanning på usn til høsten. Ser dem har allerede oppdatert pensumlisten for høst 22 

Anonymkode: 55e20...c6e

1-7 Vestfold 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tar vel mye lenger tid når man skriver for hånd og ikke på pcen? Eller tar jeg fullstendig feil

Det tar lenger tid, men du lærer det ofte bedre og kan bruke mindre tid på pugging senere:)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Husk at du ikke skal transkribere. Stikkord er nok for notater, få med deg teorier og teoretikere. Utfyllende stoff finner du i bøkene. Les og forbered deg før forelesning så blir det lettere å få oversikt og skrive gode notater. 

Anonymkode: fbdb7...9b4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en tidligere «toppstudent» som nå underviser på et universitet. 
For det første, helt enig med den over her som skrev at det ikke er utstyret det kommer an på. 
Du må finne ut hva som fungerer for DEG. Hjerner er så ulike. Men det som fungerer for mange, er:

- Jobb jevnt gjennom semesteret 

- Få med deg så mye undervisning som mulig, og fokuser på det foreleser legger vekt på. Vi vektlegger jo det vi mener er viktig (åpenbart), og det er gjerne det vi spør om på eksamen. 
- Fokuser på forståelse, ikke smådetaljer 

- Lær deg akademisk skriving og å føre referanser riktig. Og hvis det er en spesiell type innlevering med et visst format dere skal skrive (varierer mellom studier), lær deg dette. Husk at en oppgave ikke blir bedre av å skrive et tungt og vanskelig språk. Også akademisk skriving handler  til syvende og sist om å fortelle en historie. Den har en begynnelse, en midtdel, og en avslutning. Husk å sette punktum. 
Og til slutt - slapp av. Ikke legg så mye press på deg selv. Fallhøyden blir så stor når man må være en «toppstudent». Det er ikke verdens ende med en C, eller en E, for den del. Det ordner seg!

Anonymkode: 48a70...05f

AnonymBruker
Skrevet

A-student her!

Mitt beste tips er først og fremst å finne ut hvilken studieteknikk som fungerer for deg. Ingen er like, vi lærer forskjellig og prosesserer kunnskap forskjellig. Bruk de første ukene/mnd av studietiden på å prøve deg litt frem, og forsøk å legge merke til hva som fungerer best for deg.

Tips nummer to er oversikt. Lag deg et system for hver termin og hvert emne, hvilket pensum du skal gjennom den perioden, og hva læringsmålene i fagplanen er. Ha kontroll på forelesninger/samlinger og timeplan, og møt opp på alt selv om det ikke er obligatorisk. Heltidsstudie bør være lik fulltidsjobb, og det du fokuserer på i hverdagen. Du får også mye gratis læringsutbytte av å være til stede på alle forelesninger, øvd deg på å ta ordet i klassen, øvd deg på gruppediskusjoner og fremlegg. Dette er verdifull kunnskap og erfaring for alle oss som har utdannet oss til yrker der vi jobber med mennesker. 

Notater. Elsket eller hatet, alt etter som. Så lenge du ikke har dysleksi eller annen grunn til å skrive digitalt er det sterkt anbefalt og undervurdert å skrive notater for hånd. Å kople sammen flere sanser på denne måten (audiovisuelt og taktilt/fysisk/muskelminne) øker sjansen for at du husker bedre 😉 Prøv deg litt frem, øv deg på et notatsystem som du synes er effektivt både i forelesninger og når du leser pensum. Prøv deg også på tankekart, de har vært min redning før både eksamener og under oppgaveskriving! Det er en fin måte å sortere kunnskap på, og kan gjøre det lettere for deg å sile ut unødvendige tema eller skaffe oversikt over et emne uten å se i notatene dine.

Lær deg akademisk skriving kjapt. Universitetet du skal studere ved har helt sikkert gjennomganger/skrivekurs før oppstart, og en guide på sine nettsider eller bibliotekets nettsider. Det aller viktigste å finne ut av først er referansehåndtering/kildehåndtering! Noen universitet tilbyr også studentmentor - en student som bidra med veiledning eller hjelpe deg å lese gjennom oppgaver før levering. 

Kollokviegruppe er også svært undervurdert, spesielt i en slik utdanning som ts skal ta. Ingen kan lese seg frem til å bli en god menneskearbeider, man trenger å drøfte og reflektere sammen med andre. I ei god kollokviegruppe vil du også finne nødvendig støtte når du føler deg sliten og lei, og du har noen å ventilere til om studentsituasjonen ved behov.

Nei, du trenger ikke fancy utstyr ☺️ En grei PC/Mac til å skrive med og gode notatbøker holder i massevis! Det aller viktigste er jobben du selv legger i studiet fremover, det er avgjørende for hva utfallet blir. Gi deg selv rom til å prøve og feile, det er ikke verdens undergang å få en lav karakter eller stryk (jeg var innom hele karakterskalaen fra F-A i mitt bachelorforløp, av forskjellige årsaker). Det er stor forskjell på å få en lav karakter på eksamen fordi livet herjet med deg samtidig og du hadde mer enn nok med å følge forelesningene, eller å få lave karakterer fordi du ikke prioriterer studiet. Så lenge du kan svare på og reflektere rundt hovedlinjene i fagplanen din, og har en kontinuerlig grunnleggende forståelse av faget du studerer, så er det godt nok. Alle snubler litt i en muntlig eksamen, alle har misforstått en oppgavetekst i en skriftlig eksamen - ingen har gått til grunne fordet. Det er også viktig å ha tenkt litt gjennom hvorfor du har valgt akkurat dette studiet. Hva motivasjonen er til å gjennomføre. Hvis du har noen tanker om det er du mest sannsynlig også motivert til å stå løpet ut. Heltidsstudier er ikke for pyser, så det kan være greit med noen påminnere om hvorfor du gjør det underveis ☺️

Anonymkode: 053d1...047

AnonymBruker
Skrevet

Angående praksis så gir jeg deg tipset jeg selv fikk fra min første praksisveileder - skaff deg en egen liten notatbok som du har i nærheten underveis i praksisen. Bruk den flittig for å tømme hodet for inntrykk, refleksjoner, spørsmål, idèer og situasjoner. Du trenger ikke nødvendigvis å notere daglig i den, men bruk den som en dagbok for å huske hvordan praksisoppholdet var i ettertid. Det skjer mye læring og bearbeiding når man lar seg selv tømme hodet på denne måten, og det kan være det krever litt øving først før du klarer å la pennen skrive fritt. Men jeg og andre medstudenter i samme gruppe opplevde at denne dagboken ble uvurderlig i etterpraksisarbeidet - der andre studenter sleit med å huske hva de hadde gjennomgått kunne vi bla opp i praksisdagboka vår og bruke den som oppslagsverk. Veldig høvelig, også i forbindelse med praksisoppgavene og senere bacheloroppgaven!

Anonymkode: 053d1...047

AnonymBruker
Skrevet

Min anbefaling er å jobbe litt med språk og trene på å skrive gjennom sommerferien. Hører ofte fra nye studenter (særlig de som er voksne eller har tatt noen friår etter VGS) at de helt har glemt hvordan de skal skrive, og så ender de opp med å bruke masse tid på å venne seg til å skrive og jobbe med språket. Tenker at det er en unødvendig ekstrabelastning i starten av et studie, der alt er nytt og stressende fra før. Så anbefaler å bruke litt tid i sommer på å lese sakprosa og merke seg språkbruken, og gjerne skrive litt selv slik at man får litt trening i å bruke språket godt. 

Anonymkode: 49ffe...4e8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forholdt meg til skolen som om det var en jobb. Opp kl 6.30, på plass 7.30, forelesninger eller lesesal frem til 15.00, mandag-fredag. 

Jeg startet hvert fag med å lese eksamensoppgaver fra de siste ti årene. Da vet man hva fokus i faget er. 

Droppet mengdene godteri og brus som enkelte holdt på med på eksamen, slikt tuller med konsentrasjonen. 

Jeg tok alltid fri dagen før eksamen, så bare raskt over notatene en times tid på morgenen. 

Det er nevnt flere ganger, men man husker på ulike måter. Min metode var gode notatbøker, og penner i ulike farger. Jeg noterte, markerte, trakk linjer.. 

Anonymkode: 773a1...f6f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen anbefalinger på bøker eller annen fagstoff om akademiske tekster osv som jeg kan bruke sommeren på? 

AnonymBruker
Skrevet
On 6/27/2022 at 7:13 AM, AnonymBruker said:

Noen anbefalinger på bøker eller annen fagstoff om akademiske tekster osv som jeg kan bruke sommeren på? 

Beste anbefalingen er ta deg fri! Det gagner deg å være uthvilt før studiestart. Jeg tok alltid fri når jeg hadde fri, helgen var hellig. Kom ut av studiet med A'er og B'er.

Alle lærer på forskjellig måte. Jeg kunne skrive notater bare for at noe skulle sette seg, men det som fungerte best for meg var å jobbe med stoffet. Diskutere, reflektere, være interessert.

Visse ting må uansett pugges, da får man som oftest en oversikt over spørsmål eller tidligere eksamener man kan jobbe med og pugge på ;) 

Sist men ikke minst, møt opp på forelesninger. Du forlater ikke alltid salen med en haug notater, men du har vært aktivt til stede og fått et grunnlag for å forstå temaet. 

Anonymkode: 32a3b...af7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...