AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #1 Skrevet 26. juni 2022 Hva tenker dere om folk som syns at man må gifte seg for å kunne bli tatt som seriøst par? Personlig er jeg lei av slike fordommer. Fra venner med religiøse eller annen kulturell bakgrunn, syns slike meninger er så utrolig gammeldags. Jeg er samboer og ser ingen grunn til å bli gift, bare på grunn av papiret eller tradisjon, jeg tror heller ikke på at jeg havner i helvete fordi jeg ikke gjennomgikk en seremoni. Anonymkode: 52b8c...109 4
Gjest Athena Catalina Skrevet 26. juni 2022 #2 Skrevet 26. juni 2022 Ingen som bryr seg, vi lever i 2022. Ikke i 1952.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #3 Skrevet 26. juni 2022 3 minutter siden, Athena Catalina said: Ingen som bryr seg, vi lever i 2022. Ikke i 1952. Tja. Anser alltid gifte som mer etablert enn samboende. Anonymkode: 10686...d01 22
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #4 Skrevet 26. juni 2022 Bryr meg ikke om om folk gifter seg eller ikke, men skjønner ikke at barnløse folk gidder å flytte sammen med en mann eller dame som har barn fra før. Ingen selvrespekt der tydeligvis. Anonymkode: 96112...b1e 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #5 Skrevet 26. juni 2022 Fullstendig likegyldig til andres samlivsstatus. Anonymkode: 86cb1...300 5 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #6 Skrevet 26. juni 2022 Ekteskap er mer enn seremonien, det følger også med en forpliktelse til å dele det man opparbeider i ekteskapet. Slik at kvinner som er hjemme med barn i lengre tid ikke havner like mye i kvinnefella som samboere. Og det gir rett til å sitte i uskiftet bo. Det er ingen grunn til å lage stor seremoni hvis dere ikke ønsker det. Anonymkode: b76e1...5d8 10
Fabienne Skrevet 26. juni 2022 #7 Skrevet 26. juni 2022 Jeg tror ikke jeg har opplevd fordommer mot samboere. Er det vanlig? 8
skreppamedleppa Skrevet 26. juni 2022 #8 Skrevet 26. juni 2022 I dag finnes det så mange forskjellige måter å leve livet sitt på at dette "mor, far og barn som har vært gift i 170 år og omtrent være syvende far i hornet før de kan kalles etablert og seriøst" er så ufattelig utdatert at det grenser på klovneri.. Folk lever på mangen måter, det finnes ikke et fasitsvar for alle mennesker! De fleste finner sin passform og det er selvsagt like seriøst og forpliktende å være samboer som gift. Om en er i et forpliktende og seriøst forhold er det de to i forholdet som avgjør ikke noe annet. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #9 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tja. Anser alltid gifte som mer etablert enn samboende. Anonymkode: 10686...d01 Fordi du bor i ei lita bygd i utkant-Norge hvor tiden har stått still og ingen kunne tru at nokon kunne bu? Anonymkode: a1bb6...042 10 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #10 Skrevet 26. juni 2022 Rent juridisk er det mere forpliktelser knyttet til ekteskap. Ifølge all statistikk så går samboere oftere igjennom samlivsbrudd enn gifte. Derfor vil man lett anse gifte som mere stabile par. Anonymkode: bcb0e...7e7 12 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #11 Skrevet 26. juni 2022 Er vel bare noen konservative tullinger som mener det i dag vel? Verden går stadig frem over (for de fleste) Anonymkode: f3e97...e2c 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #12 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Rent juridisk er det mere forpliktelser knyttet til ekteskap. Ifølge all statistikk så går samboere oftere igjennom samlivsbrudd enn gifte. Derfor vil man lett anse gifte som mere stabile par. Anonymkode: bcb0e...7e7 Halvparten av alle ekteskap går i oppløsning. Og dette er folk som har lovet hverandre foran vitner å elske og ære hverandre til døden skiller. Anonymkode: c3a0e...807 8
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #13 Skrevet 26. juni 2022 26 minutter siden, AnonymBruker said: Rent juridisk er det mere forpliktelser knyttet til ekteskap. Ifølge all statistikk så går samboere oftere igjennom samlivsbrudd enn gifte. Derfor vil man lett anse gifte som mere stabile par. Anonymkode: bcb0e...7e7 Skulle til å si det samme. Merkelig hvordan folk glemmer at ekteskap i bunn og grunn er en juridisk kontrakt. En god samboeravtale og testament kan selvfølgelig veie opp for noen deler av det, men man skal jobbe hardt for å få til at en slik kontrakt gjenspeiler alle punkter i loven som omhandler ektepar/ekteskap. Anonymkode: 9ce25...ca1 5 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #14 Skrevet 26. juni 2022 Jeg skammer meg litt over dette, men jeg er en av disse som ser litt ned på folk som "bare" er samboere, spesielt når de har barn. Det er litt mer styr å bryte opp et ekteskap og det synes jeg må til hvis man har barn. Du kan jo ordne det med kontrakter osv, men da er det vel like greit å bare gifte seg? Trenger ikke si det til noen engang, bare stikk på rådhuset. Men, jeg har aldri sagt dette til noen, og har ikke tenkt til å gjøre det. Jeg innser at jeg er gammeldags, og at samboer holder lenge. Jeg er tidlig i 30-årene, på ingen måte religiøs, vokst opp i stor by. Foreldrene mine var ikke gift, så jeg er ikke vant til det hjemmefra engang. Anonymkode: bc9bc...7aa 5 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #15 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skammer meg litt over dette, men jeg er en av disse som ser litt ned på folk som "bare" er samboere, spesielt når de har barn. Det er litt mer styr å bryte opp et ekteskap og det synes jeg må til hvis man har barn. Du kan jo ordne det med kontrakter osv, men da er det vel like greit å bare gifte seg? Trenger ikke si det til noen engang, bare stikk på rådhuset. Men, jeg har aldri sagt dette til noen, og har ikke tenkt til å gjøre det. Jeg innser at jeg er gammeldags, og at samboer holder lenge. Jeg er tidlig i 30-årene, på ingen måte religiøs, vokst opp i stor by. Foreldrene mine var ikke gift, så jeg er ikke vant til det hjemmefra engang. Anonymkode: bc9bc...7aa Har du barn? Skal love deg at det er like vanskelig å bryte med en samboer som med en ektefelle når man har barn. For barna og de voksne er det like vondt uansett. Og huset må selges uansett. Anonymkode: c3a0e...807 7
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #16 Skrevet 26. juni 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har du barn? Skal love deg at det er like vanskelig å bryte med en samboer som med en ektefelle når man har barn. For barna og de voksne er det like vondt uansett. Og huset må selges uansett. Anonymkode: c3a0e...807 Ja. Har barn og er gift. Har ikke vært gjennom skilsmisse, men mine samboende foreldre slo opp. Men, så vidt jeg har skjønt, ved skilsmisse må man vel gjennom et år med separasjon, samt mekling dersom man har barn? Stilles det tilsvarende krav til brudd ved samboerskap? Anonymkode: bc9bc...7aa 8
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #17 Skrevet 26. juni 2022 Athena Catalina skrev (1 time siden): Ingen som bryr seg, vi lever i 2022. Ikke i 1952. Jep, det finnes folk som gjør, dessverre. Man skulle ikke tro det. Anonymkode: 52b8c...109
TLR Skrevet 26. juni 2022 #18 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva tenker dere om folk som syns at man må gifte seg for å kunne bli tatt som seriøst par? Personlig er jeg lei av slike fordommer. Fra venner med religiøse eller annen kulturell bakgrunn, syns slike meninger er så utrolig gammeldags. Jeg er samboer og ser ingen grunn til å bli gift, bare på grunn av papiret eller tradisjon, jeg tror heller ikke på at jeg havner i helvete fordi jeg ikke gjennomgikk en seremoni. Anonymkode: 52b8c...109 Mitt råd og erfaring. Ikke gift deg før du er sikker og les ekteskapsloven nøye i tilfelle skilsmisse. Sier ikke at du blir skilt men vær obs. Helt greit å være samboer
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #19 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg skammer meg litt over dette, men jeg er en av disse som ser litt ned på folk som "bare" er samboere, spesielt når de har barn. Det er litt mer styr å bryte opp et ekteskap og det synes jeg må til hvis man har barn. Du kan jo ordne det med kontrakter osv, men da er det vel like greit å bare gifte seg? Trenger ikke si det til noen engang, bare stikk på rådhuset. Men, jeg har aldri sagt dette til noen, og har ikke tenkt til å gjøre det. Jeg innser at jeg er gammeldags, og at samboer holder lenge. Jeg er tidlig i 30-årene, på ingen måte religiøs, vokst opp i stor by. Foreldrene mine var ikke gift, så jeg er ikke vant til det hjemmefra engang. Anonymkode: bc9bc...7aa Jeg har skilt meg, syns det ikke var noe styr jeg .. Anonymkode: 52b8c...109 1
Topsi Skrevet 26. juni 2022 #20 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bryr meg ikke om om folk gifter seg eller ikke, men skjønner ikke at barnløse folk gidder å flytte sammen med en mann eller dame som har barn fra før. Ingen selvrespekt der tydeligvis. Anonymkode: 96112...b1e Så hvis noen blir sammen med/samboer med en aleneforeldre har de null selvrespekt? Det var jo en merkelig holdning 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå