AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #1 Skrevet 26. juni 2022 Hei, en av de største problemene verden står ovenfor, er klimagass-utslipp. Omtrent en tredjedel av disse er relatert til maten vi spiser, hvorav spesielt kjøtt fra drøvtyggere er en av de aller, aller største bidragsyterne til klimagassutslipp: https://www.unido.org/stories/new-research-shows-food-system-responsible-third-global-anthropogenic-emissions Ergo er det rasjonelt å kun spise vegansk mat ut fra miljøhensyn. Men Jeg hører ofte veganere argumentere med at vegansk mat er sunn, smaker godt og at vi må bli veganere fordi det er umoralsk å drepe dyr for å spise dem. Nå har jeg ennå ikke spist vegansk mat som jeg liker, selv om jeg har prøvd mange ganger. Unntaket er øl og vin. Jeg elsker blodige biffer, nakkekoteletter, lammecarre, skinke, reker, blåskjell, ost, egg og melk. Jeg har heller ingen problemer med at maten jeg spiser er drept, eller å drepe den selv for den saks skyld. Slik fungerer naturen. Jeg setter også spørsmålstegn ved om vegansk mat virkelig er sunn, dvs. jeg er redd for å ikke få i meg alle næringsstoffene jeg trenger kun ved å spise vegansk, med mindre jeg legger inn en veldig høy innsats for å sørge for dette. Med andre ord føler jeg at det vil koste meg en god del personlig å gå over til å bli veganer. Ikke at det er noen krise å ofre noe personlig for å hjelpe miljøet, men jeg er redd for at det i praksis kan bli en showstopper for meg. Så over til spørsmålet mitt: Er det noen veganere her som synes animalske produkter egentlig smaker best? Eller er det slik at de fleste veganere rett og slett spiser vegansk mat fordi det er det de liker best, og at det ergo ikke er noe stort offer å ikke spise animalske produkter? Anonymkode: 481e0...638 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #2 Skrevet 26. juni 2022 Nei, vi spiser bare vond mat vi ikke liker...Neida, bare tulla. Bare vegetarianer da, men skjønner ikke at noen spiser gris (det stinker, smaker py og kommer i tillegg fra noen med tanker og følelser på nivå med en toåring) eller kjøtt fra storfe (smaker og lukter rart + skaper lidelse for levende vesener). Masse, masse godt, sunt, billig og miljøvennlig på vegetarfronten Anonymkode: ac470...937 8
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #3 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, vi spiser bare vond mat vi ikke liker...Neida, bare tulla. Bare vegetarianer da, men skjønner ikke at noen spiser gris (det stinker, smaker py og kommer i tillegg fra noen med tanker og følelser på nivå med en toåring) eller kjøtt fra storfe (smaker og lukter rart + skaper lidelse for levende vesener). Masse, masse godt, sunt, billig og miljøvennlig på vegetarfronten Anonymkode: ac470...937 Du svarer jo ikke ordentlig på det TS spør om. Anonymkode: 367e4...80b 21 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #4 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hei, en av de største problemene verden står ovenfor, er klimagass-utslipp. Omtrent en tredjedel av disse er relatert til maten vi spiser, hvorav spesielt kjøtt fra drøvtyggere er en av de aller, aller største bidragsyterne til klimagassutslipp: https://www.unido.org/stories/new-research-shows-food-system-responsible-third-global-anthropogenic-emissions Ergo er det rasjonelt å kun spise vegansk mat ut fra miljøhensyn. Men Jeg hører ofte veganere argumentere med at vegansk mat er sunn, smaker godt og at vi må bli veganere fordi det er umoralsk å drepe dyr for å spise dem. Nå har jeg ennå ikke spist vegansk mat som jeg liker, selv om jeg har prøvd mange ganger. Unntaket er øl og vin. Jeg elsker blodige biffer, nakkekoteletter, lammecarre, skinke, reker, blåskjell, ost, egg og melk. Jeg har heller ingen problemer med at maten jeg spiser er drept, eller å drepe den selv for den saks skyld. Slik fungerer naturen. Jeg setter også spørsmålstegn ved om vegansk mat virkelig er sunn, dvs. jeg er redd for å ikke få i meg alle næringsstoffene jeg trenger kun ved å spise vegansk, med mindre jeg legger inn en veldig høy innsats for å sørge for dette. Med andre ord føler jeg at det vil koste meg en god del personlig å gå over til å bli veganer. Ikke at det er noen krise å ofre noe personlig for å hjelpe miljøet, men jeg er redd for at det i praksis kan bli en showstopper for meg. Så over til spørsmålet mitt: Er det noen veganere her som synes animalske produkter egentlig smaker best? Eller er det slik at de fleste veganere rett og slett spiser vegansk mat fordi det er det de liker best, og at det ergo ikke er noe stort offer å ikke spise animalske produkter? Anonymkode: 481e0...638 Nei jeg liker ikke maten jeg spiser… Men med det sagt så er det jo bare fire matgrupper jeg kuttet ut:fisk/kjøtt/egg/meieriprodukter.Og du spiser også masse vegansk mat i hverdagen. Det er jo ikke sånn at vegansk mat er noe spesielt Anonymkode: 2931d...89c 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #5 Skrevet 26. juni 2022 Jeg elsker salat, grønnsaker, Frukt, Ris osv. Det eneste jeg har savnet er ost. Anonymkode: c6469...10d 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #6 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du svarer jo ikke ordentlig på det TS spør om. Anonymkode: 367e4...80b Det er jo veldig vanskelig å ta Ts seriøst hen sier at hen aldri har smakt noe vegansk mat som hen liker. Jeg mener hva er frukt/grønnsaker/ris/pasta/linser/ belgfrukter/brød/gryn/korn/nøtter osv osv Anonymkode: 2931d...89c 10 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #7 Skrevet 26. juni 2022 Mitt største problem med vegansk mat er at mange av substitutt-produktene (soyabasert spesielt) er så ekstremt prosessert mat, at det overhodet ikke er godt for kroppen, særlig ikke hormonene våre/mine. I tillegg er det mye av slike produkter som er produsert laaangt vekk og skal dyrkes, pakkes og fraktes over hele planeten. Når det i tillegg ikke smaker godt, så utgår det fort. Det er det selvfølgelig mye kjøtt og fisk som gjøres også, men derfor spiser jeg heller alt jeg kommer over som er kortreist, hjemmegrodd (kjøkkenhage), frittgående, økologisk og fra lokale bønder som prioriterer dyrevelferd. Aller helst vil jeg ha dyr selv og spise egg fra høner hjemme, geitemelk fra geiter som rydder hagen/tomta osv. Det går an å spise like miljøvennlig som veganere uten å være veganer. Men jeg har forståelse for at det er en uting å drepe dyr for mat altså. Anonymkode: 17df9...a98 16 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #8 Skrevet 26. juni 2022 Jeg er hverken Veganer eller vegetarianer. Men spiser og vegansk, og er da en god del vegansk som er godt. Jeg er glad i gryter med mye smak, linser/bønner, grønnsaker, sopp, potet eller ris. Har prøvd en gang å bli Veganer, men da savnet jeg ost veldig. Og favoritt maten min er sushi. Men svin og okse spiser jeg ekstremt sjelden, synes ikke det er spesielt godt. Jeg spiser mest fisk, vegetar eller vegansk. Anonymkode: 1a0ed...d6f 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #9 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hei, en av de største problemene verden står ovenfor, er klimagass-utslipp. Omtrent en tredjedel av disse er relatert til maten vi spiser, hvorav spesielt kjøtt fra drøvtyggere er en av de aller, aller største bidragsyterne til klimagassutslipp: https://www.unido.org/stories/new-research-shows-food-system-responsible-third-global-anthropogenic-emissions Ergo er det rasjonelt å kun spise vegansk mat ut fra miljøhensyn. Anonymkode: 481e0...638 Du har forstått om klimagassutslipp, men det er ikke så rart. Vi blir jo løyet til av veganerne. Åkerdrift er mye større bidragsyter enn husdyr. Og da snakker man om konvensjonell drift med kraftfôr. Kraftfôr er ikke bare dårlig det heller. 86% av kraftfôret er mat mennesket ikke KAN spise og de siste 14% er mat vi ikke VIL spise (hovedsaklig korn som har for lite gluten og derfor for dårlige bakeegenskaper). Og faktisk er rotasjonsbeite bevist å binde mer karbon enn driften slipper ut. Kjøtt fra slike gårder BINDER ca like mye drivhusgasser som imitasjonskjøtt slipper ut - kg for kg vare. Allan Savory har drevet med rotasjonsbeite i flere tiår og har fått ørkenområder fruktbare igjen: Føler også for å dele noen fine infografer: Anonymkode: 40dbe...cb1 4 2 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #10 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du har forstått om klimagassutslipp, men det er ikke så rart. Vi blir jo løyet til av veganerne. Åkerdrift er mye større bidragsyter enn husdyr. Og da snakker man om konvensjonell drift med kraftfôr. Kraftfôr er ikke bare dårlig det heller. 86% av kraftfôret er mat mennesket ikke KAN spise og de siste 14% er mat vi ikke VIL spise (hovedsaklig korn som har for lite gluten og derfor for dårlige bakeegenskaper). Og faktisk er rotasjonsbeite bevist å binde mer karbon enn driften slipper ut. Kjøtt fra slike gårder BINDER ca like mye drivhusgasser som imitasjonskjøtt slipper ut - kg for kg vare. Allan Savory har drevet med rotasjonsbeite i flere tiår og har fått ørkenområder fruktbare igjen: Føler også for å dele noen fine infografer: Anonymkode: 40dbe...cb1 Prøv å kom med upartiske kilder er du snill. Cherrypicking er en uting Anonymkode: 2931d...89c 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #11 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Mitt største problem med vegansk mat er at mange av substitutt-produktene (soyabasert spesielt) er så ekstremt prosessert mat, at det overhodet ikke er godt for kroppen, særlig ikke hormonene våre/mine. I tillegg er det mye av slike produkter som er produsert laaangt vekk og skal dyrkes, pakkes og fraktes over hele planeten. Når det i tillegg ikke smaker godt, så utgår det fort. Det er det selvfølgelig mye kjøtt og fisk som gjøres også, men derfor spiser jeg heller alt jeg kommer over som er kortreist, hjemmegrodd (kjøkkenhage), frittgående, økologisk og fra lokale bønder som prioriterer dyrevelferd. Aller helst vil jeg ha dyr selv og spise egg fra høner hjemme, geitemelk fra geiter som rydder hagen/tomta osv. Det går an å spise like miljøvennlig som veganere uten å være veganer. Men jeg har forståelse for at det er en uting å drepe dyr for mat altså. Anonymkode: 17df9...a98 Tror fortsatt folk på myten om soya og hormoner…? Og nei det går ikke an å spise like miljøvennlig som ikke veganer da dyreindustrien uansett hvor kortreist den er har større skade på miljøet Anonymkode: 2931d...89c 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #12 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Prøv å kom med upartiske kilder er du snill. Cherrypicking er en uting Anonymkode: 2931d...89c Hva er partisk med disse kildene mener du? Savory foundation (som har bevist dette i praksis gjennom flere tiår at det funker) https://www.epa.gov/ghgemissions/sources-greenhouse-gas-emissions#agriculture (United States Environmental Protection Agency - altså statlig) http://www.fao.org/3/o-i3437e.pdf (Food and Agriculture Organization of the United Nations - altså FN) https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/02/SYR_AR5_FINAL_full.pdf (The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) is the United Nations body for assessing the science related to climate change. - altså fra FN) Anonymkode: 40dbe...cb1 7 2 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #13 Skrevet 26. juni 2022 Vegansk mat er utrolig godt (bortsett fra ost etter min mening). Det spørs helt hvilken oppskrifter du lager, finner man en god kokebok så er det supergodt! Anonymkode: 4dd5a...faf 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #14 Skrevet 26. juni 2022 Du spiser aldri vegansk mat? Aldri et eple, ikke en saftis, aldri nøtter, aldri tørr pasta? Ikke oreos? AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vegansk mat er utrolig godt (bortsett fra ost etter min mening). Det spørs helt hvilken oppskrifter du lager, finner man en god kokebok så er det supergodt! Anonymkode: 4dd5a...faf ENIG! Osten er jævlig, utenom når du lager selv. Da er det ok. Vegansk mat er sinnsykt godt. Er ikke veganer selv, men føler meg alltid mye bedre når middagen er vegansk. Føler meg sunn og sterk. Anonymkode: 96251...4a5 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #15 Skrevet 26. juni 2022 Er ikke veganer, men aldri vært noe særlig glad i kjøtt, ost, melk og egg. Liker best frukt, nøtter, grønnsaker, bær osv. Anonymkode: b081a...8f2 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #16 Skrevet 26. juni 2022 Jeg er altetende og spiser jevnlig veganske middager. Ikke fordi jeg tenker "i dag skal jeg ha vegansk middag", men fordi jeg lager det jeg har lyst på og som smaker godt og som på hverdagene også er forholdsvis raskt å lage. Det dreier seg da gjerne om pastaretter med grønnsaker, asiatisk-inspirerte gryter/curryer/supper og grønnsakssupper. Jeg bruker en del linser og kikerter i disse middagene, og bruker ofte ulike typer bønner i tex-mex/meksikanse retter. Så spiser jeg gjerne fiskeretter flere dager i uken, og også middager med kjøtt. Jeg er som sagt ikke veganer og heller ikke vegetarianer, og spiser det jeg liker og har lyst på, og det er ofte mat med mye grønnsaker. Anonymkode: da1c9...ad7 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #17 Skrevet 26. juni 2022 Du fokuserer kanskje litt mye på kjøtterstatninger, tenker jeg. Er ikke veganer (eller vegetarianer), og har ingen skrupler med å spise døde dyr, men inntar likevel lite av det. Spiser mye grønnsaker. Rett og slett fordi det er godt. Er veldig glad i salater og stekte grønnsaker, og kan fint lage hele måltider av det. Har aldri noe mål om at maten skal eller ikke skal være vegansk, det bare skjer. Jeg tenker at de fleste helt fint kan redusere forbruket sitt av animalske produkter, uten at man må bli veganer av den grunn. Og uten at man bare kan spise "kjip mat". Ville fokusert mer på mat som er vegansk i utgangspunktet, heller enn å se deg blind på "erstatningsprodukter" for det kjøttet du egentlig vil spise. Man kan fint lage vegansk mat uten å servere liksomkjøtt. Anonymkode: c5cde...89e 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #18 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er jo veldig vanskelig å ta Ts seriøst hen sier at hen aldri har smakt noe vegansk mat som hen liker. Jeg mener hva er frukt/grønnsaker/ris/pasta/linser/ belgfrukter/brød/gryn/korn/nøtter osv osv Anonymkode: 2931d...89c Ja jeg glemte å nevne at jeg liker peanøtter, banan og noen andre frukter og nøtter, men ikke tilstrekkelig mange typer til at jeg bygge opp et ordentlig kosthold rundt det. Jeg spiser selvfølgelig mye annen vegansk mat i tillegg til alt det animalske, men det er mest fordi jeg vet kroppen min trenger det, ikke fordi jeg finner noen spesiell glede i det. Anonymkode: 481e0...638 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #19 Skrevet 26. juni 2022 Jeg er ikke veganer, men spiser ekstremt lite kjøtt. Synes ikke det er noe særlig godt 😅 jeg ELSKER fisk og spiser det en del, ellers lever jeg mye på grønnsaker, linser, korn, belgfrukter, frukt osv. I dag spiste jeg pastasalat til middag, feks. Ingen kjøtt siden jeg ikke er så glad i det. Sist jeg spiste kjøtt var på en konferanse for 1,5 uke siden. Potetene var definitivt best! Anonymkode: d3d3d...c30 2
missbluebird Skrevet 26. juni 2022 #20 Skrevet 26. juni 2022 Om spørsmålet er om mat og hva man liker, så bør klima holdes utenfor. Det er ekstremt mye løgn fra alle parter rundt klima og hver side har sin agenda. På 80-tallet var overskriftene "verden blir kaldere", nå er det "verden blir varmere". Ser du totalt sett på det kan du si alt går i bølger og har gjort det de siste millionene av år. Så over til hovedspørsmålet i tråden. Ja animalske produkter smaker bedre enn veganske produkter som prøver å etterlikne smak, utseende etc. Slik er det bare. Men hvorfor skal du ha en etterlikning når du like greit kan spise det du prøver å etterlikne? Det gir ikke mening. Personlig liker jeg vegansk bedre, når det er laget som en original vegansk rett uten å prøve å være en annen rett eller erstattning til en annen rett. Rene veganske retter med ulike krydder og smaker er himmelsk. Frossne veganske produkter som "kjøttdeig", "pølser", "burgere" inneholder mye syntetisk og fyllende ingredienser. Leser du alle disse tingene, så kan du fort sammenlikne disse produktene med "junkfood" da mye av dette har samme positive påvirkningen på kroppen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå