Gå til innhold

Sykemelding fra sommerjobb på AAP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er det noen som vet om en kan bli sykemeldt selv om man er på AAP? Jeg har hatt fast deltidsjobb i to år, mens jeg omskoleres. ( jeg fungerer fint i jobb, bare ikke til det jeg utdannet meg til lengre, og er under omskolering).

Jeg har takket ja til sommerjobb og skal jobbe nesten fullt i juli. Men nå har det seg slik at min mor er blitt veldig syk, med både slag, betennelse i hjerteklaff og hun er itillegg kreftpasient. Jeg er nærmeste pårørende. 

Er det noen som vet om jeg får mulighet til å sykemelde meg selv om jeg går på AAP? Jeg driter langt i sykepenger og alt det der, jeg bare er redd for at jeg ikke får fri vis ting blir verre? 
Jeg skal ringe med NAV og alt i morgen, men all dritten har skjedd siste døgnet her og ingenting er jo åpent i helger…

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er jo ikke syk, hvorfor skal du sykemeldes?

Anonymkode: 870d6...bf7

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke sykemelding fordi din mor er syk, er ikke sånn systemet fungerer. 

Anonymkode: 8cab4...a98

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo spesielt når sykdom rammer ens nærmeste, men en løsning kan være å forklare arbeidsgiver og søke om ubetalt permisjon.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan få sykemelding pga psykisk belastning eller noe sjø.

Anonymkode: 3097a...5db

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

så når dere står på randen av å miste foreldre og har mye psykisk påkjennelse så drar dere fremdeles på jobb? 
Jeg vet at ikke jeg syk, men jeg står i fare for å miste min mor, og som nærmeste pårørende blir det litt ekstra for meg å ordne med oppe i alt som skjer.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det de sier over stemmer- du blir ikke sykmeldt på grunn av andres sykdom. Eller- legen kan sykmelde deg for sosiale forhold men det utløser ikke sykepenger. 

For deg som går på AAP så har du uansett ikke rett på sykepenger, men du trenger sykmelding overfor arbeidsgiver. 

Anonymkode: e97b9...b4b

AnonymBruker
Skrevet
Thjelp skrev (2 minutter siden):

så når dere står på randen av å miste foreldre og har mye psykisk påkjennelse så drar dere fremdeles på jobb? 
Jeg vet at ikke jeg syk, men jeg står i fare for å miste min mor, og som nærmeste pårørende blir det litt ekstra for meg å ordne med oppe i alt som skjer.

Ja- det er livet. Og da tar man velferdspermisjon med eller uten lønn- alt avhengig av hva arbeidsgiver tilbyr. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det de sier over stemmer- du blir ikke sykmeldt på grunn av andres sykdom. Eller- legen kan sykmelde deg for sosiale forhold men det utløser ikke sykepenger. 

For deg som går på AAP så har du uansett ikke rett på sykepenger, men du trenger sykmelding overfor arbeidsgiver. 

Nei, jeg driter jo langt i sykepenger, jeg bare ville høre om noe kan ordnes vis ting skulle gå feil vei. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Thjelp skrev (11 minutter siden):

Hei, er det noen som vet om en kan bli sykemeldt selv om man er på AAP? Jeg har hatt fast deltidsjobb i to år, mens jeg omskoleres. ( jeg fungerer fint i jobb, bare ikke til det jeg utdannet meg til lengre, og er under omskolering).

Jeg har takket ja til sommerjobb og skal jobbe nesten fullt i juli. Men nå har det seg slik at min mor er blitt veldig syk, med både slag, betennelse i hjerteklaff og hun er itillegg kreftpasient. Jeg er nærmeste pårørende. 

Er det noen som vet om jeg får mulighet til å sykemelde meg selv om jeg går på AAP? Jeg driter langt i sykepenger og alt det der, jeg bare er redd for at jeg ikke får fri vis ting blir verre? 
Jeg skal ringe med NAV og alt i morgen, men all dritten har skjedd siste døgnet her og ingenting er jo åpent i helger…

TS; kondolerer med ein veldig vanskelig situasjon. Eg vil tilrå at du heller poster spørsmålet ditt i Forbruker-kategorien her på KG. Der er det veldig mange oppegåande brukarar, som kan reglane. 

Anonymkode: 0de1a...a44

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS; kondolerer med ein veldig vanskelig situasjon. Eg vil tilrå at du heller poster spørsmålet ditt i Forbruker-kategorien her på KG. Der er det veldig mange oppegåande brukarar, som kan reglane. 

Tusen hjertlig og takk for tips, jeg prøver meg heller der

• Hjerte 1
Gjest Albbas
Skrevet

Sjekk personalhåndboka for om du har rett på velferdspermisjon. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan bli sykmeldt men du vil da få aap i stede for sykepenger. Snakk med legen din, det er den totale belastningen av din sykdom og alt som skjer som vil være avgjørende her altså mental helse og evt fysisk helse sammen.

Anonymkode: 3e151...e22

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Thjelp skrev (5 minutter siden):

Man får ikke sykemelding pga syke foreldre. Selv om det er forferdelig med foreldre som får akutt sykdom og potensielt stryker med, så har man ikke rett  på sykemelding av den grunn. Det dør tusenvis av mennesker i Norge hver dag, tror du virkelig alle de nærmeste pårørende får sykemelding? Det er heldigvis ikke sånn velferdssystemet fungerer, det hadde kollapset på enda kortere tid enn det allerede gjør. Det vanlig er å ta et par dager egenmelding ifm dødsfall og begravelse, ellers går man på jobb ja. Man får ikke sykemelding i en mnd fordi mor har fått slag (og jeg har jobbbet flere år på en slagavdeling, så akkurat dette har jeg god greie på). Din mor er jo heller ikke død, man kan fint komme seg selv om det ser alvorlig ut i en akuttfase. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hun er jo syk når hun står på AAP?

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ehm, selv om man publiserer det i Forbruker kategorien får jo de samme personene opp innlegget til TS. Jeg husker ikke en gang hvilken kategori TS la dette spørsmålet i. 

Tråden til TS vil bare bli stengt, eller slått sammen til en tråd. 

Anonymkode: 0ee8b...258

AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (2 minutter siden):

Hun er jo syk når hun står på AAP?

TS står på AAP, pga sin EGEN sykdom. Men hun kan ikke sykmeldes på grunn av morens sykdom. Det funker ikke sånn. En vesentlig forskjell her, hvis du kjenner til lovverket. 

Anonymkode: 0ee8b...258

AnonymBruker
Skrevet

Kondolerer med syk mor. 
Du kan besøke henne etter jobb hver dag og søke om velferdspermisjon hvis det kniper på. Sykemelding mener jeg er galt i sånne situasjoner. 

Anonymkode: ba4c6...c70

AnonymBruker
Skrevet
Thjelp skrev (24 minutter siden):

Det er nok forskjellig fra person til person, men gikk på skolen dagen etter min far ble drept og på jobb samme kveld som min mor døde

Anonymkode: 324dd...1fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kondolerer med syk mor. 
Du kan besøke henne etter jobb hver dag og søke om velferdspermisjon hvis det kniper på. Sykemelding mener jeg er galt i sånne situasjoner. 

Anonymkode: ba4c6...c70

Takk, problemet er at nærmeste sykehus og sykehuset hun er på er 2,5 t unna med bil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...