Gå til innhold

min far har et nettverk han ikke kan passordet på

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

hei! vi har et trådløst nett som åpenbart er min fars sitt nett ettersom nettverksnavnet har etternavnet vårt i det. jeg husker å ha brukt nettet selv for 6 år siden, men helt  glemt  passord. han vet ikke hvilket abonnement han har eller hvor denne ruteren er, vi har utrolig stort område med masse rot og han er glemsk. må jeg kontakte alle selskaper som Telia, Telenor osv for å finne ut  av passordet eller hva kan vi gjøre

Anonymkode: 21586...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Han betaler vel på det, sjekk i nettbanken eller epost hvor faktura kommer?

Ellers kan en nullstille ruter og få laget nytt passord, jeg gjorde det en gang med en gammel, men det er en stund siden

Anonymkode: c7824...66a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Passordet er lagret lokalt, så Telia og Telenor kan nok ikke hjelpe dere her. Hvis dere ikke har endret det står det sannsynligvis på et klistremerke på ruteren.

Anonymkode: 969ff...c9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

hei! vi har et trådløst nett som åpenbart er min fars sitt nett ettersom nettverksnavnet har etternavnet vårt i det. jeg husker å ha brukt nettet selv for 6 år siden, men helt  glemt  passord. han vet ikke hvilket abonnement han har eller hvor denne ruteren er, vi har utrolig stort område med masse rot og han er glemsk. må jeg kontakte alle selskaper som Telia, Telenor osv for å finne ut  av passordet eller hva kan vi gjøre

Anonymkode: 21586...9d9

Som en annen sa, sjekk regningene faren din betaler, da vil dere finne ut hvem.

For å finne ut hvor det er, sjekk hvor signalet er sterkest og sjekk etter ledninger som ser ut som strømkabler, nettverkskabler og tenk "hvor kan en elektriker ha tenkt at det skulle være en stikkontakt?"

Når dere har funnet modemet, kan det være at nettverksnøkkelen står på en lapp bak eller på undersiden.

Om det ikke sitter en lapp på modemet, koble dere til med nettverkskabel og følg oppskrift fra nett tilbyder på hvordan dere kommer inn på kontrollpanelet til modemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Foreslår å ta en titt på hvordan cracke wifi signaler. 
Det er ikke så veldig komplisert samt at det finnes i dag en del programmer som automatiserer prosessen. 
Google sine streetviews biler fikk jo kritikk i sin tid fordi dem også logget og cracket wifi der dem kjørte.

Anonymkode: 7e91b...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/26/2022 at 2:02 PM, AnonymBruker said:

Passordet er lagret lokalt, så Telia og Telenor kan nok ikke hjelpe dere her. Hvis dere ikke har endret det står det sannsynligvis på et klistremerke på ruteren.

En rekke ISP-er bruker ikke lokal database, men har autentisering og autorisering via RADIUS+-lignende tjenester. Så jo, det er en mulighet for at ISP-en kan hjelp.

Står det ikke lapp under routeren med nøkkel/passord, ville jeg forsøkt ISP-en bare for å ha gjort det.

Cracke WPA2 er ikke utrolig vanskelig, men krever likevel kunnskap over gjennomsnittet (ref. en annen post).

Anonymkode: fe85b...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg byttet passord på wifi en gang gjennom pc. Har faren din en pc som er koplet på dette nettet? Tror man kan finne informasjon om leverandør gjennom pcen også 

Anonymkode: c349a...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste routere har reset-mulighet, ved at du trykker noe tynt inn i et hull merket for dette.

Da vil du få en router med standard-innstillinger, så det lønner seg å søke litt rundt først, eller ha en alternativ mulighet å surfe internett på (som via mobil). Standard-innstillinger gir også standardpassord, i de fleste tilfellene. For eks så vil de fleste Netgear-produktene ha "password" som standardpassord, mens TP link har brukernavn og passord begge satt til "admin" som standard.

For å finne mer informasjon, kan du se på routeren (fysisk). Se etter merke og modell, det vil stå et eller annet sted. Da kan du enten søke litt selv, eller komme tilbake til tråden, så kan vi assistere deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 hours ago, AnonymBruker said:

En rekke ISP-er bruker ikke lokal database, men har autentisering og autorisering via RADIUS+-lignende tjenester. Så jo, det er en mulighet for at ISP-en kan hjelp.

Står det ikke lapp under routeren med nøkkel/passord, ville jeg forsøkt ISP-en bare for å ha gjort det.

Cracke WPA2 er ikke utrolig vanskelig, men krever likevel kunnskap over gjennomsnittet (ref. en annen post).

Hvilke ISPer er det? Tror jeg har vært innom samtlige norske leverandører opp gjennom årene, og aldri opplevd annet enn lokal ruter med lokalt passord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvilken leverandør du har men: Logg på telia på mine sider og sjekk bredbåndsapplikaskjonen. Er her jeg sjekker og endrer internettpassordet jeg har gjennom tafjord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...