AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #1 Skrevet 26. juni 2022 Hei. Jeg er en 25 år gammel mann som ønsker å komme inn på boligmarkedet, men problemet er at jeg er usikker på hvor lenge jeg blir boende i byen jeg bor i nå (mulig 1-2 år). Har derfor vurdert å kjøpe bolig i hjembyen min for å leie ut. Jeg har spart 900 k. Har funnet en leilighet på 1,5 mil som jeg vurderer å kjøpe. Leiligheten ser gammel ut, men tenker med litt oppussing så er det mulig at det blir bra til slutt. Er det en idiotisk ide å kjøpe for å leie ut til andre? Noen med liknende erfaringer? Anonymkode: e293e...c51
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #2 Skrevet 26. juni 2022 Mange studenter som gjør det. Har ikke gjort det selv, men får du høyere leieinntekter enn låneinntektene og kommunale avgifter, så er det jo en ekstra inntekt du kan bruke til å betale dine egne leiekostnader. Så lenge du ikke skal kjøpe i studentbyen også, så du blir beskattet for primær- og sekundærbolig, vil jeg tro det lønner seg Anonymkode: 634f9...565
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #3 Skrevet 26. juni 2022 Hvis det er snakk om borettslag, så være klar over at du må ha bodd der minst ett år selv før du kan leie ut, og du kan maks leie ut for tre år. Selger du da må du betale en god del skatt av overskuddet. Anonymkode: 3f5ff...bf0
Knirke Skrevet 26. juni 2022 #4 Skrevet 26. juni 2022 Du må sette opp et regnestykke hvor du tar med absolutt alle utgifter i forbindelse med leiligheten/huset. Det må inkludere renteutgifter, forsikringer, fellesutgifter og løpende vedlikehold (ca 2% av boligens verdi i året hvis det er en leilighet). Finn ut hva den totale kostnaden er i året og del på 12, og så plusser du på litt i fortjeneste hver måned (det medfører jo endel arbeid med utleie, som du sikkert vet). Avdrag hører ikke hjemme under kostnader, det er sparing til deg selv. Er det en realistisk husleie som folk vil betale for å bo i det området? Hvis ja: Kjør på. Hvis nei: Du er ganske sikker på å gå i minus, med mindre boligprisveksten i området er veldig høy.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #5 Skrevet 26. juni 2022 Husk at du må skatte av inntekten fra utleien, og du kan ende opp med leieboere som ødelegger både det ene og det andre. Kjøkkenskap som er revet ned, hakk i gulv og parkett overalt, oppskrapte dører fordi de har et kjæledyr de ikke fortalte deg om, femti hull i veggene etter bilder og speil de har hengt opp uten å spørre, og så videre. Det kan bli mye å reparere og store kostnader. Lei i det minste ut HELT umøblert, så de ikke kommer og forlanger ny oppvaskmaskin og ny vaskemaskin etter et halvår, fordi de har "gått i stykker helt uforklarlig". Anonymkode: 15ed1...853
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå