Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier leiligheten til en venninne og hun ønsker nå å selge. Jeg  vil veldig gjerne kjøpe og vi har blitt enige om pris. Hvis noen i boligbyggelaget ønsker å ta denne på forkjøpsretten har de da rett til å se leiligheten først?  Jeg ser for meg at den kanskje ikke vil bli tatt på forkjøpsrett siden den ikke blir lagt ut på det åpne markedet og folk derfor ikke vet hvordan den ser ut.

Dersom noen tar den på forkjøpsrett, kan hun ombestemme seg og velge å ikke selge likevel?

Takk for svar

Anonymkode: 04671...35e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den kan bli tatt på forkjøpsrett ja, og hun kan ikke ombestemme seg etter den er solgt. Det beste er å høre med borettslaget om hvordan dette kan løses.

Jeg vet om noen som gjorde det samme uten å sjekke opp, han hadde leid i mange år og fikk den billig. Men så tok noen andre den på forkjøpsrett. 

Anonymkode: a82e9...8cc

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke mulig å gjøre et privat salg uten noen andre inkludert?

Anonymkode: 3fab1...1de

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I borettslag er det kun mulig om man selger til nære familiemedlemmer. 

Anonymkode: a4b08...cd6

AnonymBruker
Skrevet

Skal mer til at noen snapper den om du gir endel over takst.

Anonymkode: d45dd...e62

AnonymBruker
Skrevet

I borettslag kan den som regel kun overdras til andre om det er i rett oppad/nedadgående linje, altså om venninnen din selger til sine foreldre eller egne barn. Skal du kjøpe må leiligheten legges ut på forkjøpsrett, og de kan selvfølgelig kreve å se boligen om noen melder seg. Hele konseptet med borettslag er å sikre egne medlemmer først.

Anonymkode: 9c2c9...3c5

Skrevet

Hvis borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, så har alle medlemmene i det boligbyggelaget forkjøpsrett også, men borettslagets beboere går aller først. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte privat, uten megler og da ble leiligheten lagt ut på boligbyggelagets forkjøpsrettsider uten pris. 
Ingen meldte seg og jeg overtok til prisen jeg og selger (en kollega) avtalte. 

Anonymkode: 7758f...404

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I borettslag er det kun mulig om man selger til nære familiemedlemmer. 

Anonymkode: a4b08...cd6

Da kan jo ts og venninnen late som de er lesbiske, gifte seg, og så selger venninnen til ts for de er jo da familiemedlemmer? Og så kan de bare skille seg litt etterpå, etter at salget og alt er gått i orden.

Smutthull?

Anonymkode: c7689...8ff

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...