tånegla Skrevet 27. juni 2022 #21 Del Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Bare nysgjerrig, men har du vært i noen som ikke har vært i kirken? Hvor da i såfall ? Vet det går i teorien, men har aldri hørt om noen som ikke har vært i kirken. Selv jødene jeg kjenner har seremonien vært i kirken Anonymkode: 180c2...207 Livssynsnøytrale seremonirom finnes rundtforbi i landet. Bare til info. Til TS. Det er du som bestemmer om du vil gå. Husk at det ikke bare handler om den avdøde, men også det å vise medfølelse for de som blir igjen. Dine foreldre og andre som sto avdøde nær. Føler du at det blir vanskelig dropper du det. Mine barn skal ikke i sin bestemors begravelse, de har ikke sett henne eller snakket med henne på 10 år. Jeg sleper dem ikke med, og det syntes jeg er helt ok. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 27. juni 2022 #22 Del Skrevet 27. juni 2022 26 minutter siden, tånegla said: Livssynsnøytrale seremonirom finnes rundtforbi i landet. Bare til info. Til TS. Det er du som bestemmer om du vil gå. Husk at det ikke bare handler om den avdøde, men også det å vise medfølelse for de som blir igjen. Dine foreldre og andre som sto avdøde nær. Føler du at det blir vanskelig dropper du det. Mine barn skal ikke i sin bestemors begravelse, de har ikke sett henne eller snakket med henne på 10 år. Jeg sleper dem ikke med, og det syntes jeg er helt ok. Jag håller med Jag var inte på min morfars begravning. Jag var 17-19 nånting gammal och hade inte träffat honom på ca 5 år. Han hade brutit kontakten med oss och jag kände inte mannen som dog. Han var på ett sätt redan död för mig. Det var mitt val och jag är glad mina föräldrar inte tvingade dit mig. Hade vi haft en bättre barndomsrelation hade jag kanske gått. Fundera på vad som är viktigt för dig, och om du kanske behöver närvara på begravningen för någon annans skull, som stöd i sorgen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #23 Del Skrevet 27. juni 2022 4 hours ago, Viktualia said: Er du sikker på at det ikke har vært i et kapell på gravlunden? Jeg tror ikke den norske kirke tillater religiøse seremonier fra andre religioner, eller fra ikke-religiøse organisasjoner, i sine kirker. Kapell er fortsatt et kirkerom. Men ja, jeg har vært I begravelse i den norske kirke med annet livssyn og annen sermoniholder enn prest Anonymkode: 180c2...207 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #24 Del Skrevet 27. juni 2022 54 minutter siden, tånegla said: Livssynsnøytrale seremonirom finnes rundtforbi i landet. Bare til info. Til TS. Det er du som bestemmer om du vil gå. Husk at det ikke bare handler om den avdøde, men også det å vise medfølelse for de som blir igjen. Dine foreldre og andre som sto avdøde nær. Føler du at det blir vanskelig dropper du det. Mine barn skal ikke i sin bestemors begravelse, de har ikke sett henne eller snakket med henne på 10 år. Jeg sleper dem ikke med, og det syntes jeg er helt ok. Jeg vet det finnes, derav i teorien, men det mest nøytrale jeg har fått med meg er en folkekirke. Hvor det er egne rom som flere livssyn bruker. Anonymkode: 180c2...207 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #25 Del Skrevet 27. juni 2022 Jeg var ikke i min bestemors begravelse. Både pga avstand og pga min overgriper var der. Heldigvis streamer mange kirker begravelsen hvis man spør om det. Det er ikke obligatorisk å delta, men det er vanlig høflighet. Anonymkode: 0a1b4...02a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #26 Del Skrevet 27. juni 2022 Når kommer TS tilbake for å forklare overskriften? Anonymkode: cb272...be7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #27 Del Skrevet 27. juni 2022 Merkelige temaer som tas opp her i forumet om dagen. Her i denne tråden vil ts diskutere at hen ikke vil gå i bestemors begravelse. I en annen tråd så vil barnebarnet arve farmors bunad. Felles for begge trådene er at begge bestemødrene enda lever. Hva med å diskutere disse tingene når personene er døde? La de aller helst bli kalde også før dere starter diskusjonene. Smakløst av dere å holde på sånn. Anonymkode: 50424...f72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #28 Del Skrevet 27. juni 2022 Lou Salome skrev (På 26.6.2022 den 12.53): Jeg syns å gå i begravelser er obligatorisk, særlig når det er ens egen bestemor og begrunnelsen for å ikke gå er «har ikke lyst». Jeg tenker du absolutt bør ta hensyn til andre. Uenig, når man ikke har noe eget forhold til personen. Jeg kommer ikke til å gå i bestemors begravelse, da jeg ikke har sett henne på 10 år + og hun har vært fæl så lenge jeg kjente henne. Anonymkode: 1f8ae...6a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #29 Del Skrevet 27. juni 2022 Diverse skrev (11 timer siden): Jeg har vært i livssynsnøytral begravelse på Alfaset kapell i Oslo. Så du krever at avdøde skal ha ditt livssyn for at du skal komme i begravelsen? Spesielt. Viktualia skrev (11 timer siden): Er du sikker på at det ikke har vært i et kapell på gravlunden? Jeg tror ikke den norske kirke tillater religiøse seremonier fra andre religioner, eller fra ikke-religiøse organisasjoner, i sine kirker. De gjør det. Vi har kapell men dersom avdøde har mange venner og bekjente så holdes det i kirken selv om den avdøde ikke var medlem. Forskjellen er at de som ikke er medlem i kirken må betale for prest og organist. Vi som er medlem får det gratis. Anonymkode: 32a4b...e91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #30 Del Skrevet 27. juni 2022 Men jeg vet at når min eksmann dør da skal jeg følge barna våre i begravelsen. De sørger over sin far og jeg ser til at han blir begravd. Anonymkode: 32a4b...e91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Biloba Skrevet 28. juni 2022 #31 Del Skrevet 28. juni 2022 Folkeskikk er ikke obligatorisk, men når mor eller far mister sin mor, stiller man i begravelse for støtte, eller om ikke annet enn for at foreldre skal slippe ekstra belastning med å forklare at man ikke gidder. At man synes bestemor er et irritasjonsmoment er ikke en unnskyldning for å demonstrere ved å ikke ville stille noen få timer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #32 Del Skrevet 28. juni 2022 Begravelse er for de sørgende, men det er ikke alle sørgende som har noe nytte av det. Jeg gikk nesten ikke i min egen bestemors begravelse selv om vi hadde et fantastisk forhold og jeg var veldig glad i henne. Jeg holdt henne i hånda da hun trakk sitt siste åndedrag. Den eneste grunnen til at jeg gikk i begravelsen var at de andre barnebarna hennes (vi var bare 6 stk) ville spille og synge en sang til ære for henne og det var viktig for en av dem at det foregikk i begravelsen og ikke på samlingen etterpå. Jeg har aldri besøkt graven hennes etterpå heller. Jeg ser ikke noe poeng i det. At hennes kropp ligger der og råtner er bare ekkelt å tenke på og ikke noe jeg oppsøker. Jeg finner heller frem bilder og videoer og tenker på de fine stundene vi hadde når jeg vil minnes henne. Så hvis ikke du har noe behov for å være i begravelsen, så går du ikke i begravelsen. Så enkelt er det. Anonymkode: 23ff1...ca5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå