Gå til innhold

Begravelse onligatorisk. Virkelig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Legger denne under familie, siden dette handler om slekt/familie.

Tror ikke bestemor har så lenge igjen, og det kommer ikke til å være noe savn når hun går bort heller. Føler meg fæl som føler det på denne måten. Nå høres jeg kanskje ut som jeg hater henne, men det er ikke tilfellet.

Trakk meg vekk for noen år siden og sluttet å ha kontakt, fordi hun rett og slett ikke kan holde munn. Hun forteller alt du har sagt, eller rettere sagt det hun tror du har sagt. Jeg gidder ikke å måtte redegjøre for alt, og svare for ting som ikke er tilfellet. Gidder ikke å snakke om bare meningsløse emner, bare fordi hun ikke kan tie stille heller. Så da blir det til at man ikke har noe å snakke om. Tror ikke hun har så mye form til å være like innpåsliten lenger, men det er liksom ikke noe selskap å bruke tid på heller.

Hva andre måtte føle over mitt fravær, tenker jeg at jeg ikke trenger å ta hensyn til. Syns ikke jeg har noen plikt til å være der. Syns å ikke ha lyst er helt kurant jeg.

Anonymkode: f612f...809

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Denne overskriften og teksten samsvarte ikke helt. Du sier ingenting om at begravelsen er obligatorisk i teksten.

Anonymkode: 5938e...fa8

• Liker 15
Skrevet

Jeg syns å gå i begravelser er obligatorisk, særlig når det er ens egen bestemor og begrunnelsen for å ikke gå er «har ikke lyst». 
Jeg tenker du absolutt bør ta hensyn til andre. 

• Liker 14
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Denne overskriften og teksten samsvarte ikke helt. Du sier ingenting om at begravelsen er obligatorisk i teksten.

Anonymkode: 5938e...fa8

Ja, virker som TS glemte å komme til poenget. 

Anonymkode: cb272...be7

• Liker 8
Skrevet

Du gjør selvfølgelig akkurat som du vil. Var hun en drittkjerring går du ikke i begravelsen. Det er heller ikke sikkert andre setter pris på dine kondolanser om de veit at du mislikte henne. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja. På den ene siden - hvis hun har gjort livet ditt til et helvete og hun er en drittkjerring - drit i å gå. Men hvis dere har mistet kontakten fordi du ikke liker måten hun er på, da synes jeg du skal være voksen nok til å dra.

Jeg og min bestemor gikk heller ikke helt overrens på slutten. Hun var en bitter gammel dame, og et energisluk uten like. Jeg skjønner likevel hvorfor hun hdde blitt slik, og det var aldri et tema for meg å ikke møte opp i begravelse. Såpass gjør man.

Anonymkode: 05b8f...a44

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Tror ikke bestemor har så lenge igjen, og det kommer ikke til å være noe savn når hun går bort heller. Føler meg fæl som føler det på denne måten. Nå høres jeg kanskje ut som jeg hater henne, men det er ikke tilfellet.

Trakk meg vekk for noen år siden og sluttet å ha kontakt, fordi hun rett og slett ikke kan holde munn. Hun forteller alt du har sagt, eller rettere sagt det hun tror du har sagt. Jeg gidder ikke å måtte redegjøre for alt, og svare for ting som ikke er tilfellet. Gidder ikke å snakke om bare meningsløse emner, bare fordi hun ikke kan tie stille heller. Så da blir det til at man ikke har noe å snakke om. Tror ikke hun har så mye form til å være like innpåsliten lenger, men det er liksom ikke noe selskap å bruke tid på heller.

Hva andre måtte føle over mitt fravær, tenker jeg at jeg ikke trenger å ta hensyn til. Syns ikke jeg har noen plikt til å være der. Syns å ikke ha lyst er helt kurant jeg.

Jeg hadde ikke gått om du ikke har noe til overs for hun. Ditt eget valg. Så lenge du vet du ikke angrer senere!

Anonymkode: 648c9...65d

AnonymBruker
Skrevet

Hva syns foreldrene dinebom at du ikke kommer?

Anonymkode: f9a00...479

AnonymBruker
Skrevet

Går ikke i kirkelige begravelser. Uansett hvem sin det er. Så, nei det er ikke obligatorisk. 

Anonymkode: eb531...825

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Ok, takk for informasjonen.

Anonymkode: cf15e...ec8

AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Ok, takk for informasjonen.

Anonymkode: cf15e...ec8

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Går ikke i kirkelige begravelser. Uansett hvem sin det er. Så, nei det er ikke obligatorisk. 

Anonymkode: eb531...825

Bare nysgjerrig, men har du vært i noen som ikke har vært i kirken? Hvor da i såfall ? Vet det går i teorien, men har aldri hørt om noen som ikke har vært i kirken. Selv jødene jeg kjenner har seremonien vært i kirken

Anonymkode: 180c2...207

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.6.2022 den 12.23):

Du har vel glemt noe vesentlig her mtp tittelen? For tittelen og innholdet stemmer ikke overens...

Anonymkode: e1d6f...71c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare nysgjerrig, men har du vært i noen som ikke har vært i kirken? Hvor da i såfall ? Vet det går i teorien, men har aldri hørt om noen som ikke har vært i kirken. Selv jødene jeg kjenner har seremonien vært i kirken

Jeg har vært i livssynsnøytral begravelse på Alfaset kapell i Oslo. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette historien henger ikke sammen, men jeg regner med at TS ikke ønsker å møte opp i sin bestemors begravelse. 
Nå er det slik at bestemor også har vært ung en gang og gått gjennom livet i medgang og motgang. 
Det kan være noen hendelser i livet som forandrer en, og det er vel sånn at de yngste opplever den eldste utgaven av en besteforelder. 
Da må vi kanskje minne hverandre på at vi også forandrer oss når vi blir eldre? 
Det trenger vel ikke å måtte handle oss om selv hele tiden ? 
Hvis du TS irriterer deg hele tiden over hva din bestemor eller andre i familien måtte si og gjøre så tenk over at en arver væremåte og blir også påvirket at miljøet en vokser opp i . 
Vil du ha en forandring så start med deg sjøl 

Anonymkode: 6938a...d8a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må ingenting, men folk vil jo snakke om du er hjemme, men ikke deltar. Rett før min bestefar takka for seg reiste jeg «tilfeldigvis» til Australia. Så når han daua hadde jeg en unnskyldning til å ikke delta. 

Anonymkode: 226d8...7d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du sikker på at det ikke har vært i et kapell på gravlunden? Jeg tror ikke den norske kirke tillater religiøse seremonier fra andre religioner, eller fra ikke-religiøse organisasjoner, i sine kirker. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er å skape unødvendig mye drama, og du tar fokus bort fra den døde og de sørgende over på deg selv. 

Det som skjer er at folk begynner å lure på hva din bestemor har gjort deg og det må være noe virkelig stygt. 

Ta deg sammen og oppfør deg som et normalt menneske. Det er ikke tiden for å demonstrere egne følelser. 

Anonymkode: 9e80d...8a1

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke helt tak i hva du spør om, men begravelse er ikke obligatorisk. Det er ikke sikkert hun vil ha noen begravelse heller. Men hør med henne hva hun tenker. Og hva omgivelsene tenker. Hvis hun har familie og venner som ønsker en begravelse, så er det dårlig gjort av deg å ikke arrangere det bare fordi du ikke liker henne. Men du kan gjøre det enkelt, og du kan velge å avslutte ved graven hvis du ikke ønsker å arrangere en samling etterpå.

Anonymkode: aef20...643

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om jeg får helt tak på hva dette handler om, men du vil ikke besøke henne, eller gå i begravelsen fordi dere ikke har noe spesielt å snakke om?

Du virker ganske følelsesløs, kald og egoistisk. Det er snakk om et gammelt menneske, bestemoren din, og du gidder ikke å kaste bort tid på henne fordi temaene å snakke om ikke gir deg noe? Hva med hva det gir din bestemor? Hva om hun sitter pris på å snakke med deg?

Min bestemor er dement, så hun husker dårlig, og samtaleemnene nå er på et helt annet nivå enn før. Det er enkle tema, det er om gamle dager, om familiemedlemmer osv. Og hun kan spørre om det samme 10 000 ganger på et besøk, det er slitsomt og kjedelig, men selvsagt gjør jeg det allikevel. Det er mormoren min, jeg er glad i henne og selv om det ikke gir meg så mye, så betyr det veldig mye for henne. En dag er hun borte, og jeg gruer meg til det. 

Anonymkode: 718c2...f21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...