Gå til innhold

Nabo har satt inn nytt vindu.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Bra for naboene. Håper flere begynner å gi faen i rigide byggeregler etterhvert.

Endret av PetterKanin
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om byggene ligger så tett ( mindre enn 8 meter fra hverandre) er det krav om branncellebegrensende vegg mellom byggene. Så litt avhengig av størrelse på bygg og mønehøyde er det krav til minst 6 meter avstand fra vindu til naboens yttervegger. Eller 8, som sagt litt avhengig av byggesak. 

Det er ikke lov med åpningsbart vindu i en branncellevegg. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (11 timer siden):

Om byggene ligger så tett ( mindre enn 8 meter fra hverandre) er det krav om branncellebegrensende vegg mellom byggene. Så litt avhengig av størrelse på bygg og mønehøyde er det krav til minst 6 meter avstand fra vindu til naboens yttervegger. Eller 8, som sagt litt avhengig av byggesak. 

Det er visse preaksepterte løsninger hvor det er lov, blant annet til mindre vinduer i mindre rom og avstanden er mer enn 5 meter. 

Anonymkode: dcc2d...59d

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er visse preaksepterte løsninger hvor det er lov, blant annet til mindre vinduer i mindre rom og avstanden er mer enn 5 meter. 

Joda, men et vindu på maksimalt 0,2m2 i et bad er vel kanskje ikke det vinduet nabomannen henger mest ut av?? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, newman01 said:

Det gjelder vel for nybygg og om det ikke har vært slik tidligere? Vi satte inn vindu som ble 4 meter fra nabohuset, da det tidligere var vindu der. 

Anonymkode: 691ba...50a

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (17 timer siden):

Skulle inn å kommentere det samme. Det mest vesentlige her er brannkravene og avstand til naboen. Det står ikke når huset er fra, men gjør man endringer er man også pliktig til å gjøre det etter dagens standard og krav. Har de byttet kledning håper jeg de også har fulgt opp med sikring i hht brannkrav.  Har du snakket med naboen?

Anonymkode: 689eb...165

AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ingen selvfølge. Dette står på dibk sine nettsider: 

Dette kan kreve søknad, regnes som fasadeendring og relevante krav i TEK17 gjelder

Det å legge til, fjerne eller endre plassering av vinduer, er en fasadeendring. Det er kommunen som avgjør om fasadeendringen endrer bygningens karakter slik at den krever søknad og tillatelse. Det vil alltid være en søknadspliktig vesentlig endring dersom arbeidet påvirker bærende konstruksjoner eller konstruksjoner med brannkrav.

Hos oss vil et enkelt vindu sjeldent endre bygningens karakter, men det er klart at saken kan stille seg annerledes om man bytter den ene veggen med vinduer og har panoramautsikt inn på naboens soverom.

Det var vel underforstått at jeg snakket om min kommune?

Og jeg har tilgode å se en vegg uten vindu ikke endre karakter ved innsetting av vindu. Men det er jo litt subjektivt så har ikke problem med at andre tenker ulikt.

Anonymkode: 24ea3...58a

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det gjelder vel for nybygg og om det ikke har vært slik tidligere? Vi satte inn vindu som ble 4 meter fra nabohuset, da det tidligere var vindu der. 

Ikke utelukkende, er det såpass nære kan det være krav om brannklasse på vinduet. Det har det vært i  iallfall 30 år.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.6.2022 den 15.52):

Jeg tenker at hvis man ønsker privatliv, bosetter man seg ikke i et byggefelt som har unntak fra avstandsreglene. Hvor skjermet kan det egentlig være?

Og jeg tenker at så lenge du bor i et byggefelt bør du værsågod å respektere annen manns eiendom og ikke ta seg til rette i den grad at man bryter granneloven §2, 1. ledd:

"Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg."

Argumentet ditt om unntak fra avstandsreglene gjør bare naboens overtramp enda verre og også muligens farlig med hensyn til krav om brannvern som andre i tråden har nevnt tidligere.

Hvis man ikke klarer å ta hensyn som del av et nabolag er det vel heller den hensynsløse part som er urimelig og som eventuelt bør vurdere å flytte vekk fra byggefeltet, gjerne til et avsidesliggende sted eller en øde øy hvis mulig.

Anonymkode: 970e4...e40

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det var vel underforstått at jeg snakket om min kommune?

Og jeg har tilgode å se en vegg uten vindu ikke endre karakter ved innsetting av vindu. Men det er jo litt subjektivt så har ikke problem med at andre tenker ulikt.

Et vindu fra eller til på en vegg endrer neppe bygningens karakter, selv om det endrer den aktuelle veggen.

Men ja, som sagt så kan vi være ganske chille i vår kommune. Vi har høy vekst, mye utbygging og ganske vennlig på endringer så lenge de ikke er i bevaringsområdene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og jeg tenker at så lenge du bor i et byggefelt bør du værsågod å respektere annen manns eiendom og ikke ta seg til rette i den grad at man bryter granneloven §2, 1. ledd:

"Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg."

Argumentet ditt om unntak fra avstandsreglene gjør bare naboens overtramp enda verre og også muligens farlig med hensyn til krav om brannvern som andre i tråden har nevnt tidligere.

Hvis man ikke klarer å ta hensyn som del av et nabolag er det vel heller den hensynsløse part som er urimelig og som eventuelt bør vurdere å flytte vekk fra byggefeltet, gjerne til et avsidesliggende sted eller en øde øy hvis mulig.

Nå er det ikke gitt at et vindu nødvendigvis er til slik ulempe at man «bryter» naboloven. Men i så fall er det ikke kommunen man skal kontakte, da må man gå til sak privatrettslig. Det er advokatmat :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er det ikke gitt at et vindu nødvendigvis er til slik ulempe at man «bryter» naboloven. Men i så fall er det ikke kommunen man skal kontakte, da må man gå til sak privatrettslig. Det er advokatmat :) 

Hvor vanskelig går det an å være? TS er tydelig på at dette vinduet er til stor ulempe for deres eiendom. Vinduet er satt inn i en vegg som ikke hadde vinduer fra før og anses som en søknadspliktig fasadeendring som også kan kreve tiltak ift brannvern dersom eventuell dispensasjon skulle vært innvilget. Forstår du ikke at TS føler seg forulempet av at naboen har tatt seg såpass til rette uten hverken å snakke med dem eller søkt kommunen om tillatelse? Og jo, riktig instans å kontakte i første omgang er kommunen. Dersom dette er gjort ulovlig kan kommunen kreve at vinduet/veggen tettes igjen så fasaden blir som tidligere. Dersom kommunen ikke vil gjøre dette kan man vurdere å kontakte advokat, men da bør man jo selvsagt også vurdere hvorvidt man faktisk har noen sak. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vinduer i samme stil som andre vinduer på huset er ikke søknadspliktig i min kommune, det samme gjelder for dører. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vinduer i samme stil som andre vinduer på huset er ikke søknadspliktig i min kommune, det samme gjelder for dører. 

Da tror jeg nok du mener utskifting av vinduer og ikke det å sette inn et helt nytt vindu eller dør et sted det tidligere kun har vært vegg. Vesentlig forskjell på å bytte ut vinduer/dører og det å etablere nye.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Da tror jeg nok du mener utskifting av vinduer og ikke det å sette inn et helt nytt vindu eller dør et sted det tidligere kun har vært vegg. Vesentlig forskjell på å bytte ut vinduer/dører og det å etablere nye.

Nei vi satte inn 3 nye på en som tidligere hadde kun 1, og 2 store der det var 2 små. Så mener etablere nye - men måtte være i samme stil som de andre vi beholdte :)

AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 36f05...b6f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei vi satte inn 3 nye på en som tidligere hadde kun 1, og 2 store der det var 2 små. Så mener etablere nye - men måtte være i samme stil som de andre vi beholdte :)

Skjønner! Men det er jo likevel normalt å snakke med eventuelt berørte naboer først for å høre hva de mener. Det er vel det som er problemet i denne tråden. Jeg er også enig i at så lenge ingen tar skade av eventuelle tiltak bør det være greit uten at ting skal være så himla komplisert med kommune og søknader eller dispensasjoner. Men skjønner jo at det må til for at ikke alle skal kunne ta seg til rette.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor vanskelig går det an å være? TS er tydelig på at dette vinduet er til stor ulempe for deres eiendom. Vinduet er satt inn i en vegg som ikke hadde vinduer fra før og anses som en søknadspliktig fasadeendring som også kan kreve tiltak ift brannvern dersom eventuell dispensasjon skulle vært innvilget. Forstår du ikke at TS føler seg forulempet av at naboen har tatt seg såpass til rette uten hverken å snakke med dem eller søkt kommunen om tillatelse? Og jo, riktig instans å kontakte i første omgang er kommunen. Dersom dette er gjort ulovlig kan kommunen kreve at vinduet/veggen tettes igjen så fasaden blir som tidligere. Dersom kommunen ikke vil gjøre dette kan man vurdere å kontakte advokat, men da bør man jo selvsagt også vurdere hvorvidt man faktisk har noen sak. 

Altså, i vår kommune hadde det ikke vært søknadspliktig, ikke krav om dispensasjon, neppe vært krav om brannvindu (hun sier jo at vinduet peker mot deres åpne uteplass og ikke mot husveggen deres) og uansett finnes det selvlukkende vinduer som oppfyller brannkrav. En ulempe er det kanskje, men nok til å være brudd på loven tviler jeg litt på. Det kan også svært enkelt avbøtes med et gjerde eller en hekk.

Nå har jeg lært her at noen kommuner gir krav om å «tette igjen» vinduer som er oppført uten søknad, men i vår kommune og etter god forvaltningsskikk er det ikke forholdsmessig, når problemet kan løses enkelt på annen måte.

Det er du som nevner naboloven, og det er ikke kommunen som forvalter naboloven. De forvalter plan- og bygningsloven, eller eventuelt friluftsloven og lignende regelverk. Skal du kreve noe i kraft av naboloven nytter det ikke å gå til kommunen, da  du gå til advokat. Jeg sier det ikke for å dust, det er helt sant. 

AnonymBruker
Skrevet

Da er det lik praksis som hos oss. Vi regner ikke dør eller vinduer, selv på tett vegg, som vesentlig fasadeendring som er søknadspliktig. 

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Skjønner! Men det er jo likevel normalt å snakke med eventuelt berørte naboer først for å høre hva de mener. Det er vel det som er problemet i denne tråden. Jeg er også enig i at så lenge ingen tar skade av eventuelle tiltak bør det være greit uten at ting skal være så himla komplisert med kommune og søknader eller dispensasjoner. Men skjønner jo at det må til for at ikke alle skal kunne ta seg til rette.

Jeg er helt enig i at man bør snakke med naboene sine før man utfører arbeid som kan berøre dem, men det betyr ikke at alt arbeid som kan tenkes å berøre nabo er ulovlig, utløser søknad, dispensasjon og nabovarsling. Men ja, jeg synes helt klart at naboen her burde sagt ifra før han satte inn vinduet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Et vindu fra eller til på en vegg endrer neppe bygningens karakter, selv om det endrer den aktuelle veggen.

Men ja, som sagt så kan vi være ganske chille i vår kommune. Vi har høy vekst, mye utbygging og ganske vennlig på endringer så lenge de ikke er i bevaringsområdene. 

Fra en eks-byggesaksbehandler: Jeg skjønner at man ikke skal være regelrytter for en hver pris, men å være «ganske chill» til regelverk som er der av en grunn høres jo virkelig ikke bra ut… 

Anonymkode: df91b...69b

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...