AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #21 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan hjemler du det i denne bestemmelsen? Når man søker dispensasjon, må man argumentere for hvorfor hensynene bak regelen ikke blir vesentlig tilsidesatt. Den bestemmelsen skal ivareta lys, luft, uteoppholdsareal og rom mellom bebyggelsen, og et vindu vil ikke påvirke noen av disse hensynene. Helt enig i at denne fasadeendringen kan oppfattes som vesentlig på grunn av ulempene for nabo, og at den derfor utløser søknadsplikt og nabovarsling, men hvorfor man skal søke dispensasjon fra en avstandsregel gir ingen mening. Anonymkode: dcc2d...59d Fordi det er sånn bestemmelsen skal tolkes. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/-29-4-andre-ledd-departementet-besvarer-sporsmal-om-innsetting-av-vindu-og-endret-bruk-av-del-av-byggverk-krever-dispensasjon-fra-plan--og-bygningsloven--29-4-andre-ledd/id2572826/ Anonymkode: 19944...e75
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #22 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Fordi det er sånn bestemmelsen skal tolkes. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/-29-4-andre-ledd-departementet-besvarer-sporsmal-om-innsetting-av-vindu-og-endret-bruk-av-del-av-byggverk-krever-dispensasjon-fra-plan--og-bygningsloven--29-4-andre-ledd/id2572826/ Anonymkode: 19944...e75 Forutsetningen er at plasseringen av bygningen krevde godkjennelse i byggesaken, slik at endringen ville krevd et nytt samtykke. Sånn jeg tolker det, er dette et typisk utbyggerfelt, og da har ikke plasseringen av boligene krevd samtykke. Jeg kan selvfølgelig ta feil, men det var slik jeg tolket det. Takker ellers for lenken, veldig nyttig! Det er for øvrig ikke tolkning av jussen i kommunene som er problemet, men et stort og komplisert regelverk, med mange endringer, tolkningsuttalelser og dommer. Det er vanskelig å manøvrere i, selv for en dyktig jurist. Anonymkode: dcc2d...59d
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #23 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forstår for øvrig ikke det store behovet på å klage på naboene sine. Hva med å bare prøve å fikse situasjonen for seg selv? Send en søknad til kommunen om dispensasjon fra den regelen som gir en gitt maksgrense på høyde på hekk og levegg, og så argumenterer du som du har gjort over her – naboens bolig er så nærme, direkte innsyn, ikke mulig å flytte uteområdet, var ikke vindu der før, osv., og så er jeg 100% sikker på at du får dispensasjon så du får det privatlivet du ønsker. Anonymkode: dcc2d...59d Her er det vel naboene som har tatt seg vel mye til rette fremfor at TS er vanskelig og klager på naboene?Du kan umulig mene at det er urimelig av TS å reagere på at naboen setter opp et vindu rett mot deres eneste uteplass når dette har vært en skjermet privat uteplass tidligere? Hvis du ikke ser utfordringer med dette er jeg mildt sagt overrasket. Anonymkode: 970e4...e40 20
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #24 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her er det vel naboene som har tatt seg vel mye til rette fremfor at TS er vanskelig og klager på naboene?Du kan umulig mene at det er urimelig av TS å reagere på at naboen setter opp et vindu rett mot deres eneste uteplass når dette har vært en skjermet privat uteplass tidligere? Hvis du ikke ser utfordringer med dette er jeg mildt sagt overrasket. Anonymkode: 970e4...e40 Jeg tenker at hvis man ønsker privatliv, bosetter man seg ikke i et byggefelt som har unntak fra avstandsreglene. Hvor skjermet kan det egentlig være? Anonymkode: dcc2d...59d 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #25 Skrevet 26. juni 2022 Men hovedpoenget mitt er, her har skaden allerede skjedd, og det er helt utenkelig at kommunen ber de tette igjen vinduet. Så da må man nesten feie for egen dør og sette opp et gjerde. Anonymkode: dcc2d...59d 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #26 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hovedpoenget mitt er, her har skaden allerede skjedd, og det er helt utenkelig at kommunen ber de tette igjen vinduet. Så da må man nesten feie for egen dør og sette opp et gjerde. Anonymkode: dcc2d...59d Det er da ikke utenkelig? Blir kommunens ansatte fornærmet nok over at noen har tatt seg til rette og gitt faen i regelverket, så kan de forlange at vinduet fjernes, ja. Det er mange regelryttere ansatt i kommuner og stat! Håper det er noen slike i ts sin kommune, så hun slipper at fyren ved siden av står og glaner på henne mer fra det nye vinduet sitt når hun soler seg i bikini. Anonymkode: b0646...d02 10
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #27 Skrevet 26. juni 2022 Tror nok jeg bare hadde oversett dette, sånn er det når man bor i et tett boligfelt. Det er forskjell på å FØLE at naboen glaner, og at naboen faktisk gjør det. Anonymkode: 62186...8dc 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #28 Skrevet 26. juni 2022 Og hvis du klager og krever at vinduet tettes igjen, er du garantert at forholdet til naboen er ødelagt for alltid. Anonymkode: 62186...8dc 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #29 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men hovedpoenget mitt er, her har skaden allerede skjedd, og det er helt utenkelig at kommunen ber de tette igjen vinduet. Så da må man nesten feie for egen dør og sette opp et gjerde. Anonymkode: dcc2d...59d Å ikke si det. Jeg har i nabolag jeg har bodd både sett et helt hus som måtte rives og en støttemur som måtte fylles igjen (2 seperate saker). Og da hadde naboene godkjentvalt i ettertid, men søknad var ikke rett før byggestart, så kommunen krevde full tilbakestilling. Selv fikk vi beskjed om at all fasadeendring er søknadspliktig. Og det å sette inn vindu er fasadeendring. Anonymkode: 13b41...c1b 7
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #30 Skrevet 26. juni 2022 20 minutter siden, AnonymBruker said: Men hovedpoenget mitt er, her har skaden allerede skjedd, og det er helt utenkelig at kommunen ber de tette igjen vinduet. Så da må man nesten feie for egen dør og sette opp et gjerde. Anonymkode: dcc2d...59d Det er stadig krav om tilbakestillelse her i kommunen. Mange som satser på tilgivelse over tillatelse Anonymkode: 24ea3...58a 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #31 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er da ikke utenkelig? Blir kommunens ansatte fornærmet nok over at noen har tatt seg til rette og gitt faen i regelverket, så kan de forlange at vinduet fjernes, ja. Det er mange regelryttere ansatt i kommuner og stat! Håper det er noen slike i ts sin kommune, så hun slipper at fyren ved siden av står og glaner på henne mer fra det nye vinduet sitt når hun soler seg i bikini. Anonymkode: b0646...d02 Hvis de er regelryttere, forstår de forhåpentligvis prinsippene om forholdsmessighet og god forvaltningsskikk. I så fall så vil de selvfølgelig ikke kreve tetting av et vindu, som etter all sannsynlighet er oppført i god tro siden det normalt ikke er søknadspliktig. Det er neppe noen som har «gitt faen i regelverket», men bare noen som naturlig nok trodde dette var unntatt søknadsplikt og helt innafor. Anonymkode: dcc2d...59d 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #32 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Men hovedpoenget mitt er, her har skaden allerede skjedd, og det er helt utenkelig at kommunen ber de tette igjen vinduet. Så da må man nesten feie for egen dør og sette opp et gjerde. Anonymkode: dcc2d...59d Har vært borti at tiltakshaver har vært nødt til å tette igjen et vindu etter at kommunen ikke ga dispensasjon. Anonymkode: 19944...e75 9
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #33 Skrevet 26. juni 2022 Det kan jo være mulig at det faktisk er søkt, men at nabovarsel ikke har nådd frem til dere? Uansett, ring kommunen og hør. Selv om det søkes, og dere hadde mottatt nabovarsel og kommet med innvending, så er det ikke sikkert at kommunen hadde vektlagt dette og de kunne fått godkjent likevel, så eventuell manglende søknad har kanskje ikke så mye å si likevel. Det er godt mulig de søker i ettertid, og får godkjent. Men vil tro at på bakgrunn av dette, at det burde være gode muligheter for å få godkjent en dispensasjon på å sette opp en høy levegg Anonymkode: b54db...6d2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #34 Skrevet 26. juni 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvis de er regelryttere, forstår de forhåpentligvis prinsippene om forholdsmessighet og god forvaltningsskikk. I så fall så vil de selvfølgelig ikke kreve tetting av et vindu, som etter all sannsynlighet er oppført i god tro siden det normalt ikke er søknadspliktig. Det er neppe noen som har «gitt faen i regelverket», men bare noen som naturlig nok trodde dette var unntatt søknadsplikt og helt innafor. Anonymkode: dcc2d...59d Det er jo nesten alltid søknadspliktig med fasadeendring av den typen. Har det ikke vært vindu på veggen der før kan du ikke påstå at det ikke er en vesentlig fasadeendring. Og iallfall ikke så nærme en tomtegrense. Tviler på at det er gjort i god tro, det er nok heller i tro at ingen klager Anonymkode: 24ea3...58a 15
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #35 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er jo nesten alltid søknadspliktig med fasadeendring av den typen. Har det ikke vært vindu på veggen der før kan du ikke påstå at det ikke er en vesentlig fasadeendring. Og iallfall ikke så nærme en tomtegrense. Tviler på at det er gjort i god tro, det er nok heller i tro at ingen klager Anonymkode: 24ea3...58a I vår kommune er det aldri søknadspliktig. Vi lar folk sette vinduer og dører uten å søke, for det er ikke en «vesentlig» fasadeendring. I vår kommune er det forbeholdt å endre fra f.eks. trefasade til glass eller hvor man setter inn en ark eller endrer takfasongen på annen måte. Jeg hadde ikke hørt om tolkningen av 29-4 når det kom til fasadeendringer, men det gir absolutt mening at dersom naboen har samtykket til plasseringen av byggverket, bør han også gis rett til å samtykke til fasadeendringer på samme byggverk. Anonymkode: dcc2d...59d
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #36 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å ikke si det. Jeg har i nabolag jeg har bodd både sett et helt hus som måtte rives og en støttemur som måtte fylles igjen (2 seperate saker). Og da hadde naboene godkjentvalt i ettertid, men søknad var ikke rett før byggestart, så kommunen krevde full tilbakestilling. Selv fikk vi beskjed om at all fasadeendring er søknadspliktig. Og det å sette inn vindu er fasadeendring. Anonymkode: 13b41...c1b AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er stadig krav om tilbakestillelse her i kommunen. Mange som satser på tilgivelse over tillatelse Anonymkode: 24ea3...58a AnonymBruker skrev (1 time siden): Har vært borti at tiltakshaver har vært nødt til å tette igjen et vindu etter at kommunen ikke ga dispensasjon. Anonymkode: 19944...e75 Det kan jo så klart tenkes at vår kommune er ekstra chille, men hos oss vektlegger vi god tro hos tiltakshaver, og dette er en såpass sær problemstilling at jeg ikke tror at det er noe man burde vite om. Men jeg ville helt klart innvilget disp til en høy levegg, og det må jo være en enda bedre løsning når det kommer til privatliv i hagen. Anonymkode: dcc2d...59d 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #37 Skrevet 26. juni 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: I vår kommune er det aldri søknadspliktig. Vi lar folk sette vinduer og dører uten å søke, for det er ikke en «vesentlig» fasadeendring. I vår kommune er det forbeholdt å endre fra f.eks. trefasade til glass eller hvor man setter inn en ark eller endrer takfasongen på annen måte. Jeg hadde ikke hørt om tolkningen av 29-4 når det kom til fasadeendringer, men det gir absolutt mening at dersom naboen har samtykket til plasseringen av byggverket, bør han også gis rett til å samtykke til fasadeendringer på samme byggverk. Anonymkode: dcc2d...59d Da høres det ut som du bor i en veldig chill kommune ja. Jeg har nemlig inntrykk av at de er veldig chille her jeg bor, men det er fortsatt en selvfølge søke for det ts beskriver. Anonymkode: 24ea3...58a 2
ntrane Skrevet 26. juni 2022 #38 Skrevet 26. juni 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor håper du det? Bør du ikke heller håpe på at de finner en løsning alle kan leve med, uten at det blir konflikter og uvennskap.? Anonymkode: 4666a...7e7 Fordi naboen eer en hensynsløs drittsekk? 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #39 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Da høres det ut som du bor i en veldig chill kommune ja. Jeg har nemlig inntrykk av at de er veldig chille her jeg bor, men det er fortsatt en selvfølge søke for det ts beskriver. Anonymkode: 24ea3...58a Det er ingen selvfølge. Dette står på dibk sine nettsider: Legge til, fjerne eller endre plassering av vinduer Dette kan kreve søknad, regnes som fasadeendring og relevante krav i TEK17 gjelder. Det å legge til, fjerne eller endre plassering av vinduer, er en fasadeendring. Det er kommunen som avgjør om fasadeendringen endrer bygningens karakter slik at den krever søknad og tillatelse. Det vil alltid være en søknadspliktig vesentlig endring dersom arbeidet påvirker bærende konstruksjoner eller konstruksjoner med brannkrav. Hos oss vil et enkelt vindu sjeldent endre bygningens karakter, men det er klart at saken kan stille seg annerledes om man bytter den ene veggen med vinduer og har panoramautsikt inn på naboens soverom. Anonymkode: dcc2d...59d 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #40 Skrevet 26. juni 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Vi bor i en gate med fem eneboliger som ligger tett i tett. Vi bor innerst, og har nabo på den ene siden. Disse har nettopp byttet ut bordkledningen på husveggene som vender mot oss. I den anledning satt de inn et nytt vindu på veggen som ligger 2 meter fra tomtegrensen vår, og 3 meter fra uteplassen vår. Vi har ikke fått noe nabovarsel på fasadeendringen. De bruker dette rommet hele tiden, og har vinduet oppe. Jeg føler meg så overvåket. Vi kan ikke flytte uteplassen, for på andre siden er det en bergvegg. Dette er den eneste uteplassen vi har, og vi orker ikke lenger sitte der og prate eller spise. De er bare meter unna, og det er ikke tvil om at de får med seg alt som skjer. Jeg ser også at de ofte ser ut på oss, sikkert ikke for å direkte se på oss, men det føles kleint å sitte i bikini, mens mannen i huset står i vinduet og glor ut. Vi har ingen mulighet til å skjerme oss heller, og gjerdet er så høyt som kommunen tillater. Har vi noen rettigheter her? Noen som vet? Vi har jo ikke mottatt noe nabovarsel, så da har de mest sannsynlig ikke søkt om denne fasadeendringen, eller? Anonymkode: cc761...592 Kan dere sette opp en parasoll? Anonymkode: 0de55...3d1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå