AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #21 Del Skrevet 26. juni 2022 Takk for mange gode innspill her 😊 Ja, kanskje det kan være vannvekt likevel, selv om jeg ikke har opplevd det før, ja. DundreMilfin skrev (59 minutter siden): Det er rimelig drøyt å ta opp legens tid for 3 kilo på 3 måneder. 3 kilo kan være vann ifbm PMS, det kan være alderstillegg. TS - du har jo et ekstremt anstrengt forhold til vekt og da har du jo full oversikt på alt. Så da vet du hva det er: alder. Ellers kommer det råd her som er forbudt på KG om å sulte seg og aldri ligge over 1200 kalorier - så det rapporterer jeg. Om du blir ekstremt stresset av 3 kg pluss når du jo er veldig aktiv og har et strengt kosthold ligger det største problemet jo i hjernen. Jeg ser du mener jeg har er anstrengt forhold til egen vekt når jeg stresser over 3 kg opp. Jeg mener tvert imot at det er min tilnærming til vekt som er den fornuftige - å følge nøye med over tid, både for å kunne se tendenser (som f.eks at jeg vet at jeg alltid går opp 1-2 kg i julen, men går dem alltid raskt ned igjen etter jul), men også for å unngå varig vektoppgang. Mye av problemet i befolkningen er jo nettopp at folk IKKE følger med på egen vekt, og dermed ikle oppdager vektoppgangen før de plutselig er opp 10-15 kg, og da merker det fordi klærne ikke passer lenger. Da er det brått mye vanskeligere å gå ned, enn dersom man starter å gjøre endringer når man bare har gått opp noen få kilo. AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg anbefaler styrke, spesielt pga alder. Større muskelmasse øker forbrenningen og gjør at vi holder oss i bedre form når vi blir eldre. Gjør det istedet for å kutte mer kcal. Man kan trene styrke hjemme uten problem- så det er ganske greit å få til også. Hva vekten kommer av vet jeg ikke, men hør med lege hvis det fortsetter. Anonymkode: 9b7ed...9d8 Ja, jeg vet at jeg egentlig må trene styrke, og i vinterhalvåret, når jeg trener på treningssenter, greier jeg å presse meg til å trene styrke et par ganger i uka. Men jeg synes det er så hinsides ekstremt kjedelig ift all annen aktivitet, så nå om sommeren, når det er så utrolig mye annen aktivitet som frister mer, har jeg dessverre alt for lett for å droppe styrketreningen ts Anonymkode: 95f43...575 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #22 Del Skrevet 26. juni 2022 Enig! Det er lurt å legge merke til de små vektendringene, tenke igjennom kosthold og livsstil, og så gjøre noen mindre forandringer. Det er mye lettere enn å vente til det har blitt ti kilo mer Anonymkode: 2d061...350 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #23 Del Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Mye av problemet i befolkningen er jo nettopp at folk IKKE følger med på egen vekt, og dermed ikle oppdager vektoppgangen før de plutselig er opp 10-15 kg, og da merker det fordi klærne ikke passer lenger. Da er det brått mye vanskeligere å gå ned, enn dersom man starter å gjøre endringer når man bare har gått opp noen få kilo. Jeg tror de fleste merker det lenge før det, du. Anonymkode: 525af...9be 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #24 Del Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg tror de fleste merker det lenge før det, du. Anonymkode: 525af...9be Det er ikke min erfaring. Jeg opplevde selv å ikke merke vektoppgangen før jeg hadde gått opp nesten 20 kg i midten av tjueårene- fordi det gikk så gradvis. Mange av mine venninner sier det samme, de har ikke egentlig merket at de har gått opp i vekt (fordi de ikke har veid seg jevnlig og fulgt med), før de plutselig må opp i størrelse i alle klær, og boom, innser at de er iferd med å bli kraftig overvektige. Da blir det tøft å gå ned, fordi det plutselig er veldig mange kilo som skal av (og mange uvaner som må snus). ts Anonymkode: 95f43...575 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #25 Del Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke min erfaring. Jeg opplevde selv å ikke merke vektoppgangen før jeg hadde gått opp nesten 20 kg i midten av tjueårene- fordi det gikk så gradvis. Mange av mine venninner sier det samme, de har ikke egentlig merket at de har gått opp i vekt (fordi de ikke har veid seg jevnlig og fulgt med), før de plutselig må opp i størrelse i alle klær, og boom, innser at de er iferd med å bli kraftig overvektige. Da blir det tøft å gå ned, fordi det plutselig er veldig mange kilo som skal av (og mange uvaner som må snus). ts Anonymkode: 95f43...575 Samme her, jeg gikk også opp 20 kilo uten å merke det. Som har ført til at jeg følger ekstremt godt med nå, og det er det jeg må gjøre. Det skal ingenting til for at jeg går opp. Anonymkode: 72bcf...12c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #26 Del Skrevet 26. juni 2022 Hei! Jeg har en BMI på 21, trener mye løping slik som du gjør. Jeg er kvinne, og i løpet av menssyklusen svinger vekten gjerne med tre kilo. Veldig nøye med mat etter at jeg for 10 år siden gikk ned 10-12 kilo. Gikk likevel opp litt når jeg startet i ny jobb i våres. Spiste mer lunsj og drakk cappucino fra kaffemaskinen. 200 kalorier ekstra per dag= 1 kilo opp per måned. Anonymkode: b7bad...101 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #27 Del Skrevet 30. juni 2022 Jeg er også en sånn som følger nøye med på vekten, så jeg forstår deg godt ts. Av det du skriver tenker jeg at du kan se litt på middagsmåltidet. At man kan begrense det littegrann. Samt bevege deg mer. Det ene glass vin i helgen syns jeg er sånne ting man skal fortsette med, man skal jo leve også. Men heller se på hverdagskostholdet om du kan kutte noe ut der. Årsaken tenker jeg er vanskelig å finne. Med mindre du veier alt kan du ikke vite om du har økt inntaket bittelitt. Apetitt kan variere, og det skal ikke så mye ekstra til før man går opp en kilo i måneden. Anonymkode: a8385...586 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå