Gå til innhold

Uforklarlig vektoppgang

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Gikk på vekten i dag, og ser at vekten nok en gang har gått opp. Nå har jeg gått opp 3 kg på rundt 3 måneder, noe jeg overhode ikke synes er greit. Jeg kan ikke fatte hva som er årsaken til dette, da jeg ikke har endret noe som helst verken i kosthold eller aktivitetsnivå. (Har heller ikke startet med styrketrening, så dette er ikke muskler, som ofte blir foreslått i denne typen tråder).

Litt om meg: For 15 år siden var jeg på vei til å bli overvektig, fikk meg et skikkelig sjokk av noen bilder fra stranda, og la deretter om livsstilen totalt. Det medførte at jeg gikk ned 15 kg i løpet av et års tid, og der har jeg greid å holde meg siden (fordi jeg har et «evig fokus» på nettopp å holde vekten). Jeg har god innsikt i hva som er et godt kosthold, skjulte kalorifeller etc, og er opptatt av å spise «riktig» i det daglige. Jeg trener også mye, løper minst 20-30 km i uka, og går ellers lange turer i skog og mark de dagene jeg ikke løper.

Denne livsstilen har gjort at jeg lett har greid å holde vekten, og en BMI på 22, de siste 15 årene - men jeg har selvsagt i blant gått opp en kilo eller to, f.eks etter jul eller sommeren (pga mer utskeielser). Men det har alltid vært enkelt å gå ned igjen, når jeg har gått tilbake til mitt normale kosthold har vekten normalisert seg igjen. 

Men nå har jeg altså gått opp 3 kg de siste månedene - helt uten at jeg kan fatte hvorfor, og de ser ut til å være nærmest umulig å få av igjen 😫 Da jeg oppdaget dette for et par måneder siden, prøvde jeg å skjerpe meg ytterligere, og fjerne alle utskeielser (litt smågodt eller et glass vin i helgene, for eksempel). Nå har jeg levd tilnærmet asketisk i to måneder, så går jeg på vekten i dag og ser at jeg er ENDA en kilo opp😭 Så mye som jeg veier i dag, har jeg ikke veid på 15 år, og nå blir jeg fortvilet… 

Noen som har vært borti lignende? Kan det være at forbrenningen begynner å bli dårligere pga alder? (Jeg er 42)

Anonymkode: 95f43...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mest sannsynlig har du begynt å innta flere kalorier enn du forbrenner, siden det har skjedd så plutselig.

For å legge på deg 1 kg fett må du spise rundt 7700 kalorier.

Med andre ord har du nå spist litt over 7700 kalorier for mye per måned, i 3 måneder.

Spiser du større porsjoner med mat? Har du byttet til en annen matvare de siste månedene og ikke tenkt over at den kanskje har mer kalorier? Er det noe du har fått helt dilla på i det siste, og ikke er klar over har masse kalorier?

Nå er det også sommer, og (forhåpentligvis) varmt. Har du begynt å bevege på deg mindre? Gikk du mer før? En skikkelig topptur brenner en del kalorier, f.eks. Går du kortere/lettere turer nå?

Det kan være flere småting som du ikke tenker over, som til sammen blir hele kg på vekta. Det beste du kan gjøre er å notere ned hvor mye du spiser og summen av kaloriene i løpet av noen dager (eller helst så lenge du orker, flere uker) for å se om det er noen utskeielser eller spesifikke matvarer du ikke tenker over.

Det er vitenskapelig bevist at de fleste av oss undervurderer hvor mye vi faktisk spiser. Den biten med sjokolade er så liten at den teller liksom ikke, men når det blir 20 biter i ei uke så blir det noen kalorier av det likevel.

Anonymkode: b299a...7f3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle til å foreslå alder jeg i hvert fall.

Anonymkode: 72bcf...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor gammel er du? Ikke uvanlig at forbrenning daler litt med alderen. Alders tillegg. Jeg spiser like lite som før, og er nå ca 20kg opp på 5 år. Vet ikke hvordan jeg skal få de av uten å sulte meg. Fordi jeg spiser 2 brødskiver og en middag om dagen stort sett. Så ikke mye å kutte ut. Kylling og salat er vanlig kost, og på brødskiven er det stort sett kaviar, av og til en osteskive til kaviaren. Drikker lite brus, for det meste vann og kaffe og et glass melk om dagen

Anonymkode: b19d1...160

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mest sannsynlig har du begynt å innta flere kalorier enn du forbrenner, siden det har skjedd så plutselig.

For å legge på deg 1 kg fett må du spise rundt 7700 kalorier.

Med andre ord har du nå spist litt over 7700 kalorier for mye per måned, i 3 måneder.

Spiser du større porsjoner med mat? Har du byttet til en annen matvare de siste månedene og ikke tenkt over at den kanskje har mer kalorier? Er det noe du har fått helt dilla på i det siste, og ikke er klar over har masse kalorier?

Nå er det også sommer, og (forhåpentligvis) varmt. Har du begynt å bevege på deg mindre? Gikk du mer før? En skikkelig topptur brenner en del kalorier, f.eks. Går du kortere/lettere turer nå?

Det kan være flere småting som du ikke tenker over, som til sammen blir hele kg på vekta. Det beste du kan gjøre er å notere ned hvor mye du spiser og summen av kaloriene i løpet av noen dager (eller helst så lenge du orker, flere uker) for å se om det er noen utskeielser eller spesifikke matvarer du ikke tenker over.

Det er vitenskapelig bevist at de fleste av oss undervurderer hvor mye vi faktisk spiser. Den biten med sjokolade er så liten at den teller liksom ikke, men når det blir 20 biter i ei uke så blir det noen kalorier av det likevel.

Alle tingene du skriver her, har jeg allerede tenkt nøye gjennom. Jeg har ikke gjort noen endringer overhode når det gjelder kosthold, spiser ingenting nå som jeg ikke også har spist de siste 15 årene, og inntar ikke større mengder mat (om noe, har jeg som sagt vært ekstra bevisst de siste par månedene, nettopp fordi jeg la merke til at vekten var på vei opp). Det  kan virke litt som om du bare leste overskriften, og ikke alt jeg skrev i innlegget (om at jeg er veldig nøye på kosthold, har god oversikt over hva jeg får i meg osv)?

Når det gjelder aktivitetsnivå er det også alltid høyere om sommeren for min del, da går jeg ofte til og fra jobb i tillegg til all den vanlige treningen, og jeg er generelt enda mer i aktivitet enn vanlig (rolige hjemmekvelder blir erstattet med noen timer med hagearbeid, sykkeltur til stranda, gåtur i solnedgangen osv). Jeg spiser som oftest også mindre i den varme årstiden, fordi jeg appetitten blir litt lavere i varmen.

Så om noe pleier vekten min normalt å gå ørlite ned i løpet av våren - og så hender det jeg går litt opp igjen i juli/august pga ferie med mer utskeielser og ofte litt lavere aktivitetsnivå. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvor gammel er du? Ikke uvanlig at forbrenning daler litt med alderen. Alders tillegg. Jeg spiser like lite som før, og er nå ca 20kg opp på 5 år. Vet ikke hvordan jeg skal få de av uten å sulte meg. Fordi jeg spiser 2 brødskiver og en middag om dagen stort sett. Så ikke mye å kutte ut. Kylling og salat er vanlig kost, og på brødskiven er det stort sett kaviar, av og til en osteskive til kaviaren. Drikker lite brus, for det meste vann og kaffe og et glass melk om dagen

Anonymkode: b19d1...160

Som jeg skriver i HI, er jeg 42 år. Det er ikke mye å kutte i for min del heller, jeg lever allerede veldig sunt og kostholdsbevisst, men med litt utskeielser i helgene. Det har funket fint i 15 år, men nå har plutselig vekten begynt å sige på, av årsaker jeg ikke forstår. Og når det ikke engang hjelper å kutte de få utskeielsene jeg har (f.eks 100 g smågodt + to glass vin i løpet av en hel helg), skjønner jeg liksom ikke hvordan jeg skal få snudd dette.. Må begynne å sulte meg, da 🤷‍♀️

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skulle til å foreslå alder jeg i hvert fall.

Ja - jeg lurer selv på om det kan være det, har du opplevd noe lignende selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som jeg skriver i HI, er jeg 42 år. Det er ikke mye å kutte i for min del heller, jeg lever allerede veldig sunt og kostholdsbevisst, men med litt utskeielser i helgene. Det har funket fint i 15 år, men nå har plutselig vekten begynt å sige på, av årsaker jeg ikke forstår. Og når det ikke engang hjelper å kutte de få utskeielsene jeg har (f.eks 100 g smågodt + to glass vin i løpet av en hel helg), skjønner jeg liksom ikke hvordan jeg skal få snudd dette.. Må begynne å sulte meg, da 🤷‍♀️

Ja - jeg lurer selv på om det kan være det, har du opplevd noe lignende selv?

Er 38, og må definitivt passe mer på nå enn før 😕 Har ofte dager jeg kutter måltider for å unngå vektoppgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan være vann i kroppen pga sommerværet også 😊 

Anonymkode: 549dd...c31

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle tingene du skriver her, har jeg allerede tenkt nøye gjennom. Jeg har ikke gjort noen endringer overhode når det gjelder kosthold, spiser ingenting nå som jeg ikke også har spist de siste 15 årene, og inntar ikke større mengder mat (om noe, har jeg som sagt vært ekstra bevisst de siste par månedene, nettopp fordi jeg la merke til at vekten var på vei opp). Det  kan virke litt som om du bare leste overskriften, og ikke alt jeg skrev i innlegget (om at jeg er veldig nøye på kosthold, har god oversikt over hva jeg får i meg osv)?

Når det gjelder aktivitetsnivå er det også alltid høyere om sommeren for min del, da går jeg ofte til og fra jobb i tillegg til all den vanlige treningen, og jeg er generelt enda mer i aktivitet enn vanlig (rolige hjemmekvelder blir erstattet med noen timer med hagearbeid, sykkeltur til stranda, gåtur i solnedgangen osv). Jeg spiser som oftest også mindre i den varme årstiden, fordi jeg appetitten blir litt lavere i varmen.

Så om noe pleier vekten min normalt å gå ørlite ned i løpet av våren - og så hender det jeg går litt opp igjen i juli/august pga ferie med mer utskeielser og ofte litt lavere aktivitetsnivå. 

TS

Nei, jeg leste hele innlegget ditt.

Grunnen til at jeg foreslår det jeg foreslår er fordi det er det som er mest sannsynlig. Forbrenningen går ned litt med alderen, men siden dette plutselig har skjedd i løpet av de 3 siste månedene synes jeg det er rart om det skulle være alderen din.

Om det er lenge siden du har vært til lege kan det være verdt å ta seg en tur for en liten sjekk, og samtidig ta opp at du har vektøkning som du ikke kan forklare med kosthold/aktivitet. Så kan de ta noen tester og sjekke at alt er i orden, i allefall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er 38, og må definitivt passe mer på nå enn før 😕 Har ofte dager jeg kutter måltider for å unngå vektoppgang.

Ja, da er det jo mulig det er alder 🤷‍♀️ Jeg har i grunnen følt at jeg måtte passe nøye på helt siden jeg var i slutten av tjueårene, og har derfor i mange år allerede, vært nøye med hva jeg spiser for å unngå vektoppgang. Men mulig jeg rett og slett bare må begynne å passe enda nøyere på nå, da 😅

Det er ikke så mye det er rom for å kutte i kostholdet mitt, men jeg får kanskje begynne å begrense størrelsen på middagsmåltidene. Jeg er veldig glad i middagen, og har i årevis spist på den måten at jeg spiser relativt lite til frokost og lunsj (og selvsagt ingen kveldsmat), for å heller kunne spise et stort måltid til middag. Det har alltid gått helt fint mtp å holde vekten. Men mulig jeg heretter også må begrense middagsinntaket, ja.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan det være vann i kroppen? Det kan komme av mye forskjellig. Jeg går opp ca 3 kg når jeg får mensen, og så raser det av igjen etter en ukes tid.

Anonymkode: ac44a...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
snurk skrev (1 minutt siden):

Det med at forbrenningen endres med alderen er en myte som har blitt motbevisst flere ganger 🙂

https://www.nrk.no/trondelag/ny-studie_-forbrenningen-og-stoffskiftet-vart-synker-ikke-noe-saerlig-med-alderen-1.15611409

kan jo kanskje være vannvekt? 

Ok, det var interessant, takk for lenke😊

Tror egentlig ikke det kan være vannvekt, jeg har fulgt vekten min nøye mer eller mindre ukentlig i 15 år, og dette har jeg aldri opplevd før. Har jo vært mange varme perioder i livet mitt i løpet av de 15 årene, så da burde dette ha skjedd før også. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hei. Sliter med det samme. Hos meg er det rett å slett å måtte sulte meg litt i perioder, for vekta øker og øker med alderen, og jeg tror det har med nedsatt forbrenning å gjøre. Jeg er endel eldre enn deg, ca 10 år mer. Jeg syns det er trist og ille å legge på meg, både for den fysiske og den psykiske helsen. 
Så mitt råd er å kutte ut måltider. Det er ubehagelig, jeg vet alt om det. Men det fungerer. Når man inntar mindre kalorier enn kroppen forbrenner, så går man ned i vekt. Går jeg selv over 1200-1300 kalorier i døgnet, så øker vekten sakte, men sikkert. 

Anonymkode: 09f85...bb8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok, det var interessant, takk for lenke😊

Tror egentlig ikke det kan være vannvekt, jeg har fulgt vekten min nøye mer eller mindre ukentlig i 15 år, og dette har jeg aldri opplevd før. Har jo vært mange varme perioder i livet mitt i løpet av de 15 årene, så da burde dette ha skjedd før også. 

ts

Jo, men hvis noe har endret seg i kroppen din, f eks noe med nyrene, stoffskifte el så kan det skje nå selv om det ikke har skjedd før. Ta en tur til legen du! I verste fall kan det være noe farlig eller i beste fall får du en enkel løsning på problemet.

Anonymkode: ac44a...7df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, jeg leste hele innlegget ditt.

Grunnen til at jeg foreslår det jeg foreslår er fordi det er det som er mest sannsynlig. Forbrenningen går ned litt med alderen, men siden dette plutselig har skjedd i løpet av de 3 siste månedene synes jeg det er rart om det skulle være alderen din.

Om det er lenge siden du har vært til lege kan det være verdt å ta seg en tur for en liten sjekk, og samtidig ta opp at du har vektøkning som du ikke kan forklare med kosthold/aktivitet. Så kan de ta noen tester og sjekke at alt er i orden, i allefall.

Det er rimelig drøyt å ta opp legens tid for 3 kilo på 3 måneder.

3 kilo kan være vann ifbm PMS, det kan være alderstillegg.

TS - du har jo et ekstremt anstrengt forhold til vekt og da har du jo full oversikt på alt.

Så da vet du hva det er: alder. 

Ellers kommer det råd her som er forbudt på KG om å sulte seg og aldri ligge over 1200 kalorier - så det rapporterer jeg. 

Om du blir ekstremt stresset av 3 kg pluss når du jo er veldig aktiv og har et strengt kosthold ligger det største problemet jo i hjernen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
3 minutter siden, DundreMilfin said:

Det er rimelig drøyt å ta opp legens tid for 3 kilo på 3 måneder.

3 kilo kan være vann ifbm PMS, det kan være alderstillegg.

TS - du har jo et ekstremt anstrengt forhold til vekt og da har du jo full oversikt på alt.

Så da vet du hva det er: alder. 

Ellers kommer det råd her som er forbudt på KG om å sulte seg og aldri ligge over 1200 kalorier - så det rapporterer jeg. 

Om du blir ekstremt stresset av 3 kg pluss når du jo er veldig aktiv og har et strengt kosthold ligger det største problemet jo i hjernen. 

Nei, egentlig ikke. Hvis TS vet at hun ikke har spist mer eller vært i mindre aktivitet skader det ikke å snakke med legen om det. Det finnes årsaker til at man plutselig legger på seg, og i aller verste fall kan det være farlig, eller i beste fall er det bare vann, og det kan i de fleste tilfeller enkelt behandles vekk. Så å ha en dialog med lege om det er ikke et problem.

De fleste som sverger på at de har dårligere forbrenning med alderen får det heller ikke plutselig over natta sånn som TS. I tillegg er hun 42, ikke 62.

Det er selvsagt hvis vi skal se bort ifra artikkelen som ble postet over der de sier at det er en myte at forbreningen går ned i det hele tatt...

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg anbefaler styrke, spesielt pga alder. Større muskelmasse øker forbrenningen og gjør at vi holder oss i bedre form når vi blir eldre. Gjør det istedet for å kutte mer kcal. Man kan trene styrke hjemme uten problem- så det er ganske greit å få til også. 
Hva vekten kommer av vet jeg ikke, men hør med lege hvis det fortsetter.

Anonymkode: 9b7ed...9d8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Kan være vann i kroppen pga sommerværet også 😊 

Anonymkode: 549dd...c31

Det tenkte jeg og. Jeg selv merker at jeg eser veldig ut i varmen uten stor endring i kosthold og jeg mistenker det skyldes  vannvekt. Dette begynte da jeg var i 40-årene, så kan muligens være relatert til at man nærmer seg overgangsalderen? 

Anonymkode: 2e90d...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du mer salt på maten og drikker mer på grunn av varmen? For da kan det være vannvekt. Jeg blir naturlig mer tørst i varmen og craver salt. Det gjør at jeg gjerne drysser litt ekstra salt over middagen bla.

Anonymkode: 9750c...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...