Gå til innhold

Hvordan overbevise på intervju at jeg ønsker jobben til tross for at jeg er kraftig overkvalifisert?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal på jobbintervju til en stilling jeg er overkvalifisert til (typ jeg har mastergrad og flere års erfaring innen feltet, og man trenger kun en spesifikk videregående linje til stillingen). Det er en fast stilling i det offentlige. 

Jeg er desperat etter ny jobb, da jeg ikke trives i nåværende jobb. Stillingen jeg har søkt på har lav lønn og kjipe oppgaver, men det er likevel bedre enn nåværende jobb. Dersom jeg får jobben kommer jeg til å fortsette å søke andre steder, da jeg ønsker en litt mer spennende jobb på sikt (og litt høyere lønn). 

Men spørsmålet er da:

1. Er dette dårlig gjort av meg? Å ønske denne jobben midlertidig uten at ny arbeidsgiver vet dette, og slutte så fort jeg får en ny jobb? Det kan skje innen noen uker, måneder eller år. 

2. Under intervjuet, hvordan overbevise dem om at jeg virkelig ønsker denne jobben til tross for at jeg er overkvalifisert?  Dersom de spør direkte hvor jeg ser for meg å være etter noen år? Om jeg ser for å være der lenge? Jeg kan jo ikke si at dette er midlertidig for meg, da får jeg jo ikke jobben. Men ønsker ikke å lyve heller.

Kan jeg si at jeg nå fokuserer mer på trivsel, og da passer denne jobben meg godt? Men hvis de da følger opp med om jeg har planer om å bli i denne stillingen lenge, da må jeg jo lyve? Håper dere har noen gode tips :)

Anonymkode: ccb51...766

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For å være helt ærlig så håper jeg de ikke ansetter deg. Du har planer om å være der kort tid og du er overkvalifisert.

Så håper de har en eller to interne søkere som de har tenkt den stillingen til.

Anonymkode: 5ba78...37f

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at man ikke ansetter overkvalifiserte folk er nettopp det du skriver her, de forsvinner så fort mulighetene er bedre et annet sted. Jeg håper helt ærlig du ikke får jobben, det betyr at nye kolleger ikke trenger å lære deg opp, inkludere deg og som takk for bidraget sier du hadet og forsvinner så fort du kan. 

Anonymkode: 6a354...7f0

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

For å få en jobb du egentlig ikke vil ha så må du nok lyve og spille på ja. Så gjenstår det om de som intervjuer vil legge merke til det eller ikke. 

Anonymkode: 4d0fe...b2c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår kritikken, og jeg er jo enig. 

Men jeg er virkelig helt desperat. Og det kan jo godt være at jeg blir i den nye jobben (hvis jeg får tilbud) i et år eller to. Eller det kan gå en måned, det er jo dette jeg ikke vet. 

Og de som intervjuer meg er nok klar over dette, og kommer til å spørre om det. Jeg klarer ikke å lyve, så jeg kommer til å være ærlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det selv. Syns det er deiligere enn jeg trodde med mindre ansvar, litt kjedeligere arbeidsdag.. så jeg blir lenger enn jeg tenkte, vet ikke hvor lenge. Plutselig kan det skje deg også. 

Anonymkode: 95902...b63

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har gjort det selv. Syns det er deiligere enn jeg trodde med mindre ansvar, litt kjedeligere arbeidsdag.. så jeg blir lenger enn jeg tenkte, vet ikke hvor lenge. Plutselig kan det skje deg også. 

Anonymkode: 95902...b63

Ja det er dette jeg også tenker. Kanskje blir jeg der lenger enn jeg tenker nå. Jeg setter trivsel og arbeidsmiljø høyt. 

Men det er hva jeg skal svare som blir utfordringen hvis de spør. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er best å være ærlig, men med fokus på det du syns er positivt med denne jobben. 

Jeg har nylig gjort omtrent det samme selv, bortsett fra at jeg virkelig ønsket meg den jobben jeg var overkvalifisert for. Jeg la vekt på personlige egenskaper, interesser, engasjement og de delene av utdanningen og arbeidserfaringen min jeg mente kunne komme godt til nytte i den aktuelle stillingen.

Jeg tror nok oppriktig engasjement for og ønske om en jobb lett skinner igjennom. Jeg hadde ikke klart å lyve på meg ønske om en jobb og fremstå som troverdig. Men det er sikkert noe ved denne stillingen som lokker, noe du tror passer deg akkurat nå, om ikke for alltid. Finn det, og legg mye vekt på det. 

Å lyve for å få jobben fremfor en godt kvalifisert søker som ønsker å bli i stillingen lenge, vil være engasjert og gjøre en god jobb, syns jeg er råttent gjort. Da er det bedre å være oppriktig, og krysse fingrene for at det ikke er noen slike søkere. Om de har stort behov og ingen søkere som treffer helt, kan det være at ærlighet bidrar til at du gir et godt inntrykk og til og med får jobben. 

Anonymkode: f8c0b...399

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd mange ganger å søke jobber jeg er overkvalifisert for og jeg får ikke engang intervju. Hvis jeg søker høyere stilling får jeg lett intervju. Men jeg ønsker en jobb med mindre ansvar og belastning. Jeg aksepterer å gå ned i lønn. Men antar at de er redd for at man slutter etter kort tid.

Anonymkode: f6c67...16c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har prøvd mange ganger å søke jobber jeg er overkvalifisert for og jeg får ikke engang intervju. Hvis jeg søker høyere stilling får jeg lett intervju. Men jeg ønsker en jobb med mindre ansvar og belastning. Jeg aksepterer å gå ned i lønn. Men antar at de er redd for at man slutter etter kort tid.

Anonymkode: f6c67...16c

Det er en offentlig stilling, så de er vel pliktet til å ta inn de best kvalifiserte til intervju? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg tenker det er best å være ærlig, men med fokus på det du syns er positivt med denne jobben. 

Jeg har nylig gjort omtrent det samme selv, bortsett fra at jeg virkelig ønsket meg den jobben jeg var overkvalifisert for. Jeg la vekt på personlige egenskaper, interesser, engasjement og de delene av utdanningen og arbeidserfaringen min jeg mente kunne komme godt til nytte i den aktuelle stillingen.

Jeg tror nok oppriktig engasjement for og ønske om en jobb lett skinner igjennom. Jeg hadde ikke klart å lyve på meg ønske om en jobb og fremstå som troverdig. Men det er sikkert noe ved denne stillingen som lokker, noe du tror passer deg akkurat nå, om ikke for alltid. Finn det, og legg mye vekt på det. 

Å lyve for å få jobben fremfor en godt kvalifisert søker som ønsker å bli i stillingen lenge, vil være engasjert og gjøre en god jobb, syns jeg er råttent gjort. Da er det bedre å være oppriktig, og krysse fingrene for at det ikke er noen slike søkere. Om de har stort behov og ingen søkere som treffer helt, kan det være at ærlighet bidrar til at du gir et godt inntrykk og til og med får jobben. 

Anonymkode: f8c0b...399

Takk for svar. Jeg skal være ærlig og få frem hvorfor jeg ønsker denne jobben, og så kan jeg ikke vite hva fremtiden bringer. 

AnonymBruker
Skrevet

Regner med at du ikke akkurat får noe god referanse om det viser seg at du løy og stikker av etter 6 måneder, for å bruke et tilfeldig tidsrom på lengden av ansettelsen. Da er det bedre med hull i CV-en eller gjøre noe frivillig heller.

Om det viser seg at du får denne jobben, så bør du mentalt sett ha bestemt deg å holde ut der i et par år iallfall. En del folk kan bytte jobb etter 2 til 3 år, og det gjør de, men bytter du etter bare noen måneder, så er det et stort irritasjonsmoment for begge parter, med mindre det spesifikt var snakk om en midlertidig vikariat som ble avsluttet.

Anonymkode: 8f5d5...e01

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du ikkje er kvalifisert for jobben. 

Eit fotball-lag går på banen i dyp forvisning om at de er overlegne og vil vinne kampen, men sjansen er stor for at de vil tape kampen. ------ Hvorfor ?

Anonymkode: 3386a...450

AnonymBruker
Skrevet

Overkvalifisert er bare tull. Det er bare noe folk sier til deg når du ikke får jobben for at du ikke skal føle deg så ille. 
Det er jo bare bra med høy kompetanse og erfaring

Anonymkode: e052a...7cb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...