AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #1 Skrevet 26. juni 2022 Hei, har nylig begynt å jobbe i en matbutikk. Men jeg føler selv at butikken har noen «røde flagg» og generelt ganske dårlig arbeidsmiljø. For der første så er det sånn arbeidsmiljø at hvis man gjør noe feil, eller noe ikke er godt nok blir man gjerne hengt ut i jobbgruppa istedenfor å ta det på tomannshånd. Jeg har allerede opplevd at ting blir lagt ut som jeg skjønner er rettet mot meg, istedenfor at folk sier det til meg. Og jeg har kun jobbet der i 3 uker. En annen ting er at jeg har en god venninne som jobber der. Og ho blir på en måte som en slags «mellom mann» mellom meg og sjefen. For venninna mi kommer hele tiden med ting sjefen har sagt som jeg må gjøre bedre. Noe jeg syntes er rart, vil jo heller høre det direkte fra sjefen. En tredje ting jeg syntes er rart er at sjefen følger med på overvåkningskameraene når man er på jobb for å sjekke hvor flink man er osv… dette syntes jeg er veldig ubehagelig en annen ting som suger med jobben er at det ikke er kveldstillegg og sjefen forlanger at vi tar sånne kurs på nettet som er ulønnet… har også fått inntrykk av at det er dårlig arbeidsmiljø siden jeg allerede har opplevd baksnakking av andre kollegaer… blir jo stresset over hva de sier bak min rygg også.. er dette normale forhold? Anonymkode: 0a4a7...45b 1
TLR Skrevet 26. juni 2022 #2 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei, har nylig begynt å jobbe i en matbutikk. Men jeg føler selv at butikken har noen «røde flagg» og generelt ganske dårlig arbeidsmiljø. For der første så er det sånn arbeidsmiljø at hvis man gjør noe feil, eller noe ikke er godt nok blir man gjerne hengt ut i jobbgruppa istedenfor å ta det på tomannshånd. Jeg har allerede opplevd at ting blir lagt ut som jeg skjønner er rettet mot meg, istedenfor at folk sier det til meg. Og jeg har kun jobbet der i 3 uker. En annen ting er at jeg har en god venninne som jobber der. Og ho blir på en måte som en slags «mellom mann» mellom meg og sjefen. For venninna mi kommer hele tiden med ting sjefen har sagt som jeg må gjøre bedre. Noe jeg syntes er rart, vil jo heller høre det direkte fra sjefen. En tredje ting jeg syntes er rart er at sjefen følger med på overvåkningskameraene når man er på jobb for å sjekke hvor flink man er osv… dette syntes jeg er veldig ubehagelig en annen ting som suger med jobben er at det ikke er kveldstillegg og sjefen forlanger at vi tar sånne kurs på nettet som er ulønnet… har også fått inntrykk av at det er dårlig arbeidsmiljø siden jeg allerede har opplevd baksnakking av andre kollegaer… blir jo stresset over hva de sier bak min rygg også.. er dette normale forhold? Anonymkode: 0a4a7...45b Nei det vil jeg ikke si
anonymbruker2312 Skrevet 26. juni 2022 #3 Skrevet 26. juni 2022 Absolutt ikke normale forhold, og heller ikke lovlige forhold når det kommer til at sjefen sitter å følger med på kameraene. Dette er ikke lov. Man skal kun følge med om man har en åpenbar gyldig grunn for det (slik som tyveri osv.) Mange ledere tror de kan oppføre seg slik de vil, men de glemmer ofte at de selv har et lovverk de må følge. Anbefaler deg til å bytte jobb, selv om det kan være vanskelig. Lar du deg selv være i et slikt miljø, kan det skade din mentale helse etterhvert. Kom deg unna før ting blir verre. 3 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #4 Skrevet 26. juni 2022 Råder deg til å søke andre jobber så fort som mulig for slikt arbeidsmiljø blir man syk av Anonymkode: 9e1e9...9e1 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #5 Skrevet 26. juni 2022 Søk andre jobber. Og er du ikke organisert så melder du deg inn i handel og klntor. Sjekk ut hvilke rettigheter du har iht lønn. Du har krav på overtid betaling. De er også pliktig til å ha en representant for de ansatte, så du snakker med denne personen. Og legger frem problematikk. Mulig denne sjefen bruker hersketeknikk, så de ansatte ikke skal tørre å kreve det de har rett på. Så ville ha klussa til det så mye som mulig før jeg fikk tak i ny jobb. Det kan bli tøft å jævlig. Men ikke noe å ha dårlig samvittighet over. Det er også lov her å gi noen stikk til de andre ansatte. Får vi ikke overtidsbetalt? Hvorfor får vi ikke det? Hvorfor for vi ikke betalt når vi blir pålagt kurs? Osv. Få de til å tenke litt selv. Det viktige er også å stille de andre spm, hvorfor beskjeder blir gitt til andre enn den det gjelder. Hvorfor snakker ikke sjefen til deg direkte, påpek at du syntes det er rart. Fordi det er jo ikke vanlig at alle andre ansatte skal vite før den det gjelder får beskjed. Spør gjerne hvorfor de finner seg i å jobbe overtid uten overtids betaling. Det er også lov å sende sjefen en mail, på en måte der han må besvare disse spm. Men sett deg inn i regler og rettigheter. Via din organisasjon. Organisasjonen skal kunne gi deg råd, hjelp og veiledning. Samt beskytte deg mot usaklig oppsigelse. Mulig er dere ogsp underbetalt Anonymkode: c28de...04f
Knirke Skrevet 26. juni 2022 #6 Skrevet 26. juni 2022 Normalt? Ja, dessverre. Er det greit? Nei. Det er mange umodne og dårlig kvalifiserte sjefer i matbransjen. Hersketeknikker og skremsel er flittig brukt. Kveldstillegg har du sannsynligvis ikke krav på, men du har krav på overtidstillegg hvis du må jobbe utover fastsatt arbeidstid. Å bruke overvåkningskameraer for å overvåke ansatte er ikke lovlig, men det er umulig å bevise. Jeg ville sett meg om etter en ny jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #7 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei, har nylig begynt å jobbe i en matbutikk. Men jeg føler selv at butikken har noen «røde flagg» og generelt ganske dårlig arbeidsmiljø. For der første så er det sånn arbeidsmiljø at hvis man gjør noe feil, eller noe ikke er godt nok blir man gjerne hengt ut i jobbgruppa istedenfor å ta det på tomannshånd. Jeg har allerede opplevd at ting blir lagt ut som jeg skjønner er rettet mot meg, istedenfor at folk sier det til meg. Og jeg har kun jobbet der i 3 uker. En annen ting er at jeg har en god venninne som jobber der. Og ho blir på en måte som en slags «mellom mann» mellom meg og sjefen. For venninna mi kommer hele tiden med ting sjefen har sagt som jeg må gjøre bedre. Noe jeg syntes er rart, vil jo heller høre det direkte fra sjefen. En tredje ting jeg syntes er rart er at sjefen følger med på overvåkningskameraene når man er på jobb for å sjekke hvor flink man er osv… dette syntes jeg er veldig ubehagelig en annen ting som suger med jobben er at det ikke er kveldstillegg og sjefen forlanger at vi tar sånne kurs på nettet som er ulønnet… har også fått inntrykk av at det er dårlig arbeidsmiljø siden jeg allerede har opplevd baksnakking av andre kollegaer… blir jo stresset over hva de sier bak min rygg også.. er dette normale forhold? Anonymkode: 0a4a7...45b Hold hodet nede, ikke involver deg. Gjør jobben og gå hjem. Søk for guds skyld etter andre jobber. Ikke si opp, det er enklere å få jobb når du alt har en jobb. De forholdene du beskriver er helt hakke gale, i det lange løp vil de gjøre deg syk og slite deg ut. Kom deg vekk. Anonymkode: fcaf1...2e4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #8 Skrevet 20. juli 2022 Er det Rema 1000? Anonymkode: a769e...742
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #9 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det Rema 1000? Anonymkode: a769e...742 Nei, er joker. Anonymkode: 0a4a7...45b
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #10 Skrevet 20. juli 2022 En svak sjef. Men det finnes mange steder. Søk deg et annet sted. Men ikke si opp før du har fått en ny. Anonymkode: cbc7a...ad3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå