Gå til innhold

tror jeg dropper det...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_embla_*
Skrevet

Har vært fast bestemt på å kjøpe en Hellig Birma, men nå vet jeg ikke lenger. Ser at mange av dere sier at de må være to for å trives som innekatter. Vil ikke ha en katt med adferdsproblemer heller! To katter er uaktuelt. Hva om den får være litt ute hver dag, vil det hjelpe? Har jo også barn som sikkert vil leke med den...Ingen av dere som har erfaring med at det går fint med en katt? trodde ikke at katter var flokkdyr...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig kan en enslig innekatt ha det helt greit, men det er så abs ikke optimalt. Og er ikke målet at katten skal ha det optmalt innenfor de rammen man kan tilby den?

Nei, katter er ikke utpregede flokkdyr, men de trenger flere impulser enn det en enslig tilværelse som innekatt kan tilby. Det er svært ensformig for en katt å sitte hjemme alene hele dagen mens du er på jobb og stirre i femte veggen, dette til tross for at katter sover mye. Jeg er ikke imot innekatt, men jeg er svært skeptisk til å holde en enslig innekatt fordi:

-passet en gang en enslig innekatt som hadde adferdsproblemer. Den kjedet seg om dagen når den var alene, så derfor kompenserte den med å holde eier våken om natta.

-jeg har selv to innekatter. Jeg ser hvor enormt mye glede de har av hverandre. De løper og jakter på hverandre, biter i hverandre og legger seg ned og slikke hevrandre. Jeg kunne aldri klart å stimulere en katt like mye som de gir impulser til hverandre. De får ut masse energi ved å løpe etter hverandre, slik innestengt energi kan ellers føre til aggresjon og adferdsproblemer hvis de ikke får utløp for det.

Hvorfor kan du ikke få deg to stk da? det er faktisk mindre arbeid, nettopp pga mindre jobb med aktivisering. Kattene vil være akkurat like oppsøkende til mennesker, ja tvert i mot kommer de til å kjempe om din oppmerksomhet (slik er det iallefall her). Det er heller ikke dobbelt så dyrt: du får rabatt hos veterinær når du skal vaksinere og kjøper store sekker med kattemat som er billigere enn små sekker. Og hvis du skal få deg en kattunge bør de holdes inne de første 6 mnd, og i denne perioden bør de ikke være hjemme alene mer enn 4-5 timer pr dag. Katunger er enda mer avhengige av menneskekontakt enn voksne katter, og det er dessuten viktig for dem å få nok kontakt med mennesker. Det er nemlig veldig krevende å få seg en kattunge.

Selvsagt fines det eksempler på enslige innekatter som har det greit, men er ikke målet ditt å tilrettelegge foholdene så bra at katten får det optimalt? Er det ikke derfor du skal få deg katt. Det finnes nok oppdrettere som selger katter til å bli enslige innekatter, men jeg stiller meg altså sterkt kritisk til det etter å ha sett selv både hvordan forholdene for en kontra to innekatter ahr det. Det er ikke naturlig å holde en katt inne hele livet dens, derfor er det viktig å legge forholdene til rette best mulig. Å delvis slippe katten ut kan imiderltid være å gjøre deg og katten en bjørnetjeneste hvis den skal være innekatt. Når katen først har fått smaken på utelivet, vil den begynne å føle et savn etter utelivet hvis den blir stengt inne igjen. Nå vet jeg ikke hvordan du bor i forhold til trafikk osv og hvorfor du vil ha innekatt, men hvis du har forholdene til rette for det har selvsagt katten glede av å få gå ute noen timer hevr dag.

Skrevet (endret)

Først vil jeg si at dersom det er muligheter for det, går det faktisk ann at denne katterasen er ute også!

Det er kanskje ikke så gunstig med tanke på at denne rasen er meget dyr og populær, slik at den kanskje også kan bli stjålet.

Min søster bor på gård, og hennes Hellige Birma er ute!

Mine foreldre hadde to Hellig Birmaer og de var også ute!

Så lenge katten kun skal være inne, syntes jeg det bør være minst en katt til i huset!

Jeg skaffet meg først en innekatt, men fant fort ut at jeg måtte ha minst en til - nå har jeg tre katter.

Les mer om Hellig Birma her:

http://home.online.no/~rsvensse/reid-artbirman.html

Enig med svar fra gjest vedr:

men de trenger flere impulser enn det en enslig tilværelse som innekatt kan tilby. Det er svært ensformig for en katt å sitte hjemme alene hele dagen mens du er på jobb og stirre i femte veggen, dette til tross for at katter sover mye.

LYKKE TIL UANSETT HVA DET BLIR TIL! GØY OG KOS MED KATTER :vinke:

Endret av Miloine
Skrevet

En annen mulighet er at du tar kontakt med ulike oppdrettere og hører om de har voksne katter til omplassering som trives best alene! Jeg har sett at både oppdrettere og ulike dyrevernsorg. annonserer innekatter som bør være alene fordi de trives dårlig i selskap med andre katter. Det er nemlig ikke slik at alle katter trives med selskap av andre katter, men siden dette er vanskelig å vite hvis du får en kattunge så kan du jo prøve å få en voksen katt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...