Gå til innhold

Hvilken psykisk diagnose tror du er verst?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (10 timer siden):

Borderline er en forferdelig diagnose å leve med, på den annen side er dtt en diagnose mange blir friske fra....

Gjør ikke opp for årene i lidelse med høyt symptomtrykk og et konstant dødsønske og smerte. Pf er ingen sykdom og derfor ingenting man kan bli frisk av 

Anonymkode: 589cc...45b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mulig å sette ulike lidelser opp mot hverandre på den måten, da det er ulike alvorlighetsgrader av alle lidelsene. Dog regnes schizofreni/psykoselidelser, bipolar lidelse, alvorlige personlighetsforstyrrelser (borderline, paranoid, narsissistisk etc) og (alvorlig) anoreksi som alvorlige psykiske lidelser. Angst regnes generelt sett som en mild psykisk lidelse, men kraftig angst kan selvfølgelig være invalidiserende, så jeg tviler på at OCD er en av de verste psykiske lidelsene å ha. Jeg har bipolar lidelse, og har hatt alvorlig anoreksi. Bipolar lidelse har vært mye verre for meg enn anoreksien. Det finnes andre med anoreksi og bipolar lidelse som anser anoreksien som mye verre enn den bipolare lidelsen, avhengig av alvorlighetsgraden til begge lidelser.  Jeg vil tro at noen med godt behandlet schizofreni har bedre livskvalitet enn noen med ekstrem angst som aldri tør å forlate husets fire vegger. 

Kan legge til at selvmordsraten ved bipolar lidelse er høyere enn den ved depresjon eller tilbakevendende depressiv lidelse, og at mennesker med bipolar lidelse statistisk sett lykkes oftere med å ta sitt eget liv når de først prøver enn mennesker med andre psykiske lidelser. 20-60% av mennesker med bipolar lidelse prøver å ta sitt eget liv minst en gang. Opp til 75% av mennesker med borderline prøver å ta sitt eget liv minst en gang, men . Det kan jo si noe om den subjektive opplevelsen av smerte og lidelse til de som er rammet av disse lidelsene. Antall selvmordsforsøk og selvmordsraten blant mennesker med schizofreni er også ganske høy. OCD har en høyere selvmordsrate enn den øvrige befolkningen, men betydelig mye lavere enn de overnevnte lidelsene.

Anonymkode: c51d3...ec6

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at det er individuelt. Min erfaring er at OCD er mye verre enn anoreksi. 

Anonymkode: 07d43...9bf

Skrevet

Jeg tenker det samme som AB litt over her. Det er ikke mulig å sette de ulike diagnosene opp mot hverandre siden det fins så mange alvorlighetsgrader innenfor de forskjellige diagnosene.

Jeg selv har borderline. Lever greit med det i dag, ihvertfall bedre enn for 10 år siden når alt stod på huet følte jeg.  Ble også diagnosert med angst og tilbakevendene depresjon, men de kan flettes inn i personlighetsforstyrrelsen.

Jeg jobber med schizofrene eldre og vet akkurat disse menneskene er. Mens en annen eldre med schizofreni kan takle hverdagen på en annen måte.
Jeg tenker at alle diagnosene er like ille å ha for den enkelte. Livet er skjørt og man vil så gjerne være frisk som "alle andre". 

Men om jeg skal bringe opp en diagnose jeg personlig syns er værst, må være Münchausen syndrome. Hvor den som har det sykeliggjør seg selv eller barnet sitt, finner opp symptomer, eller påfører seg selv eller barnet sitt symptymer som ikke er der.
Det skader ikke bare en selv, men den du prøver å sykeliggjøre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (1 time siden):

Både bipolar lidelse og borderline har forhøyet risiko også. En av ti med borderline dør av selvmord. Vet ikke statistikken på bipolar, men mange forsøker å ta livet sitt der også. 

Hva som er verst kan forsåvidt heller ikke kun måles i hvor mange som dør av det. Hvordan livskvaliteten er, har også noe å si. 

Så som sagt det går ikke helt å bare si at den eller den diagnosen er verst. Det er mange faktorer som spiller inn, og noen lever bedre med sin diagnose enn andre.

Anoreksi er den psykiske lidelsen med høyest dødelighet 

Anonymkode: 0c39e...7bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg tenker også at spiseforstyrrelser kommer høyt opp. Mye pga alt av sosiale tilstelninger dreier seg rundt mat. Man kan ikke gå et eneste sted uten at det er mat overalt. Man svømmer i mat og alle arrangementer og samlinger inneholder mat.

Anonymkode: 1293f...cbb

Uenig. Er mange andre diagnoser som ødelegger alt det sosiale og aktiviteter. En som er alvorlig deprimert for eksempel vil være så syk at en ikke en gang klarer å gå ut til venner, arrangementer eller samlinger i det hele tatt. Samme med de med alvorlig sosial angst. Det er veldig hemmende diagnoser som gjør at en mister alt av sosialt og gjør en svært isolert og dårlig. Til slutt blir mange så dårlige at de tar selvmord. 

Anonymkode: be3c9...b12

• Liker 1
Gjest Raffalayla
Skrevet

Verst kommer an på innehaveren og graden av..

men kan i hvert fall skrive under på at ADHD er helt forferdelig; så på nippet til å være "normal", men så totalt oppslukt av det totale kaos grunnet en frontallapp som ikke fungerer slik som den skal i en voksen, fullt utviklet hjerne. 

AnonymBruker
Skrevet

Derealisering

Anonymkode: c2694...1a7

AnonymBruker
Skrevet

Kompleks PTSD, absolutt. For det kommer av traumer som går på det mest fundamentale for oss mennesker å eksistere. Det er ikke nok å bli voldtatt som voksen, det er barn, som er for unge til å forstå hva voldtekt og overgrep er, som blir ødelagt for livet. Det er gjentagende overgrep, svikt og mishandling over flere år. Som som oftest starter veldig tidlig i livet, på de mest sårbare stadiene i utviklingene hos spedbarn og småbarn. Det er traumer og skader som er så å si umulig å endre. Jeg tror ikke det er mulig å kurere kompleks PTSD. De som blir "kurert" har ikke kompleks PTSD, de har mest sannsynligvis borderline som er mulig å vokse av seg til en viss grad (det blir lettere med alder) og kurere med langvarig terapi. Kompleks PTSD er en så stor skade at det tror jeg ikke er mulig å kurere. Utryggheten og frykten vil alltid sitte som støpt i ryggmargen livet ut. Det er mulig å lære å leve med utryggheten, frykten og smerten, men det vil aldri forsvinne. 

Forstår hvorfor flere sier spiseforstyrrelse, men bare fordi det er det som tar flest liv, så tror jeg ikke det er det verste man kan slite med. Når det kommer til fysisk helse, så er det nok verst. De lider ikke mest psykisk, men fysisk. 

Anonymkode: f9f15...742

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Er fortsatt ikke den verste psykiske lidelsen for det. Det å dø er ikke så ille. Når du er dø, så er du fri fra all smerte. Å dø er ikke å lide, når vi snakker om psykiske lidelser i denne tråden. Kompleks PTSD og andre livslange psykiske lidelser er noe som ødelegger livet ditt, fra tidlig barndom til alderdom. Det er verre å lide så mye at man ender opp med selvmord, enn å dø av spiseforstyrrelse. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet det. Hva hadde det med saken å gjøre? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uenig. Er mange andre diagnoser som ødelegger alt det sosiale og aktiviteter. En som er alvorlig deprimert for eksempel vil være så syk at en ikke en gang klarer å gå ut til venner, arrangementer eller samlinger i det hele tatt. Samme med de med alvorlig sosial angst. Det er veldig hemmende diagnoser som gjør at en mister alt av sosialt og gjør en svært isolert og dårlig. Til slutt blir mange så dårlige at de tar selvmord. 

Anonymkode: be3c9...b12

Du har tydeligvis ikke levd med en alvorlig spiseforstyrrelse. Og ja det er andre diagnoser som også kan selvmord, men anoreksi er fortsatt den mest dødelige psykiske lidelsen

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, Athena Catalina said:

Jeg syns ingenting om å sette diagnoser opp mot hverandre. 

Sant og i tillegg er det også alltid gradsforskjell på diagnosene. Depresjoner, spiseforstyrrelser, osv kommer i ulike grader og ofte henger de også sammen. 

Selv har jeg hatt psykose og depresjon og de hang sammen. Kom i psykose under en depresjon og ble deprimert da jeg skjønte hva jeg hadde gjort i psykosen. 

Anonymkode: 39cd0...388

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er fortsatt ikke den verste psykiske lidelsen for det. Det å dø er ikke så ille. Når du er dø, så er du fri fra all smerte. Å dø er ikke å lide, når vi snakker om psykiske lidelser i denne tråden. Kompleks PTSD og andre livslange psykiske lidelser er noe som ødelegger livet ditt, fra tidlig barndom til alderdom. Det er verre å lide så mye at man ender opp med selvmord, enn å dø av spiseforstyrrelse. 

Og ja så du tror ikke at man lider før dør av en alvorlig spiseforstyrrelse? Og det er jo allmenn kunnskap at mange med Spiseforstyrrelser også har kompleks PTSD. Jeg har selv Kompleks PTSD og som følge av den har traume utløst anoreksi som har blitt kronisk

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er nok umulig å skulle bedømme hvilken diagnose som gir høyest lidelsestrykk for den enkelte, men noen som har noen tanker?

Jeg tenker 

1. Psykose 

2. OCD

3. Traumelidelser/DID

4. Spiseforstyrrelser 

Cotardsyndrom virker også ganske jævlig. Disse personene er overbeviste om at de er døde..https://no.m.wikipedia.org/wiki/Cotards_syndrom

Anonymkode: 1293f...cbb

Psykose er ingen egen sykdom, men en tilstand du kan komme i. Er du schizofren og eller paranoid har du lettere for å ende opp i psykose. Stusser over at du ikke har noen personlighetsforstyrrelser på lista di.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kompleks PTSD, absolutt. For det kommer av traumer som går på det mest fundamentale for oss mennesker å eksistere. Det er ikke nok å bli voldtatt som voksen, det er barn, som er for unge til å forstå hva voldtekt og overgrep er, som blir ødelagt for livet. Det er gjentagende overgrep, svikt og mishandling over flere år. Som som oftest starter veldig tidlig i livet, på de mest sårbare stadiene i utviklingene hos spedbarn og småbarn. Det er traumer og skader som er så å si umulig å endre. Jeg tror ikke det er mulig å kurere kompleks PTSD. De som blir "kurert" har ikke kompleks PTSD, de har mest sannsynligvis borderline som er mulig å vokse av seg til en viss grad (det blir lettere med alder) og kurere med langvarig terapi. Kompleks PTSD er en så stor skade at det tror jeg ikke er mulig å kurere. Utryggheten og frykten vil alltid sitte som støpt i ryggmargen livet ut. Det er mulig å lære å leve med utryggheten, frykten og smerten, men det vil aldri forsvinne. 

Forstår hvorfor flere sier spiseforstyrrelse, men bare fordi det er det som tar flest liv, så tror jeg ikke det er det verste man kan slite med. Når det kommer til fysisk helse, så er det nok verst. De lider ikke mest psykisk, men fysisk. 

Wow just wow. Jeg har kompleks PTSD og som følge av den har jeg traume utløst av anoreksi. Det vil si jeg har diagnosen sekundær dissosiering og anoreksien er en traume bærende del. Og seriøst anoreksi er også noe som preger psyken enormt mye

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Sant og i tillegg er det også alltid gradsforskjell på diagnosene. Depresjoner, spiseforstyrrelser, osv kommer i ulike grader og ofte henger de også sammen. 

Selv har jeg hatt psykose og depresjon og de hang sammen. Kom i psykose under en depresjon og ble deprimert da jeg skjønte hva jeg hadde gjort i psykosen. 

Edit: som del av depresjonen kom også spiseforstyrrelser. Hadde både periode hvor jeg prøvde å gjøre meg så tynn som mulig og se hvor lenge jeg kunne gå uten mat og periode hvor jeg skulle gjøre meg så feit som mulig.  Som sagt når det kommer til psykisk sykdom så henger ting ofte sammen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er mulig å kurere kompleks PTSD. De som blir "kurert" har ikke kompleks PTSD, de har mest sannsynligvis borderline som er mulig å vokse av seg til en viss grad 

https://www.nkvts.no/kunnskapsbasert-traumebehandling/behandling-av-ptsd/

Det finnes behandling også for kompleks Ptsd. 
Har det blitt prøvd ut?

Anonymkode: f0831...512

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Og ja så du tror ikke at man lider før dør av en alvorlig spiseforstyrrelse? Og det er jo allmenn kunnskap at mange med Spiseforstyrrelser også har kompleks PTSD. Jeg har selv Kompleks PTSD og som følge av den har traume utløst anoreksi som har blitt kronisk

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Wow just wow. Jeg har kompleks PTSD og som følge av den har jeg traume utløst av anoreksi. Det vil si jeg har diagnosen sekundær dissosiering og anoreksien er en traume bærende del. Og seriøst anoreksi er også noe som preger psyken enormt mye

Jeg har kompleks PTSD og spiseforstyrrelse selv. Tror dere virkelig jeg skriver utav null erfaring? Spiseforstyrrelsen var og er for meg en form for selvskading, kontroll og en måte å overleve i egen kropp på. Jeg har ikke sagt at spiseforstyrrelse ikke kommer med lidelse, for det gjør det. Det er fortsatt ikke den verste psykiske lidelsen, som tråden spør etter. Det er ingen her som sier at OCD, generell angstlidelse, alvorlig depresjon, bipolar eller panikkangst (og alt annet av psykiske lidelser) ikke er ille å leve med, for det er det. Men når du skal rangere psykiske lidelser, så er ikke spiseforstyrrelse den verste å leve med. Høyst dødelig, ja, verst, absolutt ikke. Det betyr ikke at det er lett å leve med, all lidelse er helt for jævlig å leve med.
Ro dere ned litt før dere angriper folk. Jeg vet så forbanna godt hvor for jævlig panikkangst, kompleks PTSD, PTSD og spiseforstyrrelse er. Objektivt og subjektivt, så er kompleks PTSD det verste et menneske at utvikle. For det er som jeg skriver, traumene og skadene er noe som går inn på det fundamentale byggesteinen i et menneske. Et spedbarn som ikke får kjærlighet, omsorg, omtanke og trygghet, men bare traumer, skader og svik i sine første leveår vil aldri vokse opp å ha det bra og vil aldri bli frisk. De kan lære seg på sikt å leve med det, om de er maks heldig, men skaden vil alltid være der.  

• Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...