Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har dette kortet? Er det slik at man ikke må kunne gå i det hele tatt eller tar de høyde for at man kan ha store problem fra dag til dag. Kan noen som disponerer kortet hjelpe?

Anonymkode: 0413c...c45

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg har forstått det er det til bruk av forskjellige årsaker. Noen er ute av stand til å gå, andre har behov for å gå lite (blir syke av å gå lange avstander) osv. Det vil vel si at man kan ha variasjoner som du nevner.

Tror kortet er personlig, det følger personen, ikke bilen. Sjåfører som kjører personen som har kortet er ok. 

Anonymkode: ccb65...a9c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Slik jeg har forstått det er det til bruk av forskjellige årsaker. Noen er ute av stand til å gå, andre har behov for å gå lite (blir syke av å gå lange avstander) osv. Det vil vel si at man kan ha variasjoner som du nevner.

Tror kortet er personlig, det følger personen, ikke bilen. Sjåfører som kjører personen som har kortet er ok. 

Så man kan skrive at det er 200 m ene dagen for 0 neste dag?

AnonymBruker
Skrevet

Det må være et stort problem for deg å komme fra bilen til inngangen dit du skal. Om du noen dager trenger rullestol og andre dager ikke. Ved feks fremskreden MS. Eller om du ikke har hjerte/lungekapasitet til anstrengelsen det vil være å gå noen hundre meter. Div ting som er av varig art og er svært begrensende for at du kommer dit du skal. Kortet er personlig med bilde bakpå. 

Anonymkode: e4234...380

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om du skal søke, så ville jeg kanskje begrunnet hva som gjør at du ikke kan gå så langt? Feks at du blir syk av å gå langt, at Du trenger spare energien på viktigere gjøremål. Har du rullestol eller andre forflytningshjelpemidler? Det er vel greit å ta med. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Legen din skriver søknaden 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Legen din skriver søknaden 

Jeg må vel fylle søknad selv? Så skriver hun sin del?

AnonymBruker
Skrevet

Det er opp til kommunen din hvor strenge de ønsker å være. Men fordi HC-kort gir fritak for bomringer opplever mange bynære kommuner stor pågang fra folk som vil ha HC-kort for å slippe å betale i bomringen eller for å få gratis parkering i byen. Derfor er de aller fleste kommunene rundt de største kommunen blitt veldig strenge, og i noen kommunen får man ikke engang HC-kort selv om man har trygdebil klasse 1 (vanlig personbil) og det gis kun til de som har kassebil. Og for de som ikke selv kan kjøre bil men må være passasjer (f.eks. funksjonshemmede barn) er det blitt helt umulig. Veldig synd at folk har misbrukt dette slik at folk med reelt behov ikke lenger får dette hjelpemiddelet. 

Anonymkode: 99ee9...86a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg må vel fylle søknad selv? Så skriver hun sin del?

Du finner søknadsskjemaet på din kommunes nettside. Ofte finner du også en veiledning, eller det står kort om i hvilke tilfeller din kommune innvilger HC-kort. 

Anonymkode: 99ee9...86a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...