Gå til innhold

Huskjøp og samboerskap er den største tabben i mitt liv, nå er jeg låst

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sammen med kjæresten min i 5 år. Tidlig begynte han å mase om å flytte sammen, men jeg ville vente. Vi hadde da hver vår leilighet som vi eide. Jeg har hatt mye dårlige boliger opp gjennom tidene og var veldig fornøyd med min leilighet. Ekstra godt var det at jeg endelig hadde råd til å kjøpe. Den var trygg og MIN. Jeg trivdes også egentlig godt med å være særbo, da jeg blir sliten av å ha folk rundt meg hele tiden. 

Men, for ca ett år siden bestemte vi oss allikevel for å kjøpe et hus sammen. Dette var drømmehuset og vi hadde det stabilt og bra sammen. Vi gikk da inn med 50-50 hver. 

Nesten med en gang vi hadde tatt over huset begynte ting å bli dårligere mellom oss. Sexlivet dabbet av nesten med en gang, og vi som aldri hadde kranglet noe, hadde ofte diskusjoner og krangler. Han oppfører seg som om han eier huset alene, og at jeg bare bor der. Han bestemmer nesten alt uten å høre med meg først. Jeg har ikke noe jeg skulle sakt og han overkjører meg totalt. Hans venner og familie kommer og går uten forvarsel HELE tiden, noe jeg hater. Men kan ikke si noe på det for han må jo få ha besøk. De ringer kanskje, om jeg er heldig, 30 min før de kommer. Også hans venner og familie oppfører seg som det er hans hus og overstyrer meg totalt. Jeg er helt sjokkert!!  Dette var ikke tegn jeg så da vi bodde hver for oss.. 

Han har også invitert til fester med masse folk jeg ikke kjenner noe spesielt godt uten å planlegge dette med meg først. Han inviterer heller ikke mine venner, kun hans. Når jeg sier noe så sier han bare «du må bare be noen venner du også». Jeg er ikke så glad i å ha fest hjemme da folk ofte blir fulle og ting kan bli ødelagt. Når jeg sier at jeg ikke har lyst til å ha fest, så sier han at «du trenger jo ikke bli med på festen du».. ! Altså, hva skal jeg gjøre da, sitte på soverommet eller rømme hjemmefra? 

Jeg er nå så deprimert og fortvilet over situasjonen, og angrer så jævlig på dette huskjøpet. Angrer på at jeg solgte leiligheten min som jeg var så glad i for denne mannen som jeg syns er veldig egoistisk. 

Jeg ser jo at dette aldri kommer til å fungere. Jeg er en fremmed i mitt eget hjem, og er konstant stresset for hvem som plutselig kommer innom og gir seg til på timesvis. Jeg har nå mistet følelsene for han, og vil bare ut! 

Problemet er at jeg aldri i verden har råd til å kjøpe ny leilighet alene nå med dagens boligpriser og renteoppgangen som er spådd. Han vil ikke selge huset, vil i såfall kjøpe meg ut. Han tjener mer enn meg og har råd til å sitte med det alene. Men vi/jeg hadde kommet til å få igjen mye mer for huset om vi solgte det, enn jeg kommer til å få hvis han kjøper meg ut.  Jeg føler meg lurt og fanget i hele situasjonen. Jeg blir den store taperen i dette, jeg som hadde alt på stell før jeg møtte han. Gråter nesten hver dag for jeg er så lei meg. 

Vet ikke helt hva jeg vil med dette, men måtte bare få det ut..🥺 

Anonymkode: 8b345...948

• Liker 2
  • Hjerte 34
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han kjøper deg ut, så må vel det være nok for deg til å kjøpe en mindre leilighet?

Anonymkode: 32d6f...ded

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Krev tvangsoppløsning 

Anonymkode: ec22f...722

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei dessverre, boligprisene har steget så mye siden jeg kjøpte, og jeg får ikke så mye lån alene. Og når renta kommer til å gå opp klarer jeg ikke betjene lånet selv da jeg ikke tjener så mye.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han må jo uansett kjøpe deg ut basert på dagens takst. Så få en verdivurdering av leiligheten (og pass på at vedkommende ikke er kompis av samboeren din). 

Skjønner du er trist og skuffet. Men prøv å se framover og tenk på at du ikke skal gjøre denne tabben igjen. 

Anonymkode: cbbbc...2ee

De har vel og kjøpt i senere tid, så kan ikke skjønne at hun vil sitte igjen med et minimum av 1,5mill, og sikkert mye mer,  om han kjøper henne ut. Hvordan skal hun ikke klare å få seg en eller annen leilighet med så mye i egenkapital og fast gjennomsnittlig inntekt?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Alexandra81 skrev (1 minutt siden):

Nei dessverre, boligprisene har steget så mye siden jeg kjøpte, og jeg får ikke så mye lån alene. Og når renta kommer til å gå opp klarer jeg ikke betjene lånet selv da jeg ikke tjener så mye.. 

Selvfølgelig får du nok til en leilighet. Men selvfølgelig ikke i øverste klasse. Hvis det er viktig for deg har du deg selv å takke.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må få han til å kjøpe deg ut. Uansett hvor liten bolig du ender opp med, så er det 100% ditt eget, og du slipper å være redd for okkupantene hans til alle døgnets tider. Dette er ikke levelig!

Anonymkode: 16a55...b49

• Liker 19
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke få lavere pris av at han kjøper deg ut, han må kjøpe deg ut til markedspris.

Og det er veldig bra hvis du har bodd der et år, da slipper du å skatte av prisstigningen.

Anonymkode: 9b475...96a

• Liker 26
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

For en 35 kvm leilighet er det gjerne over 3 mill nå. Med budrunder blir det ofte mye mer enn jeg kan få i lån. Selv om jeg har endel i egenkapital, får får jeg bare en viss sum i lån pga min inntekt.. Når en må betale så mye for en mye mindre og dårligere leilighet enn jeg hadde (50 kvm) , blir jeg jo taperen. Iallefall når planen var å kjøpe seg «opp».. jeg vet jeg har bare meg selv å takke for å være så dum, men jeg kunne jo ikke drømme om at det ble slik.

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Vet du hva, du kan faktisk leie en leilighet i en stund.

Har veldig lite medfølelse med deg. Hadde du virkelig slitt i situasjonen ville du latt ham kjøpe deg ut og leid deg et sted i en periode.

Anonymkode: 370eb...35c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

For en 35 kvm leilighet er det gjerne over 3 mill nå. Med budrunder blir det ofte mye mer enn jeg kan få i lån. Selv om jeg har endel i egenkapital, får får jeg bare en viss sum i lån pga min inntekt.. Når en må betale så mye for en mye mindre og dårligere leilighet enn jeg hadde (50 kvm) , blir jeg jo taperen. Iallefall når planen var å kjøpe seg «opp».. jeg vet jeg har bare meg selv å takke for å være så dum, men jeg kunne jo ikke drømme om at det ble slik.

Ok, ikke bare har du råd til å kjøpe en leilighet, problemet er altså at du ikke kan kjøpe drømmeleiligheten med en gang du flytter ut?

Skjerpings.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Når renteoppgangen er rett rundt hjørnet er folk kanskje mer skeptisk til å kjøpe å? Kan dette påvirke markedsprisen? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, ikke bare har du råd til å kjøpe en leilighet, problemet er altså at du ikke kan kjøpe drømmeleiligheten med en gang du flytter ut?

Skjerpings.

? Selvfølgelig er det veldig kjipt å ha solgt sin flotte leilighet og så finne ut at det var feil og ikke få leiligheten tilbake. 

Anonymkode: cbeec...58a

• Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Han må kjøpe deg ut til markedspris. Feks be 3 meglere om verdivurdering og bruk snittet. Det kjipe er at da får du ikke en eventuelt budrunde. Men vil du ha det solgt på åpent marked mener jeg at han ikke kan hindre deg det. 

Er litt i samme situasjon, bare uten festing og besøk. Ikke lett. Vil ikke gi opp for tidlig heller, vet jo at det er en overgang fra særeie til samboer. 

Uansett så tenker jeg at man finner en løsning og at det går bra til slutt. 

Anonymkode: 07767...2f8

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vet du hva, du kan faktisk leie en leilighet i en stund.

Har veldig lite medfølelse med deg. Hadde du virkelig slitt i situasjonen ville du latt ham kjøpe deg ut og leid deg et sted i en periode.

Leieprisene er jo helt hinsides, de er jo mye mer enn lånesummen pr.mnd, hvis jeg hadde fått lån da.. men ja, det er jo den veien det går. Da har jeg ikke nok til å spare meg opp heller. Trodde jeg var ferdig med leiemarkedet jeg.. det er jo en jævla surt steg tilbake i voksen alder når man egentlig hadde alt på stell. Det er det jeg mener! 

• Liker 4
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

? Selvfølgelig er det veldig kjipt å ha solgt sin flotte leilighet og så finne ut at det var feil og ikke få leiligheten tilbake. 

Anonymkode: cbeec...58a

Men så mye sutring som TS bedriver er helt latterlig.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Leieprisene er jo helt hinsides, de er jo mye mer enn lånesummen pr.mnd, hvis jeg hadde fått lån da.. men ja, det er jo den veien det går. Da har jeg ikke nok til å spare meg opp heller. Trodde jeg var ferdig med leiemarkedet jeg.. det er jo en jævla surt steg tilbake i voksen alder når man egentlig hadde alt på stell. Det er det jeg mener! 

Da får du leie en hybel.

AnonymBruker
Skrevet

Skal iallfall ALDRI bli samboer igjen!

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan dere ta takst, legge den ut for salg og la ham få tre inn i høyeste bud? Kjipt å ha 'mistet' leiligheta du trivdes så godt med, men det høres også kjipt ut å ha det slik du har det nå. Selg deg ut på en måte som ivaretar dine økonomiske verdier best mulig, lei et lite sted først og start jakten på noe å kjøpe som du liker. 

Jeg ønsker deg lykke til, ta vare på deg selv og gå videre til neste kapittel i livet ditt. Det blir bedre!!

• Liker 8
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...