Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

i dag hadde jeg og samboeren snakket om å dra på stranden med vårt yngste barn, han eldste er borte i helgen. I morges nevnte jeg, som starten på en lengere «fortelling» (av mangel på bedre ord) at min venninne hadde invitert oss dit. Det jeg egentlig skulle videre med å si var «men siden vi snakket om stranden, tenkte jeg heller å invitere henne til sommerhytta jeg skal være på til uka alene med yngste. Jeg ville bare snakke med samboeren om dette, og han kutter meg av etter jeg sier vi var invitert til henne med å si «du kan jo dra dit med …(sett inn yngste barn sitt navn?» «det hadde vært deilig å være litt alene etter en lang uke» og da sa jeg, ja okei, men da gjør jeg det, så kan du slappe av. Så gjorde jeg det. Også ble det litt sent, jeg og guttungen kom hjem sultne og etter en litt slitsom biltur med barnet var jeg nok litt smågretten. Jeg hadde selvfølgelig også noe jeg måtte fikse før jeg dro til venninnen min, så det ble en litt lang dag.

Samboeren sier da «ja, så dette er lørdagen du valgte, vi skulle jo på stranda..» og jeg blir da, naturlig nok etter min mening, ganske frustrert og perpleks, men han mener altså at jeg ikke vil være med han, og at om mitt ønske virkelig var å dra på stranda med han, hadde jeg jobbet litt hardere for det.. Jeg er da vel ikke alene om å mene dette er helt hinsides?  Jeg tar han på ordet når han foreslår noe, men han sier, og dette er ikke første gang, at han liksom tester hva jeg velger for å se hva jeg egentlig vil og at det liksom er jeg som velger feil da, men jeg klarer ikke å forstå når han sier hva han faktisk vil og når han «tester meg» så jeg blir skikkelig usikker. Hva er det som skjer her? 

Anonymkode: 546d7...3f1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han tester deg. Han føler seg lett avvist. 

Anonymkode: 2d2e6...0ba

AnonymBruker
Skrevet

Han føler seg vel lett avvist og har en veldig lav selvfølelse. 

Dere burde gå til en parterapeut, og kanskje samlivskurs (buffer kurs). 

Anonymkode: 62da4...95e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du og samboer har avtalt å dra på stranden i dag. 
Til morgenen i dag sier du til samboer at din venninne har invitert dere på besøk. Du tenker, men sier ikke høyt, at du skal takke nei til invitasjonen. Din samboer kan ikke høre dine tanker og vet derfor ikke dette. Alt han vet er at dere hadde en avtale men at du nå heller skal dra til venninnen din. Kanskje han blir skuffet over at du ikke holder avtalen deres, eller kanskje han snakker sant når han sier at det skal bli godt med en alenedag.
Du velger å ikke snakke noe mer med samboer, og drar til din venninne. 
Du er borte hele dagen, og kommer attpåtil hjem i dårlig humør og starter en krangel med samboeren.

Anonymkode: 663f1...26e

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere må jobbe med tydeligere kommunikasjon sammen.

Anonymkode: 2d2e6...0ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere hadde avtalt at dere skulle på stranda, så hvorfor begynte du med det venninne snakket når du hadde tenkt en annen løsning enn å dra til henne? Hadde vært greiere å gi venninna di beskjed om at du og samboeren hadde planer? 

Du må huske at kvinner er fra Venus, menn er fra Mars. 

Anonymkode: 8e1da...b91

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du og samboer har avtalt å dra på stranden i dag. 
Til morgenen i dag sier du til samboer at din venninne har invitert dere på besøk. Du tenker, men sier ikke høyt, at du skal takke nei til invitasjonen. Din samboer kan ikke høre dine tanker og vet derfor ikke dette. Alt han vet er at dere hadde en avtale men at du nå heller skal dra til venninnen din. Kanskje han blir skuffet over at du ikke holder avtalen deres, eller kanskje han snakker sant når han sier at det skal bli godt med en alenedag.
Du velger å ikke snakke noe mer med samboer, og drar til din venninne. 
Du er borte hele dagen, og kommer attpåtil hjem i dårlig humør og starter en krangel med samboeren.

Anonymkode: 663f1...26e

Han kuttet henne av når hun pratet med han. Hun fikk ikke sagt at hun heller ville invitere venninnen på en hyttetur neste uke. Han kuttet av og sa at han ville slappe av alene etter en slitsom uke. Hun antok at det var det han ville siden han sa det. I denne situasjonen hadde jeg sagt resten av setningen uansett, men ikke alle er som oss. 

TS, det høres ut som at han har dårlig selvtillitt og tester deg på barnslig måte. Når kan du vite når han snakker sant og ikke? Dette skaper jo bare usikkerhet og dårlig stemning. 

Anonymkode: 6262a...4c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Han kuttet henne av når hun pratet med han. Hun fikk ikke sagt at hun heller ville invitere venninnen på en hyttetur neste uke. Han kuttet av og sa at han ville slappe av alene etter en slitsom uke. Hun antok at det var det han ville siden han sa det. I denne situasjonen hadde jeg sagt resten av setningen uansett, men ikke alle er som oss. 

TS, det høres ut som at han har dårlig selvtillitt og tester deg på barnslig måte. Når kan du vite når han snakker sant og ikke? Dette skaper jo bare usikkerhet og dårlig stemning. 

Enig i denne. Her var det først og fremst han som kommuniserte dårlig. Han avbrøt henne for å ytre et klart og tydelig ønske om å få tid til å slappe av alene, for så å komme etterpå og si at det egentlig ikke var det han ville. Jeg hadde også fullført setningen, men likevel.

Mannen min har en tendens til å gjøre dette - gi tydelig uttrykk for at han ønsker én ting, for så å komme etterpå og si at det egentlig ikke var dette han ville. Her har jeg gitt klar beskjed om at sånn kan han ikke holde på fordi da kan jeg aldri vite hva han egentlig vil og mener, og det hele ender opp med at jeg 1. aldri kan vite hvor jeg har han, og 2. at jeg alltid sitter igjen med dårlig samvittighet for at jeg faktisk har prøvd å imøtekomme hans ønsker. Mannen min har ikke gjort dette bevisst - han har rett og slett bare ikke forstått hvordan det påvirker meg og dynamikken oss i mellom.

Testing har uansett ingenting i et voksent forhold å gjøre.

Anonymkode: dc2d5...c95

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke din feil at han sier A når han mener B. Du trodde jo når han sa at han var sliten at han var lettet over å slippe å dra på stranden. Ellers hadde du jo lagt til etterpå at du egentlig hadde tenkt å foreslå hyttetur. Men da trodde du jo det var unødvendig. Siden du ikke er synsk. Når man er sammen med passiv aggressive mennesker, så må man nemlig være synske for å gjøre dem fornøyde!

Anonymkode: 92c5b...b42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Han kuttet henne av når hun pratet med han. 

Hun blev avbrutt, ikke kneblet. 

Hun kunne ha kuttet ham av retur og sagt hun ikke var ferdig med det hun skulle si. Eller fortsatt forklaringen etterpå.

Anonymkode: 3d72b...38d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det kan jeg og mannen også stadig finne på å gjøre i en travel hverdag, når ting blir lagt frem på en dårlig måte. 

Det man da gjør er å si; "kan jeg snakke ferdig?", eller "nå misforstår du", "men det jeg egentlig mente var.."

Man kan ikke bare "anta" hva den andre egentlig mener og tenker. Man må snakke.  Og når ting først er ferdig snakket, da er det uaksetabelt å komme senere med andre følelser, eller mer informasjon. 

Så enig i alle som sier at det er kommunikasjonen mellom dem som er problemet. 

Anonymkode: 7e557...422

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er din feil. Hvorfor begynte du å lansere alternativer i stedet for bare å pakke til til avtalte strandturen? 

Anonymkode: 1fd79...b69

• Liker 1
Skrevet

Han innrømmer at han tester deg, og det sier mer enn nok for meg. Testing legger ikke et godt grunnlag for tillitt og respekt. Han er uklar i kommunikasjonen sin med deg, og det må han ta på sin egen kappe. Du må kunne forvente at han som en voksen mann kommuniserer tydelig hva han vil og hva han forventer fra relasjonen deres.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...