Mann87-8 Skrevet 25. juni 2022 #1 Skrevet 25. juni 2022 Broren til min kone overtok gården de har vokst opp på nå på odel, han er førstefødt og det har alltid vært plan at han skulle ta over, men min kone fikk beskjed om at han ikke kunne betale henne ut fordi at da ville det ta knekken på han økonomisk. Kort sagt, han fikk overta gård og setereiendom til 4-5 mill pluss utstyr, og hun fikk ingenting. Er dette virkelig rett?
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #2 Skrevet 25. juni 2022 Tja det er vel opp til din kone. Har hun fraskrevet seg arven totalt eller får hun kanskje noe annet når foreldre dør ? Ikke noe riktig eller galt her Anonymkode: c55b8...89b 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #3 Skrevet 25. juni 2022 Mann87-8 skrev (7 minutter siden): Broren til min kone overtok gården de har vokst opp på nå på odel, han er førstefødt og det har alltid vært plan at han skulle ta over, men min kone fikk beskjed om at han ikke kunne betale henne ut fordi at da ville det ta knekken på han økonomisk. Kort sagt, han fikk overta gård og setereiendom til 4-5 mill pluss utstyr, og hun fikk ingenting. Er dette virkelig rett? Når man overtar på odel skal man ikke betale ut de andre søskene, så det er helt rett. En gård, en seter og utstyr er ikke penger i banken ( som mange later til å tro) . Det er verdier bundet opp i eiendom og utstyr. Privat arv etter foreldre blir fordelt likt mellom søsken. Anonymkode: 91899...7eb 6 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #4 Skrevet 25. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Når man overtar på odel skal man ikke betale ut de andre søskene, så det er helt rett. En gård, en seter og utstyr er ikke penger i banken ( som mange later til å tro) . Det er verdier bundet opp i eiendom og utstyr. Privat arv etter foreldre blir fordelt likt mellom søsken. Anonymkode: 91899...7eb Men man skal betale et vederlag til foreldrene. Dette blir da foreldres formue og blir som alle andre penger de har. Hvis det er noe igjen når de dør fordeles det mellom søsken. Hvis TS er usikker kan de jo ta kontakt med en advokat med erfaring fra odelssaker og spørre hvordan det foregår. Anonymkode: eca54...41d 6
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #5 Skrevet 25. juni 2022 Mann87-8 skrev (1 time siden): Broren til min kone overtok gården de har vokst opp på nå på odel, han er førstefødt og det har alltid vært plan at han skulle ta over, men min kone fikk beskjed om at han ikke kunne betale henne ut fordi at da ville det ta knekken på han økonomisk. Kort sagt, han fikk overta gård og setereiendom til 4-5 mill pluss utstyr, og hun fikk ingenting. Er dette virkelig rett? Min mor fortalte om det samme da hennes bror overtok gården etter deres far - at hun hadde sagt at han ikke trengte å betale henne ut. Min lillebror overtok hjemgården vår, etter at både storesøster og jeg sa fra oss odelen. Har aldri slått meg at han skulle betalt meg noe for å overta gården - det er ikke akkurat ett fett liv han har overtatt og jeg er bare glad for at noen ønsket å videreføre arven Anonymkode: dbc3b...1fc 6
mmd Skrevet 25. juni 2022 #6 Skrevet 25. juni 2022 Så lenge dine svigerforeldre er i live er dette en sak mellom den og din kones bror. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #7 Skrevet 26. juni 2022 Søsken skal ikke kjøpes ut, men gården kjøpes fra foreldrene til odelstakst. Søsken har ingenting med dette å gjøre, og det blir kun snakk om arv når foreldrene faller fra. Anonymkode: c2c31...708 6 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #8 Skrevet 26. juni 2022 Mann87-8 skrev (22 timer siden): Broren til min kone overtok gården de har vokst opp på nå på odel, han er førstefødt og det har alltid vært plan at han skulle ta over, men min kone fikk beskjed om at han ikke kunne betale henne ut fordi at da ville det ta knekken på han økonomisk. Kort sagt, han fikk overta gård og setereiendom til 4-5 mill pluss utstyr, og hun fikk ingenting. Er dette virkelig rett? Det er som flere her sier ikke broren til din kone som skal løse ut din kone. Folk blander hele tiden sammen hva arv egentlig er. Jeg har selv kjøpt en gård sammen med mannen min, og ingen av hans søsken fikk da en krone naturlig nok. Vi betalte til foreldrene hans og arven blir først fordelt når begge foreldrene hans er borte. Og mannen arver sine foreldre på lik linje med de andre søsknene. Din kone arver jo ikke sin bror, hun arver sine foreldre. Anonymkode: a4755...847 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #9 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Min mor fortalte om det samme da hennes bror overtok gården etter deres far - at hun hadde sagt at han ikke trengte å betale henne ut. Min lillebror overtok hjemgården vår, etter at både storesøster og jeg sa fra oss odelen. Har aldri slått meg at han skulle betalt meg noe for å overta gården - det er ikke akkurat ett fett liv han har overtatt og jeg er bare glad for at noen ønsket å videreføre arven Anonymkode: dbc3b...1fc Jeg er helt enig med deg. Jeg har selv sagt fra meg odelen. Søskenet mitt som har tatt over trenger de pengene den har til å fikse. Foreldrene mine som solgte hadde selv gjeld på gården og skulle dessuten pusse opp huset de flyttet til, så jeg forventer ikke noe ekstra arv på forskudd. Virker som en misoppfatning mange har st søsken skal kjøpes ut. Jeg er bare glad for at gården fortsatt er i familien. Anonymkode: 5724c...cb7 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #10 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er helt enig med deg. Jeg har selv sagt fra meg odelen. Søskenet mitt som har tatt over trenger de pengene den har til å fikse. Foreldrene mine som solgte hadde selv gjeld på gården og skulle dessuten pusse opp huset de flyttet til, så jeg forventer ikke noe ekstra arv på forskudd. Virker som en misoppfatning mange har st søsken skal kjøpes ut. Jeg er bare glad for at gården fortsatt er i familien. Anonymkode: 5724c...cb7 Å si fra seg odel er jo heller ikke det samme som å si i fra seg arven. Når broren til ts kjøper gården av foreldrene, er det opp til dem om de vil gi noen av de pengene til datteren sin i form av forskudd på arv, eller om de venter med arv til de er borte. Broren har jo ikke fått en gård, han har kjøpt den. Det er jo bare helt tragisk at broren selv tror han burde ha løst ut søsteren. Og det er også litt rart at ts tror at hans kone blir arveløs fordi hun ikke får penger nå. Anonymkode: a4755...847
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå