Gå til innhold

Hvor gammel var du da du skjønte at USA var et drittland og ikke som i Hollywood-filmer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må innrømme at jeg var nok i 20-årene før jeg skjønte det( 2010-tallet). Før det trodde jeg at Amerika var et fint land. 

Anonymkode: e9613...9ab

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

voksen iallefall.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønte det vel mer og mer iløpet av 20-årene.

Anonymkode: 58bc3...0f8

AnonymBruker
Skrevet

Usa har vært i en borgerkriglignende tilstand i flere tiår. Hver eneste dag blir 100-200 mennesker drept i skyteepisoder, en stor del av disse tilfeldige sivile. Finnes knapt et land i verden med lignende tilstander.

Anonymkode: caadf...8aa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Voksen alder her og. Begynte å følge litt med på amerikanske nyheter. Det er stort sett fattigdom der borte. USA er på ingen måte sånn som amerikanerne ønsker å fremstilles.

Anonymkode: b04fe...f1a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

USA er IKKE et land jeg kunne tenke meg å bo og det har jeg visst ganske lenge.  Om man følger litt med på nyheter så vil enhver oppegående person tenke at dette er ikke et land det er bra å bo i lenger. 
Kanskje på 80-90 tallet, at det var enklere å leve der da. Mange fler muligheter for å lykkes enn idag. 
Idag må du ha masse penger for å ha det bra i usa. 

Anonymkode: 1916f...16f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke brydd meg stort egentlig, men fikk amerikansk kjæreste i begynnelsen av 30 årene. Det åpnet øynene. Han mener det er et uland sammenlignet med Skandinavia og Europa for øvrig.

Anonymkode: 5ab7e...ba6

• Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Husker ikke alder, men jeg var voksen. 

AnonymBruker
Skrevet

Usa har vel også utenlandsgjeld langt over det norske oljefondet, så det skal svært lite til før landet ender opp som et fattig uland. De produserer knapt en vare selv lengre og er fullstendig avhengig av hjelp fra andre vestlige land. Blir spennende den dagen en av de begynner å krever inn gjelden de har utestående. Men da kommer de vel bare til å trykke opp mer penger de ikke har dekning for 😄

Anonymkode: caadf...8aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke giddet å dra dit på ferie en gang.

Tenkerde kommer til å få rikinglekasje som i Russland der også om noen tiår, at de begynner å bosette seg i rike land i Europa etc. i stedet. 

Anonymkode: f2de6...d4c

• Liker 1
Skrevet

Ville mye heller bodd i USA, om jeg var rik that is.

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke jeg egentlig skjønte det før jeg dro dit som 21-åring. At det fantes mange hjemløse, mye dop, vold og kriminalitet visste jeg. Det har blitt skildret mye på tv/film i oppveksten min på 80-90-tallet. 

Anonymkode: c1b7a...7f5

Skrevet

Usa er veldig bra for den øvre middelklasse, og ikke så bra for arbeiderklassen og ufaglærte.

• Liker 5
Skrevet

USA er helt greit. Politikken er ikke fullt så greit. Kunne fint bodd i flere av statene der. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje en håndfull år etter at jeg lærte å lese? Men jeg er nok en del yngre enn dere, for jeg hadde tilgang til både Internett og aviser.

Anonymkode: f6ae0...c83

AnonymBruker
Skrevet

For meg var reisen motstatt. Mine foreldre var ganske radikale på venstresiden og har fått det inn med morsmelka alle tilkortkommenheter USA hadde.

Men da 35 år før, og nå,  strømmer det inn søknader til USA fra alle verdenshjørner for å bli amerikansk statsborger. De beste studentene, de beste grûndere innen tech, farmasi og medisin.

Anonymkode: dbde2...2c1

Gjest Adobyen
Skrevet

Der har jeg aldri vært, men vet jo at det ikke er som på film. Vi leser og forstår at det nok ikke er gode kår om man blir syk og fattig. Noen lykkes veldig bra, men det er nok ikke folk flest.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nærmere 30 år. Ville aldri bodd der, nettopp fordi jeg ikke er rik. USA er ikke et bra land å bo i for folk flest. 

Anonymkode: 57ae1...fa0

Skrevet

At USA ikke akkurat er som i Hollywood filmer har jeg vært klar over veldig lenge. I mellom LA i vest, og New York i øst, er det veldig konservativt, hvor de fleste kanskje går i kirke (eller noe annet religiøst) cirka èn gang i uken.

Ville ikke kalt det et drittland av den grunn, men spesielt fra 2010 og utover, er det skremmende å se hvor polarisert den politiske atmosfæren har blitt der borte. 

AnonymBruker
Skrevet

Bodde i USA et år da jeg var 17. Så en del av klasseskiller og fattigdom på nært hold og fikk et litt utvidet perspektiv. På 90 tallet leste jeg "Vi som elsket Amerika" av Jens Bjørneboe og "Amerika" av Jean Baudrillard og fikk enda mer å tygge på. USA er de ekstreme kontrastenes land, på godt og vondt, og dobbeltmoralen der er heller ikke til å fatte. Det er mye å like og enda mer å mislike ved USA. 

Siste innspill fikk jeg med "UxA"-serien til Thomas Seltzer, hvor jeg ble sjokkert over bl.a. dagens tilstand i Iowa der jeg bodde i 1989-90, som den gangen virket velfungerende og på mange måter fint tross alt. Nå virker det bare sørgelig i forhold. Så mye forfall og elendighet! 

Dessuten har jeg også lest analysene til Johan Galtung om USAs kommende undergang som poiitisk stormakt.

Og aller sist serien "Dopesick", litt apropos en av episodene i serien til Seltzer... Den korrupte, deregulerte kapitalismen på sitt absolutt aller styggeste, til skrekk og advarsel. Og det etter Trump-årene som hadde vært en psykisk belastning i massevis. 

USA er på mange måter et synkende skip, dessverre.

Men har jo fortsatt det samme elsk/hat-forholdet til dette landet. Har mange gode amerikanske venner også.

Folkene der er for en stor del bra, myndighetene og systemet de er dømt til å leve med er dessverre pill råttent. Og skremmende nok fortsatt til inspirasjon for partier på den norske høyresiden, som vil at vi skal adoptere stadig mer av alt som har vært katastrofalt, "for folk flest" (...) i USA.

Anonymkode: 19741...497

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...